Lyckad RHK-premiär på Kinnekulle med blandat väder

Härlig vy över depån på Kinnekulle Ring.

Racinghistoriska Cupen inledde årets säsong på Kinnekulle Ring. Västergötland bjöd på minst sagt växlande väder med regnskurar på fredagen, strålande sol på lördagen och regn igen på söndagen. De drygt hundra historiska förarna gladde sig på den trevlig banan.

Lars-Gunnar "Vegas" Johansson trivdes i regnet när han tog en dubbelseger i Formel Vee.

Formel Vee mönstrade ett stort startfält och det fylldes på med ett par Formula Junior också. Johan Lund startade från pole, men han fick ge sig i racet där Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson klev fram i regnet och vann tävlingen före Hans Hillebrink (Formula Junior) och polemannen Lund. Pontus Bencsik kom trea i Formel Vee. Vi såg en liknande utveckling även i andra racet där ”Vegas” återigen vann före Lund och Claudio Menchini. ”Vegas” var mycket glad efter tävlingen. - Nu hoppas jag att det blir regn på alla tävlingar i år, sa ”Vegas”. I B-klassen vann Magnus Rugsveen före Jerker Vinberg och Ronny Bogen-Jensen. I andra racet vann Rugsveen före Jensen och Suzanne Qvist.

Födelsedagsbarnet Andreas Martinsson vann Formel Ford före FVee Dubbelförgasarförarna Roger Johansson och Hans Hillebrink.

Andreas Martinsson tog pole i Formel Ford-heatet. Han passade på att fylla 30 år under helgen och blev firad av teamet. Han förvaltade sin poleplats och vann första racet före de båda Formel Vee-förarna med dubbelförgasare; Roger Johansson och Hans Hillebrink. Michaela Månlycke kom fyra totalt och tvåa i Formel Ford före Dan Lindblom. I andra racet briljerade Hillebrink i regnet då han skar mållinjen först av alla före Martinsson och Johansson. Nicklas Nilsson kom tvåa i Formel Ford före Lindblom.

Torgny Johansson kanade runt och vinkade till publiken i Formula Slicks.

Torgny Johansson var som vanligt snabbast i Formula Slicks-heatet, men eftersom det regnade på racedagen fick han svårt att tygla sina vilda F2-hästar. Sonny Johansson var het i starten och försökte köra om Johansson på innern över gräsmattan, men det slutade med en snurrning och han fick börja om från sista plats. Sonny var på ett strålande racehumör och han var klart snabbast på banan. Han körde om hela fältet och vann racet före Torgny och Magnus Ramsö! I andra racet blev det rörigt värre sedan debutanten i Sports 2000, Thomas Rådmyr, hade snurrat och behövde hjälp. Säkerhetsbilen gick ut mitt i fältet och fick därför vinka förbi alla bilar tills de hade fångat upp ledaren, som var Sonny Johansson. Dock låg Sonny i en klunga av bilar, varför han slank förbi saftetycar. De tvingades därför göra om proceduren och släppa hela fältet igen. Sonny lyckades smita förbi även andra gången han kom ikapp safetycar. Det fanns inte tid att reda ut det en gång till, varför fältet släpptes och Sonny diskades för att ha kört om Safetycar två gånger. Torgny vann före Ramsö och Björn Johansson.

Duell i 1000cc Cupen mellan #52 Torbjörn Andersson och #50 Reinhold Daubner.

1000cc Cupen mönstrade som vanligt ett stort startfält. Reinhold Daubner startade från pole och han tog ledningen i racet. Torbjörn Andersson avvaktade några varv, men sedan övertog han ledningen och vann före Daubner och Jan Gunleik Kilen. Andra racet fick exakt samma start och slut med samma trio på pallen. I E-klassen vann Gustaf Stenquist före Jan Christians och Peter Kumlin. I andra racet vann Stenquist före Christians och Bernt Bringefors.

#28 Hans Beckert pressar #12 Kjell Wallin med sin äldre hundkoja.

Startfältet för standardbilar över 1000cc var tunt, trots att man fyllde på med småbilarna från 1966-71-klassen! Kjell Wallin var snabbast i kvalet med sin 66-71-koja och han vann före Hans Beckert och Magnus Lillerskog. Det var stort manfall inför det andra racet som vanns av Beckert före Per Olav Kilen och Bo Johborg.

Glada herrar på GT-pallen med Tommy Bencsik som vinnare före Per Norberg och Olof Cederberg.

Per Norberg var snabbast i kvalet för GT-klassen före 1965, men i racet fick han ge sig för Tommy Bencsik. Olof Cederberg kom trea. I andra racet regnade det kraftigt, vilket gjorde att de motorsvaga bilarna fick en härlig chans att köra upp sig genom fältet. I slutet var det ändock de motorstarkare bilarna som var starkast. Anders Lotsengård vann före Bencsik och Jimmy Edvardsson. Emil Larsson hade länge häng på den sista pallplatsen med sin lilla Fairthorpe, men fick ge sig. Även brodern Petter Björkqvist gjorde ett strålande race, tills han snurrade på sista varvet…

Anders Berger trivdes i regnet med pappa Eriks gamla Escort.

Efter en tung fjolårssäsong var Anders Berger tillbaka med besked i klassen för nyare standard och GT-bilar. Anders kraschade sin bil illa i fjol och den står fortfarande och väntar på reparation. Anders kom därför till start med pappa Eriks bil. Erik avled som bekant i höstas och hans önskan var att Anders skulle köra vidare med hans bil. Det var lite ovant för Anders att sitta på höger sida, men inte värre än att han var snabbast på kvalet före Lennart Bohlin. Bohlin var snabbast iväg i starten och han ledde ett par varv innan Anders Berger kunde gå förbi. Bohlin tvingades bryta redan på det fjärde varvet. Berger vann racet före Michael Sundin och Arvid Viktorsson. I andra racet hade Anders blivit riktigt varm i kläderna. Han surfade fram och hittade fäste som ingen annan på den blöta banan. Han varvade alla utom de båda pallkompisarna Viktorsson och Claes Andersson.

Legendsklassen var på plats med över 60 bilar!

Nästa tävling är årets höjdpunkt för alla racinghistoriker, nämligen Velodromloppet i Karlskoga som körs som vanligt helgen före midsommar.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

 

Racerhistoriska Klubben

Racerhistoriska klubben grundades 1978. Verksamheten har under åren utvecklas och samverkar nu med motsvarande klubbar och sammanslutningar inom internationell Historic Racing.
© Copyright 2023 - Racerhistoriska Klubben - All Rights Reserved
En website från Bloms IT
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram