Racing

Midnattssolsloppet – Racingens återkomst till Norrland!

Nu är det dags – racing åter står i fokus i norr. Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena. Invigningshelgen bjuder på racing på elitnivå. Förväntningarna är höga då det har passerat 50 år sedan det sista Midnattsloppet ägde rum i Norrland.

Totalt kommer 50 chaufförer delade i 4 racingklasser att kämpa för en pallplats. Klasserna som tävlar är: TCR Scandinavia (tidigare STCC), GT4, Formula Nordic samt Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Hittills leds TCR Scandinavia av en lokal hjälte, Robert Dahlgren med 68 poäng. På andra plats har vi Andreas Ahlberg med 67 poäng följd av Andreas Wernersson med 64 poäng. Kampen för mästerskapet är fortfarande supertätt efter endast 2 tävlingar. Alla TCR-bilar är baserade på 4 eller 5 dörrars bilar och drivs av 2,0 liters turboladdade motorer. Alla tävlingsfordon går igenom Balance of Performance (eller BoP) justeringar för att säkerställa jämt racing mellan olika fordon. Exempel på tävlingsbilar: Alfa Romeo Giulietta TCR, Audi RS3 LMS TCR, CUPRA León TCR, Honda Civic Type-R TCR, Hyundai i30 N TCR, Volkswagen Golf GTI TCR.

I Porsche Carrera Cup Scandinavia leder Lukas Sundahl med 115 poäng, följt av Robin Hansson med 109 poäng och Pontus Fredricsson med 79 poäng. I Porsche Approved Cup leder Hugo Andersson med 111 poäng och i Masters Cup leder Magnus Öhman med 112 poäng. Detta är klassen med flest förare med 22 förare på Midnattssolsloppets startlinje. Alla förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia kör Porsche 911 GT3 Cup – 991 I eller 991 II. Oavsett modell tävlar alla i Porsche Carrera Cup Scandinavia, men de som kör 991 I gör också upp i Porsche Approved Cup. 2019 omfattar Porsche Carrera Cup Scandinavia även Masters Cup, ett mästerskap i mästerskapet för förare över 40 år som kör 991 II-bilar.

GT4 Scandinavia PRO-AM leds av Oliver Söderström och Robert Serwanski båda med 82 poäng följt av Marcus Annervi med 61 poäng. GT4 Scandinavia AM-AM leds av Hans Söderholm och Marcus Söderholm båda med 93 poäng följt av Joakim Theander med 64 poäng. GT4 Scandinavia kan upplevas som en färgstark klass med stor variation av spännande bilar som Alpine 110 GT4, Audi R8 LMS GT4, BMW M4 GT4, Ginetta G55 GT4, Maserati Gran Tursimo MC GT4, McLaren 570S GT4, Mercedes AMG GT4, Porsche Cayman GT4 Clubsport, Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport och Porsche 911 GT4.

GT4 Scandinavia bygger på ett tvåförarkoncept som i grunden går ut på att en amatör och ett proffs delar bil och kör lika mycket i både kval och race. Förarkategorierna är emellertid tre: guld, silver och brons. Det nya, skandinaviska GT-mästerskapet kommer att avgörs i två klasser, Pro/Am och Am/Am. I den förstnämnda får guld- och bronsförare, eller silver- och bronsförare dela bil. Inga andra kombinationer godkänns. I Am/Am-klassen får endast två bronsförare dela bil.

Formula Nordic leds av föraren Edward Sander Woldseth med 117 poäng följt av Viktor Andersson med 114 poäng och William Winsth med 109 poäng. Formula Nordic startade i Sverige 2013 under namnet Formula Renault 1.6. Bilen är byggd av Signatech och den har en 1.6 liters fyrcylindrig motor från Renault Twingo. Motoreffekten är ca 140 hästkrafter vid 6 800 varv. Bilen har fem växlar och väger 483 kg.

Scandinaviens längsta racingbana på 4 235 meter invigs i samband med Midnattssolsloppet och kommer att ge förarna en unik utmaning. Midnattssolsloppet äger rum på en helt ny racingbana, där ingen förare ännu har tävlat – vem som helst kan vinna!