Porsche 911 med F1-motor attackerar Goodwood-backen

Någon riktig attack är det inte att tala om, men det är ändå en uppvisning av en av Lanzantes ombyggda 911:or innehållandes TAG-Porsches Formel 1-motor från 1980-talet.

Foto: Lanzante

Kommer du ihåg att vi i fjol skrev om att brittiska McLaren-specialisten Lanzante, efter att ha fått tumme upp från McLaren Racing, ämnar bygga om elva stycken Porsche 911 av generation 930, det vill säga första Turbo-generationen, och förse dem med Formel 1-motorer. Och inte handlar det om vilka F1-motorer som helst utan om TAG-Porsches 1,5-liters V6-maskin som satt i McLarens Formel 1-bilar mellan 1983 och 1987.

McLaren MP4/2B under ett lopp 1985. Motorn i denna bil tar alltså plats i Lanzantes ombyggda 930 Turbo.
McLaren MP4/2B under ett lopp 1985. Motorn i denna bil tar alltså plats i Lanzantes ombyggda 930 Turbo.

Motorn utvecklade på den tiden runt tusen hästkrafter och var oerhört framgångsrik med 26 vinster, två förartitlar och två konstruktörstitlar mellan 1984 och 1987 (samtliga fyra tävlingar under 1983 års säsong som motorn deltog i tog den sig inte i mål alternativt diskades).

TAG-Porsche-motorns framgångar låg i händerna hos förarna Niki Lauda, Alain Prost, Keke Rosberg, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson och John Watson. Ingen dålig uppsättning förare!

Motorn gick ur tiden efter 1987 års säsong då Honda under året hade börjat skörda framgångar med sin 1,5-liters V6:a i framför allt Williams F1-bil men även i Lotus. Året därpå bytte McLaren från TAG-Porsche till Honda medan Williams bytte till Judd. Lotus behöll Honda-motorn.

Så här ser den ut, TAG-Porsches 1,5-liters V6 F1-motor som var så oerhört framgångsrik i McLarens F1-bilar under mitten av 1980-talet.
Så här ser den ut, TAG-Porsches 1,5-liters V6 F1-motor som var så oerhört framgångsrik i McLarens F1-bilar under mitten av 1980-talet. Foto: Morio

Nu snöade vi in oss för mycket i själva motorn, åter till Lanzantes ombyggda 911.

Den har nämligen i dagarna körts på Goodwood Festival of Speed, uppför den berömda backen. Den vita 930 Turbo som körde på den korta banans motlut har enligt uppgift fått motorn nedtrimmad från originalets tusen hästkrafter. Det snackades på förhand om 800 hästkrafter, men tydligen finns ungefär hälften kvar, alltså 500 eller däromkring. Cosworth har hjälpt till med nedtrimningen.

Omkring 500 hästkrafter låter kanske lite, men tänk då på att Porsche 930 Turbo från början hade 260 hästkrafter som drev bakhjulen på en bil på 1,2 ton.

F1-motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda och på bakaxeln har en diffbroms placerats för att höja körbarheten.

Tyvärr får vi i filmen nedan inte höra motorn varva ut ordentligt, det är nämligen först då håret på armarna börjar resa på sig på allvar. Men visst hör vi klara likheter med McLaren MP4/2C, Alain Prosts världsmästarbil 1986, som vi ser Jenson Button och Lewis Hamilton ratta på den andra filmen nedan, inspelad på Goodwood Festival of Speed för snart tio år sedan.De elva exemplaren som Lanzante ska bygga kostar för övrigt 13,7 miljoner kronor. Sugen på en av dem? Det kan du glömma, om du nu inte är en av de elva kunder som Lanzante själva väljer ut.

https://youtu.be/1khxnmQqxechttps://youtu.be/K0Kez3P44Qo

MISSA INTE: Vår 44 år gamla provkörning av Porsche 930 Turbo