Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Tuff start för Volkswagen ID. R på vägen mot Nürburgring-rekordet

Volkswagen jagar ett klassiskt rekord runt Nordslingan. Men första förmiddagens tester slutade med bärgning. ”Varje varv vi fullföljer är en succé”, säger Volkswagens motorsportsambassadör Hans-Joachim Stuck.

Foto: Jan-Erik Berggren

Hans-Joachim Stuck kan varje millimeter av långa och klassiska Nürburgring runt berget Eifel i västra Tyskland, på gränsen till Belgien.

Och Stuck vet hur svårt det är att få en bil att fungera på den gropiga, knixiga och smala banan. Volkswagen har byggt om den eldrivna racerbilen ID. R – samma bil som förra året vann och satte rekord i backtävlingen Pikes Peak – för att passa den svåra Nordslingan. Bakvinge, främre spoiler och mycket av aerodynamiken har byggts om för att tillåta högre toppfart.

– Det är svårt för den här bilen på den här banan, som ni ser är det en väldigt kort fjädringsväg så de första varven handlar mycket om att få till rätt inställningar, förklarar Stuck när vi står och ser på när föraren Romain Dumas gör sig redo för ännu ett testvarv.

Foto: Jan-Erik Berggren

Samtidigt lastas en ID. R av från en lastbil. Volkswagen har två bilar på plats för att optimera testdagen. När en bil rullar laddas och förbereds den andra.

– Vi stannade av säkerhetsskäl, det lät illa, säger Stuck medan VW:s ingenjör bara skakar på huvudet när jag frågar varför racerbilen bogserat tillbaka till depån.

Riktigt så öppna vill inte Volkswagen vara trots att de släppt in ett litet antal journalister för att följa den första testdagen på nära håll.

Romain Dumas har förberett sig i VW:s nyutvecklade simulator men känner ändå att de riktiga varven runt banan är något helt annat.

– I simulatorn är det inga problem att hålla full gas, men här gäller det att känna förtroende för bilen, till att börja med.

LÄS MER: Volkswagen ID. R på Ringen för rekord och vi är på plats

Foto: Jan-Erik Berggren

Under den första förmiddagens tester hinner Volkswagen med sex, sju testvarv. Regnmolnen sveper in över Eifel-bergen och blir banan blöt stannar Volkswagen testerna.– Det är ingen idé att köra om det regnar. Vi tänker sätta ett rekord på banan och det gör vi på torr asfalt. Vi behöver inte tänka på att testa några regninställningar, förklarar Volkswagens motorsportchef Sven Smets.Volkswagen har flera testdagar på Nürburgring planerade och senast i sommar är det tänkt att Romain Dumas ska göra ett rejält försökt att slå varvrekordet på drygt 6 minuter och 45 sekunder.– Det är en riktigt stor utmaning och något otroligt om vi lyckas. Det är verkligen inte lätt, säger Hans-Joachim Stuck.

https://youtu.be/XzJxSy0lUx4