Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Andra raka dubbelsegern för Toyota i Le Mans

Toyota försvarade dubbelsegern från i fjol genom att lägga beslag på de två främsta platserna även i årets Le Mans 24-timmars.

Det är inte enkelt att vinna världens mest kända biltävling Le Mans 24-timmars. Det om något känner Toyota till mycket väl som under flera år var nära segern på Circuit de la Sarthe, men ofta föll strax innan mållinjen. I fjol kom dock första segern när bil nummer 8 med förarna Fernando Alonso, Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima avverkade fler varv än någon annan. Toyota plockade även andraplatsen i fjol med bil nummer 7 som kördes av förarna Mike Conway, Kamui Kobayashi och José María López.

Toyotas LMP1-bil TS050 Hybrid visade sig även i år vara i en klass snäppet högre än övriga bilar. Tidigt gick Toyota upp i ledning och länge såg det ut som att bil nummer 7 var vinnarbilen. Med en dryg timme kvar tvingades José María López till pitstopp två gånger på kort tid.

Det gav Kazuki Nakajima i bil nummer 8 fritt fram att gå upp i ledningen och hålla den hela vägen in i mål som efter 24 timmars tävling blev 385 varv inför 225 000 åskådare på plats och många hundratals miljoner hemma i TV-sofforna.

Året vinnarbil... nummer 8, precis som i fjol.
Året vinnarbil... nummer 8, precis som i fjol.

För Fernando Alonso, Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima var det alltså andra segern medan Mike Conway, Kamui Kobayashi och José María López slutade tvåa, även de med 385 varv, för andra året i rad.

Fernando Alonso, Sébastien Buemi och Kazuki Nakajima vann dessutom mästerskapet FIA World Endurance Championship 2018/2019 (WEC) på 198 poäng vardera, 41 poäng framför mästerskapstvåorna Mike Conway, Kamui Kobayashi och José María López i Toyota nummer 7.

Året tvåa... nummer 7, precis som i fjol.
Året tvåa... nummer 7, precis som i fjol.

På tredje plats i Le Mans 24-timmars slutade Mikhail Aleshin, Vitaly Petrov och Stoffel Vandoorne i BR Engineering BR1-bilen med 379 varv.

I LMP2-klassen segrade Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet och André Negrão i Alpine A470 med 368 varv efter 24 timmars körning

James Calado, Alessandro Pier Guidi och Daniel Serra vann LMGTE Pro-klassen. Deras Ferrari 488 GTE Evo avverkade 342 varv.

Ben Keating, Jeroen Bleekemolen och Felipe Fraga vann – i en Ford GT – LMGTE Am-klassen med 334 varv.

I den ”nordiska fighten” vann Danmark, Norge och Finland över Sverige. Ingen av de tre svenskar som deltog i år tog sig i mål, till skillnad från konkurrenterna från grannländerna.