Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Censur för fula ord”

Kinas GP har avgjorts. Vi börjar med kvalet.
I tv hörde man en rasande Max Verstappen prata med kommandobryggan, men det var många pip. Det var censur för fula ord.

Anledningen var att Sebastian Vettel hade kört om honom strax innan alla startade sitt sista snabba varv i tredje kvalet.

Max Verstappen släppte upp pedalen, för han ville (som vanligt) ha en lucka och inte störas av luftvirvlarna efter Ferrarin.

– Man försöker vara snäll och så förstör någon det. Vi har en "gentlemens agreement" om att inte köra om, berättade Verstappen.

Han kom för sent och hans sista varv spelade ingen roll och det blev en femte plats på "gridden".

– Kanske kommer jag att hämnas i nästa kval, sade han.

Den som startade det hela var Lewis Hamilton, som kryssade och inte hade bråttom – och kanske för att göra det svårt för de andra som låg bakom och höll samma tempo.

Teamet sade till Vettel, som låg sist i kön, att han skulle gasa för han hade bara tio sekunder på sig fram till linjen. Om han skulle komma för sent skulle varvet inte räknas.

– Så jag tvekade inte, och jag förstår inte varför de andra stallen inte sa det till sina förare, sade han.

Sebastian Vettel var inte den ende som körde om holländaren.

På Instagram skriver Lewis Hamilton att Verstappen har fel om en överenskommelse.

– Nope, var det enda han skrev.

En parad i 56 varv

Och han får medhåll av många andra.

Tyvärr blev inte loppet så bra som alla hoppats, och det kommer inte att gå till historien som ett av de mest spännande. Det blev nämligen tyvärr en parad i 56 varv. Och helt klart vem som är nummer ett respektive nummer två hos Mercedes och Ferrari. Och ett bittert nederlag för Scuderia. I slutet av loppet sade man till Charles Leclerc att man bytte till Plan B, vad den nu innebar, men inte ens den hjälpte.

Lewis Hamilton vann sprinten ner mot första kurvan mot Valtteri Bottas, som stod i första rutan. Världsmästaren körde sedan sitt eget lopp och var aldrig hotad.

– När vi kom hit visste vi inte var vi stod jämfört med Ferrari. När det var över var vi bäst, sade Lewis Hamilton.

Finländaren fick nöja sig med andra platsen.

– Jag fick lite hjulspinn i starten och sedan i luftvirvlarna efter Lewis. Det är små detaljer som avgör. Jag förlorade tyvärr ledningen i VM-tabellen men vi har bara kört tre lopp. Jag kommer tillbaka.

Mercedes var så överlägsna att man kunde kalla in bägge efter varandra och luckan mellan dem var så stor att Valtteri Bottas inte behövde vänta. Tala om militär precision.

De var alldeles för snabba

Hos Ferrari var och är läget detsamma när det gäller rangordningen. Charles Leclerc fick visserligen ligga före Sebastian Vettel men fick order om att släppa förbi tysken som man sade var snabbare. Leclerc svarade att han drog ju ifrån men lydde. "Seb" blev trea och Charles Leclerc femma och mellan dem kom Max Verstappen i mål.

– Jag är glad att jag kom på pallen. De var alldeles för snabba, sa Vettel.

Så vart tog den ursnabba motorn vägen som alla talade om?

Kimi Räikkönen blev nia. Iceman vet att han har inte en bil som han köra om en plats på pallen eller ännu mindre om segern med. Men när han kör ser man att han har inte gett upp för det. Tvärtom. Han tvekar inte att ge sig in i närkamper.

Firandet av det 1 000:e F1-loppet blev ett fiasko och inte den festen som man trumpetat ut. Inne i centrum hade man vad de kallade en festival med bland annat en lokal förare som körde några munkar. I depån fanns det absolut ingen stämning. Några montrar med rattar, pokaler, overaller, målningar och tre gamla bilar. Söndag eftermiddag ställde alla förare och teamchefer upp sig för ett foto. Ingen som sa till dem att le och alla hade allvarliga miner. Bland dem tre gamla mästare. Alain Prost, Damon Hill och Nico Rosberg. Men ingen kom på idéen att intervjua dem över högtalarna. Inga s.k. kändisar.

2009 när f1 firade 60 års jubileum bjöd Bahrain in alla då levande mästare och alla kom. Här fanns bara tre och det för att de arbetade. Alain för Renault, Damon för engelska Sky och Nico för tyska tv bolaget RTL. Amerikanarna är kända för att bjuda på en show. I Shanghai misslyckades man totalt och man fick intrycket att Kinas GP var som vilket som helst.

Det sämsta pressrummet

Och det sämsta pressrummet med ett internet som fungerade synnerligen dåligt.