Fredrik af Petersens: Inget är nytt – dubbelseger för Mercedes igen

Radiosportens formel 1-expert om en förutsägbar GP-tävling i Spanien.

Tja vad skall man skriva om Spaniens GP?

Inget är nytt i F1. Dubbelseger för Mercedes igen. Den här gången Lewis Hamilton, hans 76:e i F1, före Valtteri Bottas och med Max Verstappen som trea. Engelsmannen har tagit tillbaka ledningen i VM-tabellen från stallkamraten. 122 poäng mot 107.

– Mad dog. Perfekt start, sa Lewis raceingenjör.

Mad dog är lite väl överdrivet för den femfaldige mästaren behövde verkligen inte köra som en galning. Easy ride in the park skulle han nog hellre beskriva de 66 varven.

Han startade på den smutsiga delen av banan men Lewis är en förare som alltid förbereder sig så noga som möjligt.

– Jag kollade starten i de andra loppen och såg att det var ingen större nackdel.

Duon fick sällskap på pallen av Max Verstappen.

Ferrari åkte på storstryk igen. Finns ingen annat ord. Sebastian Vettel fyra och Charles Leclerc femma. Alla tifosis får ursäkta men det enda ord man kan använda är fiasko. Efter vintertesterna var Suderia så säkra att man äntligen kunde utmana Mercedes men något har gått totalt snett.

Mattia Binotto är den nya teamchefen men basar också över den tekniska avdelningen. Ett dubbelarbete och det som kanske lider mest är teamchefens. Binotto är en ingenjör ut i fingerspetsarna men kanske inte lika säker som högsta chefen.

Enligt några experter är årets modell inte dålig men de på kommandobryggan har gjort dyrköpta misstag med taktiken. Och det är inte första gången.

Kimi Räikkönen kan berätta mycket om han bara ville. Sebastian och Charles är heller inga dåliga förare men rivaliteten mellan dem kan bli den svaga punkten för insiders tror inte att Binotto klarar av sära dem. Han är ju tekniker och inte psykolog.

Å ena sidan måste man beundra Mercedes ingenjörer för att de gjort ett perfekt arbete men å andra sidan förstör de också spänningen. Å andra sidan måste man skarpt kritisera Ferrari för ett totalt misslyckande. Trots de stora resurser man har. Teamet har ju också hela sportbilsavdelningens experter till sitt förfogande.

Mercedes har hela tiden sagt att deras två förare är goda vänner men intrycket är att det har uppstått en spricka i fasaden.

Bägge är teamplayer och vet vad de har att rätta sig efter. Men tidigare när en av dem vunnit har man kramat om varandra och klappat på ryggen och hjälmen. Inte nu längre. Precis som i Baku var det bara ett kort handslag och det var allt.

Teamchefen Toto Wolff har sagt att han sett vissa tecken på en splittring och om det eskalerar måste han ingripa och det snabbt. Ingen vill ha ett nytt internt krig som för ett par år sedan.

Skall dock sägas att Lewis och Valtteriär mycket noga med att säga att de är teamplayer och att stallet kommer i första hand. Men f-n tror det när visiret åker ner och lamporna på gridden slocknar. Då är det bara var och en för sig. Det handlar ju om VM-titeln. Bägge vet dock att de får inte köra ihop för då blir den annars så lugne Wolff arg.

Lewis vann enkelt starten.

– Kvalet var ett enda stort misslyckade. Loppet dessto bättre så jag skall inte klaga. Bilen och jag är inte alltid goda vänner men den här gången kom vi överens. Och Valtteri hade aldrig kommit om hur mycket han än försökt.

Och så kom en jämförelse med Ferrari.

– Jag har sagt att vi har den bästa duon i vårt team och att vi respekterar varandra. Det gör man tydligen inte hos Ferrari.

Han fick också den extra poängen för loppets snabbaste varv.

– Var på tiden för inte fått den på hela säsongen.

Lewis är mycket aktiv i sociala media och har massor av followers. Många av dem är unga och han vill upmuntra dem men tar också ett ansvar.

– Jag fick ett meddelande från en ung pojke som är allvarligt sjuk så jag tillägnar honom den här segern. Har skickat en mössa och tröja och skall ta kontakt med honom för att kolla att han fått paketet.

Redan efter några meter visste Valtteri att han hade förlorat.

– Något hände med kopplingen. Ingen aning om vad och det var första gången och fick ingen varning under warm up varvet. Måste verkligen kolla vad som hände. I första kurvan var det knappt och tack och lov kom jag igenom utan bli påkörd men allt det hårda arbetet i träning och kval gick åt skogen.

– Fick dock poäng så det kunde varit en sämre dag på arbetet.

Andra platsen på pallen var finländarens 35:e och han har nu lika många som legenden Juan Manuel Fangio.

– Visste jag inte och jag känner inget speciellt. Kanske blir det 36 i Monaco.

I Baku var det Valtteri som vann starten och Lewis kom aldrig om. Sa att han körde för snällt. Det har nog legat och gnagt sedan dess och han ville återställa rangordningen i teamet. Och ta tillbaka ledningen i vm tabellen.

Trea blev Max Verstappen, Red Bull. Undrar vad man tänker hos Ferrari när man får stryk med 1,5 sekunder av för förare från ett privat team.

På prispallen stod Dieter Zetsche, som representant för teamet, och tog emot pokalen. Det var för att hedra tysken och tacka honom för lång och trogen tjänst. Den 22 maj tar nämligen svensken Ola Källenius över som chef för hela Mercedes koncernen.

Tyvärr tog Kimi Räikkönens fina serie slut. I de fyra första loppen var han en av bara sex som tagit poäng i alla lopp men i Spanien blev det bara en 14:e plats.

Vi var ett par journalister som satt och spånade. Hur skulle man kunna göra det lite mer spännande och bromsa in Mercedes? Mitt förslag var att om ett team leder konstruktörs vm med ett visst antal poäng före tvåan får de inte köra två lopp.

För alla Ayrton Senna fans. Det finns nu en app, Senna 360, och en interaktiv upplevelse och ett virtuellt museum. Plus många andra virtella funktioner, som t.ex. hans racerbil och motorljud. Där finns hela hans karriär i 3D. Man kan kolla det om man har iOS eller Android och på webben. Man kan till och med ”klä” sig i hans overall och ta en selfie. De som skapat appen säger att det är en upplevelse utan gränser.

För få full tillgång till allt kan man betala 1,49 dollar per år och man blir bronsmedlem hos Instituto Ayrton Senna. Pengarna går oavkortat till stiftelsen, som grundades 1994 och som har hjälpt inte mindre än 23 miljoner barn och ungdomar i Brasilien Appen finns på Apple AppStore, Google PlayStore eller internet.

I höst kommer en Michael Schumacher film och det finns också en officiellt app. I den här kan man också sätta på sig Michaels hjälm och placera bilden på sociala media. Alla de 50 bilar som den sjufaldige mästaren kört kan man vrida 360 grader och se alla tekniska detaljer.

Man kan också lyssna till samtal mellan Michael och kommandobryggan. Alla inkomster går till Keep Fighting-stiftelsen.

Nästa lopp är det klassiska gatuloppet i Monaco den 26 maj.