Resultatservice - Nyheter
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering kan endast göras efter medgivande av Resultatservice.

Mitsubishi siktar på rekord i Dakar

Mitsubishi Motors team, Team Mitsubishi Repsol ATS Studio, är redo för start och ser fram emot nya framgångar i 2005 års upplaga av Dakar rallyt.

Dagarna före jul har teamet tillbringat på off-road banan Le Creusot, där man finslipat och sluttestat Pajero Evolution och L200 inför den krävande tävlingen, där teamet siktar på att ta hem sin tionde totalseger.

Le Creusot, en mycket kuperad och krävande off-road bana, ligger cirka 100 km nordväst om Pont de Vaux, nära Macon i det centrala Frankrike där även Mitsubishi har sitt utvecklingscenter för off-road tävlingsverksamheten. Banan har använts vid ett flertal tidigare tillfällen och teamet är väl bekant med den 5 km långa terrängslingan som slingrar sig fram i tuff, bergig terräng.

Även erfarna förare som Masuoka och Peterhansel måste vid vissa passager ta det riktigt försiktigt bland annat på grund av de stora höjdskillnaderna och det förrädiska underlaget.

Bilar och förare i topptrim

Testerna utfördes under utmärkta väderförhållanden även om temperaturen var i lägsta laget, -5 grader, när man gjorde de sista justeringarna på tävlingsbilarna. De modifieringar och justeringar som gjorts på bilarna har noggrant testats och utvärderats under teamets vistelse i Marocko tidigare under året. Även deltagandet i 2004 års upplaga av UAE Desert Challenge var nyttiga förberedelser för teamet. Huvudsyftet för dagarna på Le Creusot, var att finjustera och göra de sista inställningarna på bilarna, vilket också genomfördes utan några större problem.

Japanen Masuoka kunde efter 20 varv på testbanan nöjt konstatera Allt går enligt planerna och jag känner mig i toppform. Masuoka ägnade mycket tid åt fjädrar- och stötdämparinställningar vid testerna i Marocko vilket han nu kunde konstatera fungera mycket bra och passa hans körsätt väl. Även fransmannen Peterhansel var nöjd med testerna och mycket koncentrerad när de slutliga inställningarna på bilen gjordes. Nye team-medlemmen, Luc Alphand, kunde nu jämföra skillnaderna mellan den nya Pajero Evolution MPR11 och den tidigare versionen MPR10, den senare testade han i Marocko. Och fransmannen var mycket belåten med sin nya maskin. De tre förarna visade upp riktigt aggressiv körning runt testbanan och var alla överens om motorernas fenomenala prestanda.

Årets Dakar vinnare i motorcykelklassen, spanjoren Joan Roma, visade genom entusiastisk körning att även han blir att räkna med i toppstriden av 2005 års upplaga av Dakar rallyt. Enligt Roma själv är han både mentalt och fysiskt inställd på en ny seger, fast nu i en klass med 4 hjul.

Tyskan Andrea Mayer kör en Mitsubishi L200 med en 4-liters V6 motor i tävlingen och kommer att fungera som ett extra stöd till Pajero Evolution-förarna. Mayer som visat sin skicklighet genom framgångar i flera tävlingar under året känner sig trygg i rollen trots att detta bara är hennes andra start i tävlingen.

Efter sluttesterna på Le Creusot får teamet ett välbehövligt juluppehåll för att sedan vara på plats i Barcelona den 30:e december och ta del av startförberedelserna.

Mitsubishi Motors förser dig med dagliga rapporter och bilder från Dakar 2005 genom följande webbsidor:

1. Daglig rapport
URL: http://www.mitsubishi-motors.com/motorsports/e/05dakar/report/index.html


Mitsubishi Motors Sverige
Joachim Wennergren jw@mmss.se