Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volkswagen ID. R på Ringen för rekord och vi är på plats

Volkswagens elracer ID. R är snabbast uppför berget Pikes Peak i Colorado. Nu siktar VW på rekordet runt berget Eifel och klassiska Nürburgring. Jag har tur som fått äran att köra den här fantastiska bilen, säger föraren Romain Dumas.

Foto: Jan-Erik Berggren

Han sitter i en skinande vit VW-overall och försöker beskriva känslan att köra en eldriven racerbil. För Teknikens Värld – som är enda svenska tidning på plats i depån till Nürburgring – berättar Dumas hur han ska tackla de första testvarven.

– Det blir något helt annat mot vad jag kört här förut, något helt nytt. ID. R är en sportprototyp och jag har tur som får köra en sån bil här. Vi ska köra runt och se var det går att satsa, hur kurvorna ska tas och hur batteriet ska hanteras. Mycket handlar om batterihantering.

Romain Dumas
Romain Dumas Foto: Volkswagen

Volkswagen utvecklade sin elracerbil ID. R för att slå rekordet uppför berget Pikes Peak i Colorado (se klipp nedan). Volkswagen visade också ID. R på Goodwood Festival of Speed med ett nytt rekord i backtävlingen. Men nu är siktet inställt på varvrekordet för elbilar runt Nürburgring, som i dag hålls av Peter Dumbreck i en Nio EP9.

– Vi har en bil som är snabbare i de snabba kurvorna eftersom vi har ett mindre koncept. De har en bil med ett klart större batteri, vilket kan vara en fördel. Vi får se var vi är under testerna.

Enligt Romain Dumas är Volkswagen långt ifrån bilens maximala kapacitet.

– Vi lär oss något nytt hela tiden. I Pikes Peak körde vi med kanske 20 procent av kapaciteten och i Goodwood 50 procent. Volkswagen satsar hårt på det här projektet och ligger på för att hela tiden utveckla bilen.

François-Xavier Demaison
François-Xavier Demaison Foto: Volkswagen

Francois-Xavier "FX" Demaison är teknisk chef på Volkswagen Motorsport och har arbetat med Volkswagens satsningar på rally-VM och rallycross-VM.

Är det här roligare än rally och rallycross?

– Det är nytt. Och jag är en ingenjör som gillar nytt. Med den här bilen så upptäcker vi hela tiden nya saker som ska utveckla. För en ingenjör är det självklart roligt.

ID. R ska optimeras för ett supersnabbt varv runt Nürburgring. Två elmotorer – en på varje hjulaxel – har en uteffekt på 500 kW med ett maximalt effektuttag på 600 kW. Batteriet är på 44kWh.

– Det här projektet handlar om att göra ett enda varv snabbt och vi ska optimera bilen för det. Allt handlar om att ta hand om batteriet och energin, när kan vi gasa på och hur ska vi återvinna energin på bästa sätt.

Är det något ni kan använda i vanliga personbilar?

– Ja, absolut, det kommer vi att göra. Vi har en dator som hanterar förarens tryck på gas- och bromspedal och maximerar energiåtervinning och mekanisk bromsning. Men vi använder keramiska bromsar för viktens skull och de ska hållas varma, så det här måste trimmas in perfekt. Det och hur vi hanterar batteriet är saker som kommer att användas i vanliga bilar.

Det betyder kraftigare inbromsningar, klarar föraren det?

– Ja, men det kan vara ett problem, hur mycket bromskraft föraren tål. Förut var det hur hårt föraren klarade att trycka på bromspedalen som var ett problem, men det är det inte längre. Vi kan plocka ut 500 kW effekt framåt – och bakåt.Romain Dumas och Volkswagen kommer tillbaka till Nürburgring i maj får att slå varvrekordet på 6.45,90. När Dumas under visningen av nya ID. R också testade Volkswagens nya simulator körde han runt på 6.33,38. Det är en liten fingervisning om vad VW har på gång.

https://youtu.be/QnH15dejp0s