Film: Så funkar hjulupphängningen på en Formel 1-bil

Det är inte många likheter med din vanliga bil – superavancerat så det förslår. Titta på filmen och få lite bättre koll.
Annons

Du har länge undrat, men aldrig vågat fråga – hur funkar egentligen chassit på en F1-bil? Här är svaret och vi kan direkt avslöja att det inte finns många likheter med en vanlig personbil.

Stötdämpare och ”fjädrar” finns inbyggda i bilen, för att inte störa luftflödet i utrymmet mellan kaross och hjul. Länkarmarna mellan hjul och infästningspunkterna på bilen sitter exponerade i luftflödet och är därför aerodynamiskt optimerade. Förutom att de rent mekaniskt måste vara starka nog har länkarmarna i kolfiberarmerad plast en väldigt speciell form, som små ”vingar”.

I filmen nedan är det Mercedes-ingenjören Geoff Willis som förklarar hur man konstruerat hjulupphängningen och vilka utmaningar man måste möta. Syftet är förstås att med rätt inställningar ge däcken bästa möjliga fäste, det som kan användas för ännu högre kurvhastigheter.

Film: Så funkar hjulupphängningen på en Formel 1-bil
Här är de länkarmar, styrstag och A-armar som vi ser från utsidan, alltså utrymmet mellan karossen/chassit och det friliggande hjulet. Den länkarm som kallas push rod överför hjulets upp-och-ned rörelser in till stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare – som alla sitter centralt placerade.
Film: Så funkar hjulupphängningen på en Formel 1-bil
Som vi ser på den här ritningen finns det inga konventionella skruvfjädrar eller stötdämpare, som vi är vana att se dem på personbilar.
Upright är ett sådant där jättebra ord på engelska som inte har någon lika bra motsvarighet på svenska. Hjulspindel, kanske?
Film: Så funkar hjulupphängningen på en Formel 1-bil
Film: Så funkar hjulupphängningen på en Formel 1-bil
Annons
Annons
Rulla till toppen