Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volkswagen ID. R slog till med mäktigt Nürburgring-rekord

Det finns rekord i allt och ett allt mer hett eftertraktat är att vara snabbaste elbil runt Nürburgring. Nu har Volkswagen drämt till med ett rejält rekord och vi var på plats och beskådade rekordvarvet!

I maj 2017 körde elbilen Nio EP9 runt Nürburgrings nordslinga på väldigt snabba 6 minuter, 45 sekunder och 900 tusendelar. Tiden betydde inte enbart att EP9 kunde stoltsera med att vara snabbaste elbil runt den krävande banan, den var till och med sju sekunder snabbare än rekordhållaren bland gatlegala bilar – Lamborghini Huracán Performante. Att en annan Lamborghini, Aventador LP770-4 SVJ för att vara exakt, därefter har slagit Nio EP9 är en annan femma.

Men nu är det en ny herre på täppan, nämligen Volkswagens elektriska racer ID. R som förra sommaren krossade Pikes Peak-rekordet. Tidigare i dag körde ID. R Nürburgring runt på mäktiga 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar. Det är gigantiska 40, 564 sekunder snabbare än Nio EP9. Och inte nog med det, Volkswagens elbil är även näst snabbaste bilen, oavsett typ och klass, runt Nürburgring – någonsin. Endast Porsches modifierade LMP1-bil 919 Hybrid Evo, som har mycket högre toppfart än Volkswagen ID. R, är snabbare med sanslösa tiden 5 minuter, 19 sekunder och 545 tusendelar.

Jan-Erik Berggren befann sig vid sidan av banan under dagen när Volkswagen ID. R slog rekord.

– Det är alltid skoj att få vara med vid ett rekord. Att det skulle bli en riktigt bra tid syntes lång väg. Redan vid installationsvarvet slogs det gamla rekordet, säger Jan-Erik.

Flera så kallade installationsvarv kördes för att få in så mycket information som möjligt om bilen och rådande förhållanden, för att justera och skruva till det för optimal energiåtgång.

– Ett problem är energihanteringen, batteriet ska leverera hela varvet. Föraren får inte ligga på onödigt hårt. Vid målgång efter den drygt två mil långa slingan var det inte mycket kräm kvar, några hundratals meter eller så.

– Två ID. R-bilar fanns på plats. När den ena kördes, laddades den andra. De skulle behövt fler bilar för att få till fler varv och kunna finjustera till perfektion inför rekordrundan, för känslan är att de hade kunnat kapa tiden ytterligare något, vilket även Volkswagens ingenjörer ansåg, säger Jan-Erik som alltså såg rekordkörningen från sidan av banan.

Fransmannen Romain Dumas som körde ID. R under rekordvarvet erkände efteråt han hade gjort några misstag, bland annat kom han fel in i Karusell, den hårt bankade betongkurvan. Det finns alltså mer tid att hämta även på förarsidan.Rekordvarvet med 680 hästkrafter starka Volkswagen ID. R ser du i filmen nedan. 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar med en snittfart på 206,96km/h. Näst snabbaste tiden på Nürburgring genom tiderna. Imponerande!

https://youtu.be/9iZY5IMn0wg