F1-bloggen: ”En urbota dum fråga”

Fredrik af Petersens F1-blogg efter Lewis Hamiltons historiska seger på Silverstone. Om bland annat en journalists fråga till britten.

Om man ser Englands GP från Lewis Hamiltons synvinkel så är den interna ordningen återställd. Den femfaldige mästaren vann loppet överlägset. 24,9 sekunder före Valtteri Bottas. Trea blev Charles Leclerc. Och därmed har Lewis satt ett nytt rekord. Det var sjätte gången som han vann Englands GP och det har ingen annan lycktas med.

– Jag brukar inte kolla statistik men den här gången gjorde jag det och är stolt.

De första varven var en närkamp mellan de två Mercedes-förarna.

– Vi kan köra hjul mot hjul för vi litar på varandra, förklarar Lewis.

Valtteri sa att det stämde.

Gapet mellan de två Mercedes-förarna var enormt men i realiteten var det inte så stort. Finländaren kom nämligen in i slutet för att byta däck.

Lewis hade också fått order men struntade i den och körde loppets snabbaste varv på den sista rundan med de slitna.

– Sällan jag går emot teamet men den här gången gjorde jag det. Visserligen var det blåsor på däcken men så dåliga var de inte och eftersom jag sitter i bilen vet jag bäst.

Den extra poängen hade nog Valtteri hoppas på. Lewis mekaniker sprang ut två gånger med nya däck, men ingen kom, så det gick in igen. För två år sedan sa Fia att teamen skulle låta bli att försöka lura motståndarna på det här sättet med ett falskt depåstopp. Den här gången var det inget utan de hade räknat med att Lewis skulle komma in men han själv bestämde att inte riskera något och stannade ute.

Lewis körde varvet tillbaka till depån mycket långsamt. Han vinkade frenetiskt till publiken och halvvägs stannade han och fick en flagga av en funktionär. Före prisutdelningen dök han in i publikhavet och fortsatte med att springa längs med räcket vid depån och sträckte ut handen så att så många som möjligt skulle få ett kort handslag.

Överdrivet? Kanske, men det bottnade nog efter en fråga i presskonferensen dagen innan. Tyvärr verkar det som om nationalism och patriotism smugit sig in även i formel 1. För varför ställer man en sådan helt onödig och enligt min åsikt urbota dum fråga.

En engelsk journalist ställde följande fråga:

– Lewis, det här är ett lopp på din hemmaplan och det finns massor av engelska flaggor runt hela banan och du har sagt hur mycket skönt det är att komma tillbaka till England. Men det råder delade meningar om det för du bor i Monaco och din accent är kanske inte lika engelsk som andras för du tillbringar ju mycket tid i USA.

– Så varför tror du att människor verkligen frågar sig om du är så engelsk som du säger?

– Jag vet verkligen inte och jag har inget riktigt bra svar.

Valtteri Bottas rycker in till hans försvar.

– Vi bor alla i Monaco

Lewis forsätter med sitt svar.

– Stämmer. Jag kommer ihåg när jag växte upp och såg Jenson Button och alla de andra som en efter en flyttade till Monaco och då var det ingen som klagade. Men när jag gjorde måste de naturligtvis göra det. Men det spelar ingen roll hur ofta du åker utomlands man kommer alltid tillbaka till England och ser de här vackra landskapen. Min familj och mitt hjärta är här.

Lewis igen:

– Alla har rätt till sin egen uppfattning men när jag ser mig omkring ser jag många som har en LH (Lewis Hamilton)-mössa. Det stöd som jag får här har alltid varit stort och det blir bara större för varje år. Men det finns alltid människor som har en negativ åsikt om saker och ting. För mig känns varje dag som en möjlighet att få dem att ändra sig.

– Jag gör mer och mer positiva saker för det här landet och efter varje lopp är jag stolt när jag kan visa den engelska flaggan. Finns ingen annan i den här sporten som har rest den lika mycket. För ögonblicket är det kanske inte tillräckligt och jag kommer att kolla vad mer jag kan göra.

Jag förstår att Lewis reagerade som han gjorde. Han ville visa sin belackare att han är en äkta engelsman och en stolt sådan.

– Och jag kan inte ens beskriva hur stolt jag är. Man tror att man blir van att se alla flaggorna men man vänjer sig aldrig. Den här gången betydde det för mig mycket mer än bara visa flaggan. Det är en skönaste känslan man kan ha när man vunnit guld och kunna visa vilken land man kommer från.

Loppet:

Valtteri tar starten. Efter några varv tar Lewis över och därmed är kampen om segern avgjord.

– Inte mycket att säga, var Valtteri Bottas korta kommentar.

– Det var inte riktigt min dag.

– Säkerhetsbilen kom ut vid fel tidpunkt och det var ett stort misstag att komma in och få nya däck andra gången. Ett stopp hade räckt. Jag kommer att fortsätta att fightas för än är det inte över.

Charles Leclerc och Max Verstappen hade en ny duell och den här gången var det monegasken som avgjorde till sin fördel.

– Som vanligt tufft mellan oss. Det här loppet var nog det som jag njutit mest av i min F1-karriär.

Det kan man inte säga att Sebastian Vettel gjorde. Han blev omkörd av Max och när har försökte ta tillbaka sin plats missade han inbromsningen och körde holländaren av banan. Bägge kunde fortsätta. Seb var tvungen att komma in för att få en ny nos och bägge tappade placeringar. Max blev till sist femma mens Seb fick ett tidsstraff på 10 sekunder. Det andra efter Kanada men den här gången rådde det ingen diskussion om det var rätt eller fel.

Loppets förare?

Egentligen två. Pierre Gasly, Red Bull. Sedan ett par månader har ryktet cirkulerat att teamen kanske byter ut honom för att den hårdföra motorsportschefen Helmut Marko har sagt att fransmannen inte levererat som de räknat med. Pierre fick rådet att inte ta i så mycket och det var kanske det rådet som han följde på Silverstone. Efter en bra körning med åtskilliga dueller blev det en fjärde plats.

Näste förare är veteranen Kimi Räikkönen. Äldst av alla och han skulle faktiskt kunna vara pappa till åtminstone tre förare som står tillsammans med honom på gridden. Iceman har sagt flera gånger att det gör inget att han inte har en chans att vinna för det är roligare att köra i mittfältet med alla fighter och att när man får poäng känns de mycket välförtjänta.

Nästa lopp är Tyskland på Hockenheim den 28/7.