Fredrik af Petersens krönika: Bra debut av ”Swedish invasion”

Swedish invasion skrev den mycket ansedda amerikanska tidningen Washington Post när det blev klart att Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist skulle köra Indy Cart-serien i USA.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Det kunde också ha blivit ett svenskt triumftåg i första loppet som kördes i St. Petersburg. Debutanten Felix Rosenqvist, som kvalat in som trea, tog direkt andra platsen i starten och ledde i inte mindre än 31 varv och gjorde en lika snygg som tuff omkörning när han gick upp i ledningen.

Tyvärr blev det till sist bara en fjärde plats. Inte för att Felix gjorde bort sig. Depåstoppen fungerade inte och tog alldeles för lång tid.

Det viktigaste var dock att Felix presenterade sig för konkurrenterna och visade att även om han är rookie är han ingen nykomling bakom ratten. Jag är övertygad om att han har satt sig i respekt och att resten av gänget nu vet att Felix måste man se upp för.

– Det var det tuffaste lopp jag kört. Jag var helt slut efter de 110 varven. Tack och lov så har jag tränat mycket i vinter. De sista 40 varven körde jag i princip bara med en arm för jag hade klämt en nerv i den högra.

Lovorden gäller också Marcus. Visserligen gick det inte så bra i kvalet, bara 18:e plats på gridden, eller i starten. Till skillnad mot F1 så har man rullande start i IndyCart och Marcus trillade ner till 21:a plats.

Efter första depåstoppet låg han sist men körde snabbt upp sig till åttonde. Sedan slog oturen till. Han fick besked från depån att komma in och bryta. Vattentemperaturen hade skjutit i höjden. Sådant händer tyvärr men det viktigaste är att även Marcus visade att han kan köra en racerbil på högsta nivå och han var länge loppets snabbaste förare. 

Bara att lyfta på hatten för Felix och Marcus för det är inga amatörer som de kör mot.

Nästa IndyCar-race körs på Circuit of the Americas i Austin, Texas, den 24 mars. En bana där Marcus känner sig hemma. Han har ju kört F1 där fyra gånger.

Lite Formel 1-nytt:

Williams har haft en katastrofal inledning. Deras nya bil blev inte klar i tid för första testen och man missade två dagar. När bilen blev kontrollerad upptäckte man vissa detaljer som inte var helt enligt reglerna så man tvingades göra stora förändringar.

Det handlar bland annat om hur backspegeln sitter fast och främre hjulupphängningen. Reglerna säger att man får bara ha sex element men Williams hade ytterligare ett. Om det klassiska teamet inte ändrar det blir man direkt diskad i Melbourne.

Den som får ta på sig ansvaret för debaclet är den tekniska chefen Paddy Lowe som nu har tagit ”a leave of absence from the business for personal reasons” som det så vackert heter på engelska. Och det betyder med andra ord att han mer eller mindre fått sparken.

Förvånar ingen och det spelar ingen roll att engelsmannen är delägare. Fjolårsbilen var den första som Lowe var ansvarig för och den var urusel och Williams kom sist i konstruktörs-VM. Den nya var inte mycket bättre i testerna i Barcelona för ett par veckor sedan.

– Det var pinsamt, sa vice teamchefen Claire Williams. Hennes pappa Frank är fortfarande officiellt chef men har inte varit på ett lopp sedan 2017. Hans hälsotillstånd har tyvärr inte det bästa.

Länge har ryktet gått att trots att man övertalade Lowe att lämna Mercedes 2017 har det rått en spänning mellan Claire och Paddy.

I Barcelona sa Lowe att han skulle inte ta ledigt och han var inte rädd för att förlora sitt arbete. Det skulle också vara helt fel att göra en ändring när det gäller personalen. Men nu har han tagit ”semester”. Någon har rutit till och sagt ett maktord. Var det Frank?

Förarnas kritik var hård.

– Vi var utan diskussion långsammast, sa debutanten George Russell.

– Jag lärde mig bara 20% av det som jag behöver för min comeback, sa Robert Kubica.

I sista minuten har Fia lagt till en ny regel. Den som kör loppets snabbaste varv får en poäng men bara om han kör i mål bland de 10 bästa. Anledningen är att man vill stoppa en förare, som inte har något att förlora, göra ett sista depåstopp och få nya däck.

Det är inte första gången som poängen delas ut. Mellan 1950-1959 fick föraren också den bonusen. 1958 var den poängen direkt avgörande när Mike Hawthorn vann VM-titeln före Stirling Moss. Hade poängen delats ut 2008 hade Felipe Massa blivit mästare och inte Lewis Hamilton.

På söndag är det äntligen dags igen. Formel 1 säsongen börjar med Australiens GP i Melbourne.

INDYCART KALENDER
24/3 Austin, Texas
7/4 Birmingham, Alabama
14/4 Long Beach, Kalifornia
11/5 Indianapolis, Indiana
26/5 Indianapolis 500, Indiana
1/6 Detroit, Michigan, Race 1
2/6 Detroit, Michigan, Race 2
8/6 Forth Worth, Texas
23/6 Elkhart Lake, Wisconsin
14/7 Toronto, Kanada
20/7 Newton, Iowa
28/7 Mid Ohio, Ohio
18/8 Pocono, Pennsylvania
24/8 St Louis, Illinois
1/9 Portland, Oregon
22/9 Laguna Seca, Kalifornien