Fredrik af Petersens F1-blogg: Nu ska Sennas hyllning genomföras

Den här helgen kommer arrangörerna av Spaniens GP hedra två förare.
Den ene är Roland Ratzenberger omkom samma helg som Ayrton Senna för 25 år sedan.

På grund av ett tekniskt fel tappade österrikaren kontrollen över sin bil och kraschade. Dagen efter slog ödet till igen och Ayrton Senna omkom. I hans overall upptäckte de funktionärer som hjälpte honom en österrikisk flagga, som Senna hade planerat att visa på prispallen som en hyllning.

Circuit de Barcelona vill göra den hyllning som Ayrton Senna inte kunde göra och samtidigt hedra minnet av bägge.

Man har skapat en brasiliansk-österrikisk flagga, som vinnaren av loppet på söndag kommer att visa, och fullfölja den hyllning som Ayrton Senna hade planerat. Flaggan kan också köpas i affärer bakom huvudläktaren.

Dessutom kommer en staty, gjord av den engelska konstären Paul Oz, av Senna i naturlig storlek ställas ut. Den är gjord så att det ser ut som om Ayrton sitter i bilen med bägge händerna på ratten. Den är gjord av brons och väger 160 kg.

Ferraris nya motto är "Win now", vinn nu. Men hittills har det gått helt snett. Efter de fyra raka nederlagen mot Mercedes har man nu reagerat.

– Vi ligger efter i vm och vi måste komma ifatt, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto.

– Och vi vet att nyckeln till vår framgång i år helt och hållet beror på utveckling.

Tydligen känner Scuderia pressen på sig 

Till Baku hade man gjort vissa aerodynamiska uppdateringar som man fortsatt med till helgens lopp i Spanien. Nya fram- och bakvingar. Plus en uppdatering av motorn. Den skulle egentligen inte kommit förrän till Kanada men tydligen känner Scuderia pressen på sig från Mercedes, som vunnit dubbelt de fyra första loppen. Men eftersom det är den andra motorn den här säsongen innebär det också att det inverkar på antalet motor, tre, som varje förare har under säsongen. Med 21 lopp hade italienarna planerat att något skulle bytas vart sjunde lopp så det innebär att den här nya motorn måste hålla längre än planerat.

Eftersom uppdateringen bara gäller de två Ferrari-förarna Sebastian Vettel och Charles Leclerc måste de två Ferrari kunderna Alfa Romeo och Haas forsätta med den ”gamla” motorn.

Ett rykte de senaste dagarna har varit att Sebastian Vettel funderar på att sluta efter den här säsongen och interna svårigheter börjar gry mellan tysken och Charles Leclerc.

– Att jag skulle sluta är helt fel, förklarar Vettel med fast stämma.

– Jag har fortfarande en ouppklarad affär i formel 1.

Det mullrar

Och det är att vinna VM-titeln med Ferrari och upprepa vad förebilden Michael Schumacher lyckades med. 

– Jag är inte omotiverad. Tvärtom. Stämningen hos oss är mycket hög och jag vet att vi har en bra bil. Första test-veckan låg vi före Mercedes, i den andra var vi jämbördiga, säger han, och fortsätter:

– I det första loppet låg vi bakom, i det andra lite före men i tredje och fjärde låg vi efter i både kval och lopp.

– Vi har inte utnyttjat de möjligheter vi har till max. Gapet till Mercedes är inte så stort och allt kan ändras till vår fördel mycket snabbt.

Men då måste också samarbetet mellan Sebastian Vettel och hans nya stallkamrat Charles Leclerc fungera utan problem. Italienska journalister med god insyn säger dock att det mullrar och det tycks stämma när man läser vad monegasken har sagt i en intervju med "Auto motor und sport".

– Jag accepterar min roll som nummer två, men kommer att lyda stallorder men bara upp till en viss punkt.

Det betyder att det kommer att finnas vissa omständigheter när han, skall vi säga "slår till dövörat" eller säga att det är något fel på hans radio för han förstår inte vad kommandobryggan säger.

– De på bryggan har en bättre överblick över vad som hände än vad jag har därför kommer jag till en viss punkt göra som de säger, säger han.

Och den punkten har kommit i till exempel Bahrain, där han körde om stallkamraten trots att man sa till honom att inte göra det. I Kina lydde han, men frågade på radion varför han skulle släppa förbi Sebastian Vettel.

– Jag måste visa på banan vad jag kan och då kommer situationen säkert en dag att ändras. Varje förare vill vara snabbast. Fram till nu har jag förstått besluten, säger han, och fortsätter:

– Även om för en förare det är svårt att acceptera. Jag har en förare bredvid mig som vunnit titeln fyra gånger och kör sin femte säsongen för Ferrari.

– Att det därför finns en rangordning förstår jag men jag kommer att göra allt för att ändra den. När jag ser chansen att vinna kommer jag försöka utnyttja den. Det är ju en seger som det handlar om.

Det är svårt att acceptera

Den femfaldige mästaren Lewis Hamilton har sin uppfattning helt klar och säger att Charles Leclerc skall motsätta sig teamorder.

– Jag förstår honom, för det är tvärtemot vad man vill. Charles påminner mig om mig själv. Som racer och konkurrent och när man anser att man är snabb är det självklart att man blir en rebell, säger han.

Engelsmannen har också varnat Ferrari att de kanske kommer få motstånd från Charles Leclerc om de fortsätter att ge honom order. Lewis Hamilton tänker nämligen tillbaka till sitt första år i F1 då han körde för McLaren och hade Fernando Alonso som stallkamrat och jämför den situationen med den nuvarande hos Scuderia.

Ferrari har sagt om de står och väger mellan Sebastian Vettel och Charles Leclerc kommer man att ge tysken företräde tack vare hans erfarenhet.

– De säger till dig att göra en sak men då har du en egen fight som vill att du skall göra tvärtom. Jag har själv upplevt det.

Lewis Hamilton anser att han 2007 förlorade en möjlig seger i Monaco för han hade mer bensin i tanken är spanjoren. Efter loppet gjorde han helt klart för Ron Dennis och de andra hos McLaren vad han tyckte.

– I Kanada, som var nästa lopp, hade vi samma mängd bensin och jag vann mitt första lopp. Så det lönar sig med ett uppror när det är vet att man har rätt, säger han.

Spanjoren lämnade McLaren efter den säsongen och Hamilton nästan vann titeln det året men gjorde ett misstag i sista loppet.

Engelsmannen berättar att han ville komma till F1 så snabbt som möjligt.

– När jag kommit dit ville jag vinna så snabbt som möjligt och slå min stallkamrat som var världsmästare. Charles situation är densamma, säger han.

Ferrari har sagt att man kommer inte att ändra sitt beslut när det gäller teamorder.

– Rör inte mig eftersom jag inte är chefen så någon skillnad för mig blir det inte. Jag kör mot bägge, har han sagt.

I tabellen har Charles Leclerc bara kört in en poäng mindre än Sebastian.

För några veckor sedan sa Kimi Räikkönen att F1 i dag är en hobby för honom. Många uppfattade det helt fel och trodde han bara körde för pengarna, inte tog sitt arbete på allvar och inte med den passion som gjort honom så populär bland alla fans. Hans chef Frederich Vasseur säger motsatsen för fransmannen påstod att han sällan sett en förare som är så motiverad som "Iceman".

För mig känns det inte som arbete

Vad säger Kimi själv?

– Har du skoj så ger du också ditt bästa. Jag vet inte om folk ville att det skulle så dåligt ut. Men när du alltid vill utöva din hobby och då dessutom har skoj då ger du alltid ditt bästa och så känns det också.

– För mig känns det inte som arbete.

Vad finländaren menar är han jämför tiden hos Ferrari och jämför med dagens situation hos Alfa Romeo. Mindre mediearbete.

– Jag vet att det är en del av arbetet men det intresserar mig inte. Så det är därför som jag har mer skoj och det är den enda anledningen till varför jag är hos det här teamet, säger han, och lägger till:

–  Det enda som intresserar mig är att köra och jag behöver ingen som stöder eller pressar mig.

Så med den positiva inställningen saknas heller inte motivationen. Och det syns ju i resultaten. Poäng i varje lopp. Bara sex har lyckats med den bedriften och Kimi är en av dem.

Iceman har åtminstone officiellt inte satt upp ett mål för den här säsongen. Bara köra så bra det går och se hur långt det räcker. Målet för teamet är helt klart. Att bli Best of the Rest. D.v.s. bli fyra i konstruktörs vm efter Mercedes, Ferrari och Red Bull.

Är det möjligt? Man kör mot McLaren, Haas, Racing Point och Renault.

– Varför inte? Om ingen tar ett stort steg framåt och vi kan bara bli bättre. Vi hade kanske kunnat få lite fler poäng här och där och vi hade kunnat plocka ut lite mer från bilen. Men i stort sett måste vi ändå vara nöjda för vi har ju fått poäng. Självklart vill man ha mer. Vi har en bra bil, så nu gäller det att göra den snabbare och förbättra detaljer.

Alfa Romeos ingenjörer har plockat fram nya nya delar till loppet på söndag.

– Och de hade vi inte haft här om vi inte trodde att de är ett steg framåt.

Kimi Räikkönen själv spelar en större roll i sitt nya team än hos sitt gamla.

– Jag är fortfarande den förare som jag alltid varit hos de andra teamen, så där har inget ändrats. Skillnaden är att jag har mer fritid och den njuter jag av. Alfa är inte så stort som de andra, men det beror på att vi själva inte bygger motor eller växellåda.

– Som förare hjälper jag självklart till men jag har inte känslan att jag är viktigare än de andra.

"Iceman" fick också frågan om han var överraskad att Charles Leclerc, hans efterträdare hos Ferrari, varit så snabb.

– Som alla andra ser jag bara resultaten. Jag vet inte vad de gör och det intresserar mig inte. Vi har tillräckligt mycket att göra med oss själva.

Daniil Kvyat och jag fortsätter en ny tradition. Slår Sverige Ryssland i VM i ishockey? Förra gången vann jag, och priset var att Daniil serverade mig en kopp te. Insatsen är densamma i år.