– Jag bromsade lite för sent i kurva nummer nio på mitt andra flygande varv, som ändå inte var snabbare så det var dumt att det blev som det blev. Men det handlar om hundradelar hela tiden. Jag hade inte riktigt tid att undvika avåkningshålet och slog i däcken. Det var riktigt surt, men det är en tuff bana och det är tajt, så det gäller att pusha hårt och tyvärr kunde jag inte undvika en avåkning, säger Felix.
– Man jag ångrar att jag inte tog den tid jag hade och åkte in i depån, så det är surt, säger Felix.
– Tolfte plats i starten är väl inte optimalt, men det här en bana där man kan köra om ganska lätt, så har man bara bra rytm och en bra strategi, så ska det gå att avancera i fältet.
Vad säger du om banan, är det här gaturacet roligt att köra i Long Beach centrum?
– De här streetracen brukar passa mig och vi kände oss snabba i kvalet innan jag körde in i däcken i den där kurvan. Men det är sådant som händer. Jag brukar inte vara den som orsakar röd flagg.
Kort kvaldag för Marcus Ericsson
Rosenqvist hann testa båda typen av däck och kände att han hade en snabb bil.
– På de röda däcken kändes det skitbra, säger han.
För Marcus Ericsson blev det en kort kvaldag, då han drabbades av en röd flagg sedan Tonya Kanaan hade kraschat.
– Klart att Marcus var jättebesviken efteråt. Det här är en bana han inte varit på tidigare, den är tekniskt krävande och svår, så han har långsamt jobbat sig in i tempot. Sista träningen såg bra ut, så hans förhoppningar var stora. Men nu blev det ju inte riktigt som vi hade tänkt oss. Han hann aldrig sätta på de röda däcken, så vi kanske borde ha planerat lite annorlunda. Men så är det i den här branschen, det är otroligt små marginaler, säger Ericssons manager Eje Elgh.