Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Indycar

”Farligt – ingen vill krascha i den farten”

Förra tävlingen var en missräkning - annars är Marcus Ericsson nöjd med sin inledning i Indycar-serien.

I en intervju med SportExpressen berättar han om målet att vinna race den här säsongen, mötet med Zlatan - och de första testerna på ovalbana. 

– När du går in i en kurva i nästan 360 km/h, då håller du hårt i ratten, säger han. 

Marcus Ericsson var inte nöjd med senaste tävlingen i Kalifornien - men betydligt mer nöjd med första testerna på ovalbana.
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Ericsson och IndyCars andre svensk, Felix Rosenqvist.
Foto: ANTON JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN
Erikcsson.
Foto: STEPHEN SPILLMAN / AP TT NYHETSBYRÅN

Efter fyra race i Indyserien är Marcus Ericsson på sammanlagd 16:e plats av 26 förare, den andre svenske rookien Felix Rosenqvist är på tolfte plats.

Det har varit en omtumlande tid för Ericsson, som är i USA efter fem säsonger i formel 1. 

Senaste loppet, på stadsbana i Long Beach blev ingen höjdare.

– Nej, tyvärr blev det ett riktigt bottennapp i Kalifornien, det blev en så kallad skithelg. jag fick ingen chans att göra ett bra kval när det blev röd flag och sedan blev det skit i starten. Det är bara att dra ett streck över det och gå vidare. Tyvärr är det så här ibland i den här branschen, säger Marcus Ericsson till SportExpressen.

Konkurrenterna Alexander Rossi och landsmannen Felix Rosenqvist blev också irriterade när de tyckte att Ericsson långt bak i fältet borde släppt förbi dem. 

– Jag fick en stallorder att inte släppa förbi någon. Men jag pratade med dem efteråt och det är bra stämning mellan oss. Jag upplever verkligen en bra stämning i depån, det är mer öppet än i formel 1, alla snackar med alla. Sedan är det tuff ute på banan. Det ska det vara också, säger Marcus, som förstås hyllar sin svenske kollega.

– Felix gjorde det grymt bra första helgen då han kom fyra. Sedan dess har ingen av oss fått den riktiga fullträffen, men det kommer, fortsätter Marcus.

Desto roligare för rookien från formel 1 var det i säsongens tredje race, på traditionell racerbana i Alabama.

Då gjorde Marcus Ericsson ett av säsongens bästa race av någon av förarna i Indyserien. Han körde upp sig från en 20:e startplats till sjunde plats i loppet. Hade han bara kvalat bättre hade han sannolikt landat på prispallen.

Hur många omkörningar gjorde du?

– Haha, jag vet inte. Det var många. Det var en grymt kul tävling och jag var väldigt nöjd med min insats. Nu gäller det bara att få ordning på kvalen, där har jag varit för dålig, medger Ericsson.

https://twitter.com/SPMIndyCar/status/1116422808949538816

”Tre väldigt positiva race”

Som ändå inte kan deppa när han lärt sig vilken fart det finns i hans bil under loppen.

 – Jag har haft tre väldigt positiva race ändå. I racen har jag varit stark. Så det har jag med mig framöver. Det tar tid att komma in i det i Indy och få känslan för de nya däcken. Det är så annorlunda mot F1. Men nu börjar jag känna mig mer komfortabel och kan jag kvala in topp åtta - då kommer jag vara med och slåss om pallplatser och segrar. Och det är dit jag ska.

I samband med senaste racet träffade Marcus Ericsson också Zlatan, i samband med ett besök på Los Angeles Galaxys träningsanläggning.  

– Det var första gången jag träffade Zlatan, så det var lite roligt. Han var trevlig som tusan och väldigt motorintresserad. Han frågade mycket om racingen och skillnaden mellan F1 och Indy, berättar Marcus.

Sedan har Marcus Ericsson gjort sina första tester på ovalbana. Formel 1 körs bara på racerbanor och stadsbanor, Indyracing har även tävlingar på ovalbanor.

– Första testerna i Texas var en jäkla häftig upplevelse, det är så annorlunda mot allt jag gjort innan. Man kollar på ovalracing och tänker att det där ser inte så svårt ut. Men det är jäkligt lurigt och det är otroliga farter, säger Marcus, skrattar och fortsätter:

– När du går in i en kurva i nästan 360 km/h, då håller du hårt i ratten...

Marcus säger att ovalracing är lika mycket en mental kamp med sig själv som det är en tävling mot konkurrenterna på banan.

– Det är så mycket mentalt. Då måste pressa dig själv att hålla ner gasen. När jag först gick runt på banan i Texas och de höga, bankade kurvorna, så tänkte jag att det är helt knäppt att det kan så fort där. Men det är sån himla lutning att man får ett jäkla grep i kurvorna. Det går att hålla fullt.

Ericsson bar börjat med tester på ovalbanor.
Foto: ISAAC BREKKEN / AP FR159466 AP

Snittfarten: 350 km/h

Snittfarten i ovalracingen är närmare 350 km/h.

 Det går snabbare än i formel 1.

– Det tar en stund att komma förbi det mentala att du kan hålla fullt även i kurvorna. Det är helt sjukt hur fort det går. Första dagen var jag helt slut i kroppen eftertåt.

Sedan dess har han även gjort tester på sin ”hemmabana”. Marcus Ericssons team Arrow Schmidt Peterson Motorsports har sin bas i Indianapolis.

På Indianapolis Motor Speedway finns både en traditionell racerbana och den stora ovalbanan där klassiska Indy 500 genomförs.

– I Indianapolis är det inte samma lutning i kurvorna som det var på banan i Texas. Det känns mer som snabba kurvor på en vanlig racerbana. Så de testerna kändes väldigt mycket lättare. Då gick det jättebra. Och jag börjar känna mig varm i kläderna på ovalbana nu. 

De två närmaste racen i Indy är just i Indianapolis. Den 11 maj på racerbanan, som är byggd innanför ovalbanan, och sista söndagen i maj körs Indy 500, som blir Ericssons riktiga debut på ovalbana.

– Bra att starta med Indy 500, haha. Det största direkt. Ja, det ser jag väldigt mycket fram emot. Det var en cool känsla bara att köra tester på den klassiska banan. 

Då är du dessutom omringad av 32 andra bilar i 350 km/h - då gäller det verkligen att hålla ordentligt i ratten?

– Ja, det är nästa grej. Alla andra på banan. Man får en bra adrenalinpump då. Då gäller det att hålla sitt spår. Ovalracing handlar mycket om respekt mot andra. På vanliga racerbanor ”stänger man dörren” för varandra ibland. I ovalracing gör man inga oväntade grejor eller chansningar. Det är för farligt. Om någon är på väg om, då får han köra om. Ingen vill krascha i den farten.   

Förutom tester och uppladdning inför nästa race så blir det mycket hockey för Marcus. Han är stor hockeysupporter och kollar in Stanley Cup-slutspelet på tv varje kväll.

Nyligen tog också han och flickvännen Alexandra Zaitseva bilen från hemmet i Indianapolis till Columbus för att spana in slutspelshockey mellan Columbus Blue Jackets och Boston Bruins.

– Jag älskar att kolla på hockey och det var en mäktig upplevelse.

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.