Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Marcus Ericsson
Magnus Nyström

Svenskens kaxighet var loppets höjdpunkt

Felix Rosenqvist hade ledningen i 31 varv. Marcus Ericsson gick från 18:e plats vid starten till åttonde plats.

Men tyvärr slutade det inte lika bra för svenskarna i Indypremiären. 

Marcus tvingades bryta tävlingen och Felix kom på fjärde plats.

Men Rosenqvist kaxiga körning var verkligen loppets höjdpunkt.

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Svenske rookien Felix Rosenqvist var i ledningen i flera varv av St Petersburgs Grand Prix på söndagen.
Foto: JASON BEHNKEN / AP TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist.
Foto: ANTON JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN
Rosenqvist.
Foto: TYRONE SIU / REUTERS BILDBYRÅN

Det är viktigt att påpeka att den trappade ledningen inte berodde på Felix körning, utan främst på misslyckade depåstopp. 

Felix Rosenqvist visade i sin första Indytävling att han har fart för att vinna race.

Otroligt imponerande av 28-åringen från Värnamo, som i fjol körde i Formel E. 

Ja, det var faktiskt två svenska rookies som visade klass direkt i Indypremiären i Florida.

Särskilt Felix Rosenqvist, förstås, som bland annat gjorde en väldigt fräck omkörning av rutinerade Will Power direkt efter en gul flagg och tog ledningen i loppet på det 24:e varvet, en förstaplats Felix hade i över 30 varv innan ett däckbyte.

Därefter fortsatte Felix sin fräcka och framfusiga körning och utmanade flera av de stora stjärnorna på ett sätt som nog förvånade många av dem.

Fin uppkörning av Ericsson

Det var verkligen ingen blyg svensk som dundrade fram i sin blåa bil med nummer 10.

Marcus Ericsson hade en lite försiktigare start på loppet.

Medan Rosenqvist startade från tredje plats så var Ericsson på 18:e plats.

Efter fem år i formel 1 var han kanske också lite ovan med rullande start.

Ericsson halkade ner till 21:a plats direkt och gjorde tävlingens första däckbyte redan på sjunde varvet och fick sedan börja sin resa tillbaka i tävlingen från sista plats - och det gjorde han väldigt bra.

Några fick bryta tidigt i tävlingen.

Fjolårsvinnaren i S:t Petersburg, Sebastien Bourdais, hade till och med eldslågor som slog ur motorn.

Det var en tajt och tuff tävling.

På 25:e varvet försvann både Ed Jones och Matheus Leist efter att Leist dundrade in i muren i en kurva och Jones körde på den kraschade bilen.

Marcus Ericssons två teamkompisar James Hinchcliffe och Jack Harvey var till och med ruskigt nära att krascha ihop med varandra.

”Jag var inne i en bra rytm”

Som bäst var Marcus Ericsson på åttonde plats och hade länge tävlingens absolut snabbaste varv.

Han och Hinchcliffe gjorde däckbyte samtidigt på 45:e varvet.

Då såg det väldigt lovande ut för båda förarna från Arrow Schmidt Peterson Motorsports.

Men på 56:e varvet tog det roliga slut för Ericsson då vattentemperaturen i motorn var så hög att han tvingades bryta på grund av mekaniskt fel.

Tråkigt för Ericsson, som hade förtjänat bättre, inte minst med tanke på hur han kört upp sig i loppet.

– Vi var inom topp 10 när jag fick problem, jag var inne i en bra rytm, så det kändes inte kul att det blev så, sa Marcus själv efteråt.

Extra snopet också med tanke på att Ericssons stallkamrat James Hinchcliffe - som inte hade högre fart än Ericsson -slutade på sjätte plats.

För Felix Rosenqvist blev det en premiär att vara väldigt stolt över.

Söndagens vinnare blev amerikanen Josef Newgarden, som vann loppet.

Tvåa blev femfaldige mästaren Scott Dixon och trea blev Will Power.