F1-bloggen: Udda frågan till Bottas efter segern

Radiosportens F1-expert Fredrik af Petersens bloggar om säsongsstarten i Melbourne, där Valtteri Bottas var först över mållinjen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Visserligen firade Valtteri Bottas segern på pallen men i bakgrunden saknades ett välkänt ansikte. Charlie Whiting, som helt oväntat gått bort.

Känns mycket konstigt efter alla dessa år som jag känt honom att inte se honom stå i buren ovanför banan och kolla att alla står still innan han trycker på knappen som tänder lamporna. Eller få en kommentar efter loppet. Sista gången som jag hade ett långt samtal med honom var på flygplatsen i Abu Dhabi efter finalen förra året. Charlie var skulle jag vilja säga den sista gentlemannen i F1. Eller som någon sa.

– Finns ingen i depån som bara har vänner. Utom Charlie. Han hade bara vänner.

Och hade också allas respekt. Om någon sa ett par hårda ord om honom dröjde det inte länge innan den skyldige självmant bad om ursäkt. Som Sebastian Vettel gjorde. Charlie var också helt rak i sin uppfattning. Om han sa så menade han det också.

På förarmötena lyssnade han gärna på vad de hade att säga och försökte uppfylla önskemål. Som till exempel ändra något på banan eller infarten till depån. Charlie var inte bara tävlingschef utan också ansvarig för säkerheten. Men han kunde också säga till på skarpen om han ansåg att någon gjort något riktigt dumt. Trots att han inte var en förare var han en racer ut i fingerspetsarna och hade den riktiga passionen för sporten.

Jag kan bara skriva RIP.

Don´t crack under pressure. Det var en slogan som en före detta sponsor använde i sin reklam.

Och Valtteri Bottas knäcktes inte i årets första lopp. Pressen är tung för finländaren. Han vet att han måste förbättra sig rejält jämfört med förra året får att få ett nytt kontrakt med Mercedes.

Tack vare en perfekt start slog han femfaldige världsmästaren Lewis Hamilton i kapplöpningen ner mot första kurvan. Under de 58 varven körde Valtteri sitt eget lopp. Man skulle kanske till och med säga att han utklassade alla. Lewis var inte mindre än drygt 20 sekunder efter i mål. 20,886 sekunder för att vara exakt.

– Det här var det bästa lopp jag kört i hela min karriär. Jag vet inte vad jag skall säga, var hans svar på första frågan i segerintervjun och han såg lite frånvarande ut.

Vallteri visste däremot vad han skulle säga och sa efter direkt målgång på väg tillbaka till depån.

Först sa någon på kommandobryggan att det här var revansch för säsongen 2018. Det blev ju ingen seger.

– Absolut, svarade han.

Och ett par sekunder kom en kommentar till.

– Till alla som det angår. Kiss my a...s.

Riktat till alla dem som hade kritiserat honom.

När han lugnat ner sig blev han lite mer talförd.

– Vad har hänt? Jag måste nypa mig själv. Perfekt start och jag hade allt under kontroll. Jag njöt av varje sekund och skulle helst av allt köra ett lopp till.

– Efter starten ville jag direkt köra fort för att för säkerhets skull dra ifrån Lewis så mycket som möjligt.

Valtteri ville självklart inte att stallkamraten skulle finnas mindre än en sekund bakom honom för då kunde Lewis utnyttja DRS systemet. Luckan blev aldrig så liten. Tvärtom. Valtteri körde ifrån regerande mästaren varv för varv.

Det blev full pott för Valtteri. Seger och en extra poäng för snabbaste varv. Hade den bonusen funnit förra året hade det betytt att han blivit trea i vm istället för femma.

Efter 51 varv var avståndet till tvåan Lewis nästan 26 sekunder och Valtteri frågade hur man skulle fortsätta och om han kunde komma in och byta till nya däck.

– Nej. Stanna kvar ute. Vi riskerar inget, blev ordern.

Man visste att han ville köra loppet snabbaste varv. Det hade Max Verstappen gjort. Med två varv kvar slog Valtteri till med ett ännu snabbare.

– Jag var snabb och jag ville verkligen försöka. Det är alltid en risk med slitna däck men det var värt det.

– Innan loppet hade jag sagt att vi riskerar inte en seger eller andra plats för den poängen, sa teamchefen Toto Wolff.

– Men såg vi såg var det ingen som lydde mig.

Sedan kom berömmet.

– Det var den Valtteri som jag lärde känna för många år sedan. Han körde ett otroligt bra lopp och var helt överlägsen. Jag glädjer mig verkligen för honom för han hade det verkligen svårt de sex sista månaderna förra året.

– Många hade inte räknat med honom mer. Nu slog han tillbaka och körde ett brutalt lopp.

En av dem som inte längre trodde på finländaren var före detta mästaren Jacques Villeneuve som efter kvalet hade en helt annan uppfattning om Valtteri.

– Lewis degraderade Valtteri och han är nu en bruten man.

Förra året sa han att han mer än väl kunde tänka sig att Valtteri byts ut mot Esteban Ocon under den här säsongen. Jacques Villeneuve bör be Valtteri om ursäkt.

Kanadensaren har tydligen inte hört talas om den finska sisun. Man skulle kunna kalla det för ett ”hemligt vapen” eller en synnerligen stark segervilja och kämpaglöd. Det var den som Valtteri plockade fram i Melbourne och vann sin första seger sedan Abu Dhabi 2017.

På prispallen frågade Mark Webber om Valtteri hade ätit kraftfoder till frukost och om det hjälpt till.

Gröt. Att jag vann berodde inte på frukosten. Att jag vann är tack vare allt hårt arbete som alla i teamet gjort.

Den första att gratulera var Lewis men som vanligt såg han inte helt lycklig ut. Engelsmannen är en tjurskalle i positiv mening och att bli tvåa är det samma som att vara den förste förloraren. Och det var fjärde gången i rad som han bara blev tvåa i Albert Park. Trots att han lika många gånger varit snabbast i kvalet och fått pole position.

– Valtteri körde ett otroligt bra lopp och förtjänade segern. Kändes frustrerande att när man startar från första rutan men förlorar starten.

Sista delen av loppet fick han kämpa för att hålla trean Max Verstappen bakom sig.

Efter loppet upptäckte man att bottenplattan på Lewis bil var skadad vid vänster bakhjul. En del saknades. Hur vet man inte för Lewis var varken involverad i krock eller kört utanför banan. När delen försvann är omöjligt att säga men det hindrade honom i jakten på Valtteri.

Vad har hänt med Valtteri under vintern?

– Jag var riktigt arg på mig själv och körde förra säsongen upp och ner som i en dator. Visste ju att jag kunde slå Lewis.

Toto Wolff gav ingen teamorder. Det gjorde man däremot hos Ferrari. Nykomlingen i teamet Charles Leclerc var snabbare är Sebastian Vettel men fick inte köra om.

– Det stämmer, erkänner tysken.

– Jag fick verkligen ta i och visste att Charles var snabbare. Under normala omständigheter hade han kört om och jag hade inte kunnat stoppa honom för mina däck var slut och jag hade inget grepp. Och det var anledningen till att Max så enkelt kom om.

– Jag vet inte varför våra däck inte höll lika bra som för de andra. Kanske ett problem med inställningar. Eller har vi missat något?

Kimi Räikkönen blev åtta i sitt första lopp för sitt nya team Alfa Romeo.

– Bilen var bra men jag hade ett litet problem. När jag rev att ett visir fastnade det i bakbromsarna och de blev för varma. Var tvungen att komma in tidigare än planerat och plocka bort det. Sedan fastnade jag fastnade bakom långsammare och då är det inte mycket man kan göra. Med de nya tekniska reglerna verkar det vara enklare att komma ifatt bilen framför men inte att köra om.

Pannor med djupa veck och bistra minner hos Scuderia. Tvärtom hos Mercedes. Inte bara för dubbelsegern utan också personligt för Valtteri. Han är nämligen den första föraren någonsin som fått så många poäng i ett enda lopp. 26. 25 för segern och en för snabbaste varvet och leder vm tabellen före Lewis som har 18.

Nästa lopp körs i Bahrain den 31 mars.

– Jag tror att Ferrari gjorde ett misstag idag men man får aldrig räkna bort dem. Nu blir det rock n´ roll, tippar Toto Wolff.