Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Ferrari

Så har Mick Schumacher hållits utanför rampljuset

Han har hållits utanför rampljuset trots sitt kända efternamn.

Nu kan Mick Schumacher vara nästa stora stjärna i formel 1-världen.

I veckan tar tjugoåringen plats bakom ratten under de officiella testdagarna i Bahrain. 

– Han körde inte ens karting under sitt eget namn. Men nu har han en gedigen utbildning i varje klass, säger Viasats motorexpert Janne Blomqvist.

Mick Schumacher.
Foto: HOCH ZWEI / THOMAS SUER / IMAGO/HOCHZWEI/SUER IMAGO SPORTFOTODIENST
Mick Schumacher i formel 4.
Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO/HOCHZWEI IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: ZSOLT SZIGETVARY / AP MTI
Foto: ALAIN ROLLAND/ IMAGEBUZZ/ BESTIMAGE / STELLA PICTURES
Foto: ALAIN ROLLAND/ IMAGEBUZZ/ BESTIMAGE / STELLA PICTURES
Michael Schumacher.
Foto: SHIZUO KAMBAYASHI / AP TT NYHETSBYRÅN

Mick Schumacher, son till den legendariske och sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher, är på väg uppåt i leden i formel 1-världen. 

Men han har inte tagit några genvägar. 

Trots efternamnet och offentligheten har Mick Schumacher inte tagit några snabba steg framåt i karriären.  

– Vissa väljer att hoppa över formel 4 och går rakt på formel 3. Men Mick valde den mer klassiska vägen. Han har en gedigen utbildning i varje klass och han har kört flera år i formel 4, två år i formel 3 och så får vi se hur många år det blir i formel 2, säger Viasats motorexpert Janne Blomqvist. 

Får testa för formel 1

Micks pappa, Michael Schumacher, är en av de största någonsin i formel 1. Hans son följde i pappas fotspår som elvaåring då Mick Schumacher började köra karting. Karriären började ganska sent och tog fart i slutet av 2014 då han körde lite formel 4. Säsongen efter började han på allvar köra racing i formel-bil. 

2017 blev det ytterligare ett kliv till europeiska formel 3, då Mick Schumacher fick kontrakt med Prema. Året efter bevisade det tyska framtidslöftet att han inte bara hade ett känt efternamn, utan att han även kunde leverera. 

2018 vann han mästerskapet i formel 3. Och belöningen lät inte vänta på sig. 

I år kommer Mick Schumacher att köra formel 2, klassen under formel 1. 

– Steget upp är i sig inte så stort. När det gäller varvtider, är vi snabbare i F2, men det handlar mer om att förstå däcken. Det kommer bli det svåraste, säger Mick Schumacher i en intervju med BBC. 

Huvudfokus den här säsongen kommer att ligga på F2. Men Mick Schumacher kommer också att få spendera tid i motorsportens finrum. I veckan väntar officiella testdagar i Bahrain. Och här kommer Mick Schumacher att närvara. Han har blivit inbjuden att testköra för såväl Ferrari som Alfa Romeo. Det blir en dag med vartdera team. 

– Jag ser verkligen framemot det och är övertygad om att det blir en fantastisk erfarenhet, säger Schumacher. 

Janne Blomqvist menar att vägen nu är utstakad för Schumacher junior:

– Det finns ingen tvekan om att han kommer köra formel 1. Det finns ingen mening med hela den här satsningen annars och med det namnet och det arvet. Men då gäller det att de som tar hand om hans karriär nu inte går för snabbt framåt utan att han får chansen att komma in i allting på ett bra sätt. Det uppfattar jag att man har gjort väldigt väl så här långt, säger Janne Blomqvist. 

Kampen mellan Ferrari och Mercedes 

Just nu står det mellan stallen Ferrari och Mercedes om vilka som ska knyta till sig stjärnan. Ferrari har sitt B-team, Alfa Romeo, som de kan ha Mick Schumacher i, men det är väldigt tajt om platserna i Ferrari där de förmodligen inte vill peta vare sig Sebastian Vettel eller Charles Leclerc.

Därför har det ryktats om att Mick Schumacher skulle kunna byta till Mercedes nästa år, då deras föraruppställning i toppteamet inte är lika stark. Då skulle det kunna vara större chans för Mick Schumacher att få köra för toppteamet snabbare. 

En teori Janne Blomqvist inte tror på. 

– Jag trodde inledningsvis att det skulle bli en dragkamp mellan Mercedes och Ferrari om Schumacher. Men den ser Ferrari ut att ha vunnit. Jag tror att han kommer debutera i Alfa Romeo och om han är tillräckligt bra kommer man flytta upp honom i Ferrari.

– Det är ingen kamp kvar om honom, han är Ferrari. Han tillhör Ferrari driver academy. Han kommer köra för Prema som är ett italienskt team i formel 2. Han körde för de både i formel 4 och formel 3. Stegen är redan klar, säger han. 

Och i intervjun med BBC talar Mick Schumacher varmt om Ferrari. 

– Jag kan lära mig mycket från Ferrari för de har så mycket erfarenhet och jag vill jobba med dem för att få ut mitt maximala. 

– Mitt första intryck av Ferrari var mycket hjärtligt, de välkomnade mig in i familjen, som alltid varit en del i min familj, säger Mick Schumacher. 

Mick Schumacher har gått under radarn

Att växa upp med en pappa som är en flerfaldig världsmästare och en legendar inom motorsportens värld kan innebära stor press att lyckas. Men också fördelar. 

– Det är klart det underlättar rent ekonomiskt att heta Schumacher med tanke på att hela familjen har mycket pengar. Att ta sig någonstans i racing handlar mycket om ekonomiska förutsättningar. Antingen från sponsorer eller från andra håll. I det fallet är det lugnt för honom, säger Blomqvist. 

Men Mick Schumachers stjärnstatus har inte varit lika hög som många kanske trodde den skulle vara. Hans team har medvetet hållit honom borta från rampljuset. När han började köra karting gick han under namnet ”Mick Betsch” för att undvika uppmärksamhet.

– Han körde inte ens karting under sitt eget namn. Men det blev ju ohållbart ju längre upp i åldrarna han kom. Men man är fortfarande väldigt mån om att han ska få hålla på med det här i lugn och ro. Och det tror jag är rätt avgörande för att det här ska lyckas, säger Janne Blomqvist.

Vad har konkurrenterna sagt om Mick Schumacher? 

– Det är inte någon som säger någonting om honom än. Det är tyst om Mick Schumacher över huvudtaget. Det finns inte mycket skrivet om honom. Och det är också en avsikt. De har hållit honom utanför rampljuset helt och hållet. I formel 1-depån är det ingen som pratar om Mick Schumacher, utan han flyger lite under radarn just nu. 

– Så här långt är det väldigt tyst om honom. De låter resultaten tala. Och hela etablissemanget respekterar familjens hållning verkar det som, säger Janne Blomqvist.

”Vi håller det privata livet väldigt privat”

Det har nu gått fem år sedan skidolyckan som försatte Michael Schumacher i koma. Motorstjärnan körde offpist tillsammans med sin son Mick när olyckan var framme. Michael Schumacher föll och slog huvudet i ett stenparti. Hjälmen sprack, men kan ha räddat hans liv. 

Motorstjärnan opererades två gånger och försattes i koma på sjukhuset i Grenoble. 

Hur Michael Schumacher mår i dag är högst oklart. Familjen har inte velat uttala sig och inte heller sonen Mick svarar på några frågor om pappas tillstånd. 

Men till BBC berättar han om relationen till Michael, och hur det nu känns att kliva in i rollen som familjens Schumachers nya stjärna. 

– Pappa har ett stort inflytande på mig och är som alla nog vet min idol. Jag följde allting han gjorde och försöker hitta något som jag kan göra själv. Han har en stor roll i hur jag kör nu. Det är jag väldigt glad över. 

I intervju med BBC berättar Mick Schumacher också om glädjen över att han, än så länge, kan leva ett relativt anonymt liv. 

– Jag är fortfarande glad över det, att jag är fri om jag går omkring i staden. Då vet ingen vem jag är. Och därför tror jag att vi har lyckats så bra med allting. När vi håller det privata livet väldigt privat.  

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.