Ny Yamaha R1, kommer redan i September!

Ny R-Etta, verklighet redan i September

I lördags damp bomben ner, Yamaha presenterar en ny YZF-R1 och den kommer redan i år! Ja, 2020-års R1 och R1M kommer finnas tillgängliga hos handlarna redan i September månad. Till och med priserna är offentliga: YZF-R1 – 199.900:- YZF-R1M – 269.900.

Nya R1 kommer med flera uppdateringar, mycket av designen ska vara hämtat från MotoGP-racern YZR-M1 som rattas av Valentino Rossi med flera i MotoGP-cirkusen. Framförallt fronten med det stora luftintaget och den sömlösa övergången mellan tank och sidokåpor ska vara direkt hämtade från M1:an. Den nya aerodynamiken ska enligt Yamaha vara 5% effektivare att klyva fartvinden.

Med hela 200 hästkrafter kastar sig Yamaha in i den kommande Euro5-normen som snart blir gällande för nya motorcyklar. Den fräcka crossplane-motorn har fått ett helt nytt avgassystem med hela fyra katalysatorer för att möta de allt tuffare ljud- och utsläppskraven utan att för den sakens skull tappa stinget. Topplocket är nytt med en ventilmekanism bestående av kamsläpor, ”finger followers” vilket ger mindre rörlig massa och exaktare ventiltider, vilket behövs då den elakt morrande ”raka V4:an” närmar sig 13.500 varv.

Trottelhuset har flyttats närmare motorn och de 12-håliga spridarna har flyttats från botten till toppen av insuget. Man har dessutom arbetet hårt med motorn smörjsystem med grövre oljekanaler och munstycken, allt för att eliminera tröghet och få en smidig motorgång. Vidare har Yamaha uppdaterat gasreglaget till ”äkta ride by wire” utan gasvajrar och jobbat mycket med att få en exakt ”analog tröghet” för ökad känsla för bakdäcket.

Som brukligt är även fjädringen uppdaterad men mest finlir verkar det som, det samma gäller även bromsarna som fått nya belägg. Den största förbättringen ligger i de digitala hjälpsystemen. Här har R1:an fått två nya system via en sex-axlig IMU, Brake Control system och Engine Brake Management. Kortfattat innebär det 2 olika bromslägen, med och utan kurv-ABS samt en i tre lägen justerbar motorbroms. Övriga hjälpsystem från fjolårsmodellen finns kvar oförändrade.

Som brukligt erbjuds även en deluxemodell, R1M, i störtläcker kolfiberskrud och med Öhlins senaste aktiva fjädring. Till M-modellen har det utvecklats en serie appar där föraren av värstingen via sin mobiltelefon kan justera och optimera alla avancerade inställningar.

En av de allra snabbaste och ballaste sporthojarna har med andra ord vässat tänderna ordentligt. Vågar vi gissa på en snar provkörning..? Vi längtar!

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: