F1-bloggen: Varför fick inte Verstappen något straff?

Fredrik af Petersens om det senaste i Formel 1-världen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Red Bulls motorsportchef Helmut Mark säger i en intervju att om domarna hade gett Max Verstappen ett straff i Österrike hade det fått allvarliga konsekvenser. Vilka säger han dock inte.

Varför fick Sebastian Vettel ett tidsstraff på fem sekunder i Kanada och Daniel Ricciardo ett dubbelt tidsstraff i Frankrike men Max fick inget?

Enkelt att svara på. Det var tre helt olika situationer. Domarna ansåg att tysken kom tillbaka ut på banan på ett farligt sätt och tvingade Lewis Hamilton att bromsa. På Paul Ricard försökte Daniel köra om Lando Norris, McLaren, men körde för djupt in i kurvan, körde av banan helt och hållet, fem sekunder, och försökte behålla sin linje på insidan i sista delen av kurvan men tvingade engelsmannen att köra av, fem sekunder till. Max och Charles körde om ledningen och det var inte första gången han försökte ta sig förbi i samma kurva.

Enligt den nye tävlingsledaren Michael Mesi så lärde sig Max något i det första försöket ett varv tidigare och därmed var den andra attacken helt annorlunda och holländaren dök ner på innern och bromsade senare.

Visserligen tyckte många att han hade puttat Ferrariföraren av banan men domarna ansåg inte att det bröt mot någon regel utan det var en så kallad "racing incident". Och tack och lov för det. Max var några centimeter före in i kurvan och mongesaken hade lämnat dörren öppen för en attack. Det var tufft men schysst och Max hade hela tiden full kontroll över sin bil. Marko tycker istället att det var Charles som körde på Max och inte tvärtom. Domarna kollade också fighten mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg 2016. Då fick Nico ett straff. Inte för att han attackerat utan för att han försvarade sin ledning och knuffade av stallkamraten med flit.

Ferraris teamchef Mattia Binotto sa att man inte höll med domarna men bestämde att man skulle inte lämna in en protest. Av någon underlig anledning tyckte han att man skulle döma efter samma regler som man gjorde i Montreal och Paul Ricard. Vad han tydligen inte förstår är att det var helt olika situationer.

När veteranerna i pressrummet såg fighten mellan de två kom de ihåg en mycket tuffare körning mellan fransmannen Rene Arnoux och Gilles Villeneuve, Jacques pappa, i Dijon 1979. En klassiker för stenhård men helt schysst körning. Efteråt stod de två i depån och diskuterade. Inte med skällsord utan med leende.

– Finns ingen plats mer för sådan körning. Är inte möjligt idag och vi hade väl hamnat i fängelse. Sju gånger körde vi på varandra. Nu skall allt undersökas så fort man snuddar vid varandra, säger Rene till Le Journal de Montreal.

Sebastian Vettels uppfattning är helt klar.

– Jag gillar racing och inte att beslut skall tas av någon som sitter på en kontorsstol. Det är mycket svårt att beskriva något och skriva ner det på ett papper. Varje situation är olika och därför går det inte. Vi förare är de bästa när det gäller att bedöma en situation och man skall lämna oss i fred. Det här är racing och vi kör inte om Kindergarten Cup.

– Det gäller en VM-titel och då skall det vara tillåtet att man hänger ut armbågarna lite mer.

Alex Wurz, presidenten för förarnas egen fackförening gpda, säger, med en nypa ironi, att man skulle analysera varför så mycket blir analyserat.

Direkt efter loppet sa Charles att Max hade knuffat av honom. Efter förhöret hos domarna försonades de två, som för övrigt är födda inom tre veckor av varandra 1997. Var det första och sista gången de två kommer att köra mot varandra? Nej. Bägge tillhör den nya generationen och håller sakta men säkert på att avlösa det gamla gänget.

Hos Alfa Romeo fick man intrycket att teamchefen Frederic Vasseur fått solsting efter loppet. Med en sax i handen jagade han Antonio Giovinazzi. Så allvarligt var det inte. Italienaren hade däremot lovat Vasseur att när han kört in sin första poäng i f1 så skulle hans långa hårprakt offras. Men tydligen inte utan motstånd. Till sist förlorade han och chefen klippte något som man inte kan kalla för frisyr.

Första loppet 2020 är Australiens gp i Melbourne den 12-15/3 2020.