Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Försäsongstestet avklarat – extremt tight i Carrera Cup

Med perfekta förhållanden på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga körde Porsche Carrera Cup Scandinavia försäsongstest. Av resultatet att döma kommer det bli stenhårt under året.

Foto: Linus Pröjtz

Regerande Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl var snabbast av alla under lördagens försäsongstester på Gelleråsen Arena – men marginalen ner till tvåan var knappt mätbar. Nio tusendelar av en sekund skiljde till Carrera Cup-återvändaren Robin Hansson, som länge var snabbast av alla. Men under testets sista timme slog Sundahl till. Dessutom visade Pontus Fredricsson, teamkompis med Hansson i Fragus Motorsport, att han är att räkna med – hans snabbaste varvtid var bara 15,8 hundradelar bakom Sundahl.

Foto: Linus Pröjtz

– Robin kommer att stå för det hårdaste motståndet i år, så är det, säger Lukas Sundahl när vi träffas i depån.

– Sedan vet vi att Roar Lindland (körde inte testet, reds anm) är väldigt jämn och därför är han också farlig.

Foto: Linus Pröjtz

Topptrion var de enda som presterade 1.03-tider längs den 2 350 meter långa banan, men bakomvarande nio förare klockades från 1.04,294 för Magnus Öhman på fjärde plats till 1.04,918 för Thomas Karlsson på tolfte. Värt att notera är att Prins Carl Philip Bernadotte satte sjätte snabbaste tid totalt i Porsche Sveriges gästbil. Prinsen körde testet som en förberedelse inför sitt gästspel i klassen vid Kanonloppet på Gelleråsen 17-18 augusti och vi ska tillägga att han senast tävlade i Carrera Cup under säsongen 2011.

Foto: Linus Pröjtz

Det är med andra ord tight, vilket är ett sundhetstecken. Flera namnkunniga och starka Carrera Cup-profiler har lämnat under de senaste åren. Mästaren från 2014 Oscar Palm lämnade efter förra säsongen, alltid snabbe Philip Morin liksom dubble mästaren Jocke Mangs klev av redan inför 2018 och Mats ”Snickar-Matte” Karlsson syns inte heller i årets startlista. Samtidigt har ledet fyllts på och det är ett hälsotecken för svensk elitracing att 21 Carrera Cup-bilar deltog vid testet.

Foto: Linus Pröjtz

Dessutom är det tydligt att mittfältet kommer bli ett getingbo. På Gelleråsen körde tolv förare inom samma sekund, från fjärde till femtonde plats. Där märktes även snabbaste Approved-föraren (som kör den äldre 991 generation 1-bilen) Hugo Andersson som hamnade mitt i smeten med en imponerande sjundeplats totalt, Fredrik Ros tvåa i Approved med elfte tid och Edvin Hellsten trea med trettonde tid totalt.

Nu väntar tre veckors uppladdning inför säsongspremiären på Ring Knutstorp 3-4 maj.

Foto: Linus Pröjtz

Carrera Cup-test Karlskoga 14 april

1 Lukas Sundahl (Sundahl Racing) 1:03.839

2 Robin Hansson (Fragus Motorsport) +0.009

3 Pontus Fredricsson (Fragus Motorsport) +0.158

4 Magnus Öhman (Mtech Competition) +0.455

5 Lars-Bertil Rantzow (Mtech Competition) +0.545

6 Carl Philip Bernadotte (Mtech Competition) +0.557

7 Hugo Andersson (PWR Racing Customer Team) +0.603

8 Hugo Nerman (WestCoast Racing) +0.645

9 Anton Marklund (Marklund Motorsport) +0.863

10 Christoffer Bergstrom (Team Pampas) +0.959

11 Fredrik Ros (Steber Racing) +1.038

12 Thomas Karlsson (Mtech Competition) +1.079

13 Edvin Hellsten (Nova Racing) +1.239

14 Emil Heyerdahl (Team Greenpower) +1.315

15 Ole William Nærsnes (Jaffa Racing) +1.379

16 Franck Århage (Arhage Motorsport) +1.535

17 Patrik Skoog (PFI Racing) +1.650

18 Krister Andero (Prido Racing) +1.712

19 Johan Andersson (Fragus Motorsport) +2.053

20 Hampus Hedin (Fragus Motorsport) +2.270

21 Johan Westergård (Sundahl Racing) +2.540