Fredrik af Petersens F1-blogg: ”Straffet är för hårt”

Valtteri Bottas chef Toto Wolff vill ha en hårdare sport. Diskussionen startade igen efter Kanadas GP.

Sebastian Vettel fick ett tidsstraff för att domarna ansåg att han kommit upp på banan igen efter en avåkning på ett farligt sätt och trängt Lewis Hamilton in mot muren. Man skulle kunna säga att Wolff indirekt kritiserar straffet trots att hans förare tjänade på det och vann.

Den stora frågan är hur tufft förarna får köra mot varandra innan domarna ingriper. Wolff vill att från 2021 skall det bli tillåtet med tuffare närkamper. Till den här säsongen hade Fia sagt till domarna att de skulle inte ingripa vid varje liten detalj. Och av den anledning anser många att det var helt fel att straffa tysken. Framförallt inte när t.ex. Lewis Hamilton inte blev straffad för en likadan körning mot Daniel Ricciardo i Monaco 2016.

– Domarna handlade enligt reglerna men jag är inte nöjd med reglerna som hindrar en hård sport. Om vi vill ha andra beslut måste vi ändra reglerna. Vi måste se till att från 2021 det blir tillåtet med tuff körning.

Man skulle kunna jämföra med motorcyklar. Där är det mycket hård körning och det händer i varje lopp, både Moto3, Moto2 och MotoGP, att man knuffar av varandra i drygt 250 km/tim. För det mesta inte med flit och därför blir det heller inga straff.

– Jag skulle gärna vara med i en diskussion med Fia, teamen och de kommersiella ägarna om hur vi skall kunna få en tuffare sport utan att behöva göra kompromisser med säkerheten.

– Som jag förstår det vill fansen se förarna som vår tids gladiatorer i hög teknologiska maskiner. Jag vill se att förarna kämpar hjul mot hjul. Det svåra är att dra gränsen mellan hård sport inom ramen för vad som är tillåtet och ojust. Så därför behöver vi en noggrann diskussion om hur långt för förarna gå.

Sedan länge diskuterar man nya regler om teknik, sporten och finanser och beslutet om de nya reglerna har skjutits upp till oktober.

När det gäller tekniken så tror Wolff att F1 inom ett par år är till 50 procent elektriskt, d.v.s. att hybrid får en större roll.

Och många andra teamchefer håller med honom. Fram till 2024 blir reglerna för motorn mer eller mindre de samma men sedan kan mycket ändras.

– Jag tror att nästa generation motor med säkerhet kommer att ha en större del av den nya tekniken. Råder absolut ingen tvekan om att elektrisk och förnybar energi kommer att bli starkare. Och det är självklart att det blir en förskjutning från den klassiska förbränningsmotorn till mer hybriddelar, som i dag utgör 20 procent.

– Men jag tror inte att det blir 100% elektriskt och jag jämför med bilindustrin. Mercedes vill till 2030 har 50 procent.

Jag förstår att fansen vill ha vrålande motorer men teknologin går i en annan riktning.

Så tyvärr är drömmen om en comeback med en V10 eller V12 krossad.

Ferrari ger sig inte och säger att man har nya viktiga och relevanta bevis om Sebastian Vettels körning i Kanada. Bland annat GPS-data som visar att det var ingen större skillnad på hur Vettel körde genom kurvan varvet innan han åkte av och på det han körde av samt video och telemetri. Och han därmed inte med flit blockerade Lewis Hamilton för engelsmannen låg en bit bakom när tysken kom upp på banan igen och behövde inte bromsa för att undvika krock.

I morgon fredag har man ett möte med Fia och där skall man presentera dem. De två förarna skall också höras. Att ingen av dem hördes i Kanada efter loppet och innan ett straff delades ut, fick mycket kritik. Om Scuderia verkligen har nya bevis så finns det enligt ett par experter en viss chans att Sebastian får tillbaka segern. Vettels gamla chef Helmut Marko, Red Bull, säger också att tysken skulle absolut inte ha straffats och visar fakta som hans team har när det gäller bl.a. Vettels position på banan och hastighet. Hur teamet fått uppgifterna vill han inte säga bara att teamet kan ta fram dem.
Man skulle kanske kunna kalla det för spionage men det gäller för alla team. Varje team har stenhård koll på olika sätt på vad de andra gör under träning, kval och lopp.

Ferrari kunde inte lämna in någon protest efter loppet för enligt reglerna kan man inte göra det när straffet är ett tidstillägg.

Så istället har Fia bett att man skall göra en omprövning enligt paragraf 14 i den International Sporting Code. Vettel dömdes enligt paragraf 27.3 som säger att man måste komma upp på banan igen på ett säkert sätt. Domarna ansåg att det gjorde inte tysken.

Ett av skälen var att Seb gjorde en andra rörelse med ratten istället för att styra till vänster och med flit inte gav Lewis Hamilton tillräckligt med plats för att köra om.

Vad som är intressant är att när det gäller argumentet att Vettel skulle ha styrt mer till vänster så finns det ingen regel som säger att en förare under de här omständigheterna måste lämna racinglinjen och överge sin plats.

Det som avgjorde det till Vettels nackdel var hur domarna ansåg att Hamilton reagerade när han tvingades bromsa och köra utanför banmarkeringen för att undvika en krock.

Men som alltid finns det två åsikter som kan vara viktiga när bestämmer var Hamiltons bil var. Den första är att den normala racinglinjen genom kurvan är långt ut till höger och att föraren regelbundet kör med halva bilen över kantstenen. Så för att undvika en krock var Lewis fortfarande huvudsakligen på samma ställe som på alla andra varv. Och absolut inte i en extrem position som Sebastian enkelt kunde ha sett i backspegeln.
För det andra är det viktigt att exakt förklara vad den vita linjen är och om Lewis verkligen körde utanför banmarkeringen med alla fyra hjulen eller inte i det ögonblick som domarna ansåg att Vettel trängde ut honom.

Kanske är en del av Ferraris bevis att engelsmannen verkligen inte körde utanför markeringen.

Även om Fia inte accepterar argumenten och tolkningarna av reglerna är det dock helt klart att det inte är ett enkelt fall, som så många har påstått. Om de nya bevisen blir accepterade för att man skall återigen skall studera vad som hände kan det bli intressant. Ferraris viktigaste argument blir då kanske att använda Fia´s egen regelbok för att visa att Seb gjorde inget ett fel.

Vad som också är mycket viktigt i det här fallet är hur Fia kommer att reagera i framtiden när det gäller regler för hur förarna kör. Även om många har sagt att det är på tiden att sluta med vad de kallar för Nanny state i F1 och att det finns för många regler hur förarna får köra.

Om man beslutar att Seb inte gjorde något fel och att reglerna är bara där för att stoppa farliga eller avsiktlig ojust körning, kan man kanske säga att det är bra att de finns.