af Petersens F1-blogg: Mercedes chockade konkurrenterna

Efter de två testerna i Barcelona utropades Ferrari till vintervärldsmästare.

Efter kvalet för säsongen första lopp i Melbourne blev Scuderia brutalt nerslängd från tronen. Som så många gånger förr visar teamen inte allt under testerna. Man sparar alltid något för att chocka konkurrenterna. Och det har Mercedes gjort – rejält.

Lewis Hamilton tog pole position före Valtteri Bottas. Sebastian Vettel är trea på gridden. Kanske inte en överraskning men gapet. Otroliga 0,704 sekunder långsammare än regerande mästaren. Skillnaden mellan de två stallkamraterna var bara 0,112. Valtteri hade dessutom kört det snabbaste varvet någonsin på banan och var på väg att få sin första pole position sedan Sotji förra året.

– Jag njöt verkligen av den första snabba rundan i tredje kvalet. Tyvärr var det andra försöket inte lika bra för att kunna slå Lewis. Första delen av banan körde jag inte tillräckligt bra. Kanske hade jag inte värmt upp däcken tillräckligt mycket.

Lewis slog lite senare till med ett ännu snabbare.

Det viktigaste för Valtteri var dock att han fick en bra start på säsongen för han har vet ju vad det handlar om. Ett nytt kontrakt med Mercedes.

– Jag måste medge att det kom helt oväntat att vi skulle ta första raden, säger han.

– Kan inte vara annat än helt nöjd för sedan första träningen har vi hela tiden gjort framsteg.

Att det gick så bra för Valtteri kanske också berodde på att han har en ny raceingenjör. Tony Ross har bytt till Formel E och den nye är Riccardo Musconi.

Valtteri vet mer än väl vad han måste göra den här säsongen: förbättra sig – och det rejält. Ett krav som kommer från teamchefen Toto Wolff. 2018 blev det en femteplats i VM-tabellen. 2019 måste finländaren sluta mycket högre upp.

– Finns självklart mycket att göra när man får en ny ingenjör. Man måste till exempel bygga upp ett förtroende.

– Jag tror att bytet bara är bra för ofta kan en förändring dra något positivt med sig. Så vi börjar om från början och det var intressant att lyssna på två ingenjörer när de diskuterar min styrka och men också min svaghet. Och hur man kan förbättra mig.

– Jag måste själv vara säker på att jag kan dra nytta av vad jag lärde mig förra året. Egentligen är det enkelt. Man måste bara arbeta hårt och med stor hängivelse. Då når man också på ett eller annat sätt sitt mål.

För Lewis Hamilton kom det stora gapet mellan honom och Sebastian Vettel som en riktig chock.

– Alla trodde ju att de skulle slå oss och det fanns absolut inget som pekade på att det skulle bli tvärtom.

– Efter testerna sa jag att vi hade en bra bil men det fanns saker som vi måste ändra för vi låg efter dem. Alla i teamet hade samma uppfattning för enligt de analyser som vi gjorde var de snabbare.

Vad har Mercedes gjort så att man helt plötsligt är så mycket snabbare?

– Vi har inte ändrat något men vi förstår bilen och hur den reagerar på inställningar bättre.

– I Barcelona kollade vi en video på Sebastians snabbaste varv och jag till och med frågade Sebastian om han kört med tom tank och istället med gaser från tanken. Svaret blev nej.

Mercedes teamchef Toto Wolff har bara lovord för Valtteri och Lewis. Kampen om poleposition var ju en ren intern uppgörelse utan någon som helst konkurrens.

– Melbourne skiljer sig från andra banor men efter testerna hade vi inte drömt om en sådan start.

Valtteri?

– Det var den Valtteri som jag kände när han var en ung kille. Det handlade bara om 1/10 och det på en bana som Lewis stortrivs på och där han är nästan oslagbar. Men det gör nästan Valtteri. En mycket bra start.

Sebastian Vettel och hans ingenjörer såg rådvilla ut efter kvalet. Tredjeplatsen på gridden var ett bakslag.

– Att gapet mellan oss är så stort kom verkligen som en överaskning, förklarar tysken.

0,704 sekunder är ljusår i en sport där 1/1000 kan vara skillnaden mellan seger och andra platsen.

– Jag tror att alla inklusive Mercedes är överraskade. Vi hade absolut inte förväntat oss det. Men bilen kändes inte lika bra här som under de två testerna och man har ju inte så mycket tid på sig att prova olika saker under en tävlingshelg. Så nu är de den stora favoriten. Men kval är en sak och lopp något helt annat. Vi skall köra 58 varv så jag koncentrerar mig nu på den uppgiften och inte på skillnaden i kvalet. Förra året förlorade jag den också men vann.

Sebastian inledde säsongen 2018 med en seger i Melbourne har vunnit Australiens GP tre gånger. Lewis två.

Var förlorade Ferrari mot Mercedes?

– Vi skulle ha varit bättre för vi är ungefär lika snabba på rakorna men vi tappar i långsamma och medelsnabba kurvorna och de är typiska för den här banan. Det finns inte ett ställe där vi halkar efter. Balansen var inte heller den bästa och man måste kunna lita helt på bilen för banan är guppig. Och inte representativ för resten av säsongen.

– Efter testerna sa alla att vi är favorit. Nu är Mercedes snabbare. Om man visste allt i förväg vad som kommer att ske under en säsong vore ju vår sport riktigt tråkig.

I andra kvalet körde tysken ganska långt utanför banan.

– I Barcelona pratade jag med Valtteri och sa att jag var lite avundsjuk på honom för att kört ett rally. Jag fick en liten försmak vad det handlar om när jag åkte av.

Charles Leclerc, som är Kimi Räikkönens efterträdare hos Scuderia, startar som femma.

Kimi står i nionde rutan.

– Fick inte ihop ett bra varv, sa han självkritiskt.

– Men så dåligt var det inte.

Bra varv? Det var inte ofta som en Alfa Romeo, före detta Sauber, förra året fick vara med i tredje kvalet. Första intrycket är att Iceman har fått ny motivation. Stallkamraten Antonio Giovinazzi blev utslagen i andra och startar som 14:e.

– Vi har lärt oss mycket och det finns mycket potential i både bilen och teamet, sa Kimi.

Kanske också i Iceman.

En åskådare i Alfa Romeo garaget är Marcus Ericsson, som är teamets reservförare parallellt med arbetet i IndyCart i USA.