Rally

VOC efter Rally Killingen

Så var det då dags att runda av sommarsemestrarna och blicka mot hösten. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien och SommarSerie gjorde detta med att gästa Kils MK Bils tävling Killingen.

Med ny motor i bilen tog sig Oscar Jansson ”hela vägen” och vann Elit B
Foto: Jan-Olov ”Lollo” Johansson

Därtill det extra momentet med PowerStage på en utvald sträcka. Rallyt som mätte 27 km över sex sträckor hade en intensiv karaktär och en regnig inledning på dagen gjorde sträckorna lite mjukare men långt ifrån hala eller blöta. Bäst att hantera förutsättningarna var Emil Andersson (Elit A) som vann både sin klass och totalt i VOC. I Elit B slog Oscar Janson till med seger och dito i Cup-klassen gjorde återigen Robin Bäckström. Bland våra snabba ungdomar var det Isak Vikman som var nummer ett den här helgen.

Rally Killingen är känd för att vara en snabb tävling. Vägarna har en sådan karaktär och trots få raksträckor skruvas tempot upp. Kils MK Bil hade satt samman ett kompakt rally om sex sträckor med mycket lite transport mellan sträckorna. Trots idogt löfte om väder från landet (och grannlandets) vädertjänster visste rallygudarna vad som gäller när SverigeSerien står på agendan; regnet upphörde ca 10:45 när första bil startade för att återupptas med lätt duggregn på och inför dagens sista sträcka.

– Det är inte första gången vi gästar Rally Killingen och det finns ju såklart en anledning till det. Inte bara är det beläget i Svenskt Rallys Epicentrum (Värmland), det är också en klassisk tävling med erkänt fina och bra vägar. Vägar med en snabb karaktär vilket varierar vår serie. Tyvärr fick vi erfara en ganska allvarlig avåkning i klassen från Daniel Jonsson med co-driver Jari Liiten. Avåkningar på snabba vägar är alltid läskigt, det vet jag av egen erfarenhet men jag vet att både Daniel och Jari lyckligtvis mår bra. Jari blev medvetslös och efter kontroll på sjukhus konstaterades hjärnskakning, illa nog i sig, men inte värre än att han kunde skrivas ut tämligen omgående. Skönt, säger klassansvarige Roger Fransson.

Sedan var det vädret och SverigeSerien.

– Jag kan heller inte låta bli att kommentera vädret i sann svensk sommaranda. Det är lite oklart men såvitt jag kan minnas har vi inte kört en tävling i SverigeSerie eller SommarSerien med regn sedan Laxå 2014, någon kalenderbitare får gärna rätta mig. Det är i alla händelser en uppseendeväckande statistisk avvikelse, så lite som det regnar på SverigeSerien regnar det inte i vårt land. Till lördagen skulle regnet vara säkert som amen i kyrkan, sa man dessutom i rejäla mängder och ihållande hela dagen. Visserligen bjöds vi enstaka små lätta lätta skurar men i det närmaste uppehåll hela dagen från första start av rallybilar till målgång. Vi får dock konstatera att sviten av helt regnfria tävlingar kom till sitt slut efter drygt fem år.

Emil Andersson fick äntligen till det i Elit A

Emil Andersson har kämpat under säsongen med att hitta rätt i nya bilen. I Kil stämde dock allt vad gäller körningen och Emil kunde inkassera årets första seger. Det satt dock en bit inne då Emil fick erfara problem med elfläkten och kokande bil till följd efter att ha checkat in i TK redan till sträcka 1. Med imponerande iskyla kör de första sträckan och med fartvindens hjälp får de ned tempen och kan reparera felet efter mål och fylla på med vatten. Tvåa blev årets hittills suverän Kristoffer Karlsson följd av Rickard Gustafsson som lyckas knipa sista pallplatsen bara 0,8 sekunders marginal före Tobias Isaksson. Emil var som sagt snabbast över samtliga sträckor men på PowerStage var det Kristoffer som var snabbast följd av Emil och Rickard. Tobias Isaksson och Joakim Ellner Landberg knep de sista poängen.

– Äntligen Emil! Kristoffer Karlsson får ursäkta men jag måste få säga att Emil äntligen verkar fått till sin bil så som han vill ha den och då inkluderar jag inte kylningen i det. Jag såg faktiskt själv hur det rök ifrån Emils bil och imponeras av kylan att räkna med stabiliteten i Volvomotorn och att starta och köra sträckan ut. Inte alla hade gjort samma val men tävlar man om topplaceringar i högsta elitklassen får man ta lite risker. Jag vet också att Emil hade problem med servot på sista sträckan men trots att han fick åka sista biten med ”muskelservo” så tog han en sträckseger där. Imponerande! Imponerande är ju såklart ett ord som också får gälla Kristoffer Karlsson. Vi har skämts bort av hans näst in till obrutna segersvit och återigen ser vi Kristoffer i topp. Vi får också lida lite med Gustaf Johansson som ledde klassen så sent som efter sträcka fyra, slog i ett brunnsrör, knäckte ett stag i bakvagnen som gjorde bilen näst intill okörbar. Slutade till sist på tiondeplats i klassen. Slutligen vill jag gratulera initiativtagaren till höstens mästarmöte, Rickard Gustafsson, till årets första pallplats i serien. Välförtjänt och riktigt bra gjort!

Oscar Janson fick äntligen till det i Elit B

Oscar Janson har jagat segern i år men Dennis Persson har hållit emot fram till Killingen. Nu var det dags för Oscar att få allt att klaffa och därmed ta årets första seger i Sverigeserien. Segern tas före Fredrik Alin som på sistone gjort intåg i serierna igen och när Fredrik Alin är med så kan han aldrig räknas bort, något han visade denna helg. Han var dock hårt jagad av trean Johan Holm och endast sju tiondelar särskilde de två En titt på duons sträcktider skvallrar om en rafflande tiondelsstrid där största differensen dem emellan är 1,3 s på SS 3. Dagens vinnare Oscar knep också maximala poäng genom seger på PowerStage. Johan var snabbare än Fredrik på just den sträckan och tog därmed fyra respektive 3 poäng. De sista poängen fördelades till Dennis Persson och Magnus Lindqvist i nämnd ordning.

– Ibland är det roligt att tippa fel. Det blev en gardering i Elit A och det blev det även i min egen klass, Elit B. Med ny motor i bilen så fick Oscar allt att stämma och kunde köra hem en seger. Riktigt bra kört av Oscar hela dagen som är snabbast på fem av dagens sex sträckor. En läxa jag får ta med mig är att Fredrik Alin aldrig kan räknas bort. Han kör utomordentligt bra och tar andraplatsen före Johan Holm som också gör en fantastisk tävling. Stort grattis till er alla tre!

Ännu en uppvisning av Robin Bäckström i Cup-klassen

Robin Bäckström fortsätter rada upp segrar i serien. Utan tvekan kan Robin betecknas Cup-klassens suverän så här långt. Johan Vedin gästade serien och visade styrka genom att ta sig in på en andraplats före Joel Norqvist. Robin tar även han full pott genom seger på PowerStage följd av Joel. Daniel Jonsson som tyvärr mötte sitt Waterloo på SS 6 knep tredje plats följd av Henrik Johansson och Charlie de Jong.

– Det börjar bli lite svårt att vidare kommentera Robins framfart. Han framstår i det närmaste som en segermaskin som dessutom inte nöjer sig med att göra saker halvdant. Segermarginalerna är tämligen påtagliga för konkurrenterna. Jag hade tyvärr inte full koll på Johan Vedins tempo men jag välkomnar dig tillbaka till serien och hoppas du känner dig manad att besöka oss fler gånger. Med ett sådant resultat borde det vara lockande. Stort grattis också till Joel Norqvist till sista pallplatsen. Vi kan inte heller lämna C utan att kommentera Daniel Jonssons framfart. Ända till sista sträckans målböj så jagade han Robin i kampen om förstaplatsen. Efter nästa sista så skiljde bara knappt 6 sekunder. Jag har sett Daniels tidkort och han tog faktiskt in en god del av detta på sista sträckan, men en miss i målböjen gjorde att resan slutade i ett träd efter fotocellen och det blev sjukhusbesök och en massa jobb i garaget istället för en andraplats med segerkänning. Detta nämnde jag redan i inledningen av det här reportaget. Jag vet att det redan nu mekas hårt och vi kommer att få se mer av Daniel Jonsson riktigt snart, så lägg det namnet på minnet.

Isak Vikman var snabbaste ungdom

Två ungdomar besökt Killingen i år och imponerade stort med sitt högt uppsatta tempo. Isak Vikman går segrande ur striden före Marcus Persson. Båda gör det med tider som håller hög klass och detta trots körning utan noter och först på vägen.

– Vad kan man säga? Dessa två ungdomar går ut först på vägen utan hjälp av bromspunkter eller rena spår att åka i. De har inga noter som hjälper dem på dessa snabba sträckor men ändå presterar de tider som är konkurrenskraftiga i såväl C- som B-klassen. Jag är djupt imponerad, jag har sagt det förr men det tål att upprepas. Isak och Marcus är vandrande bevis på var svenskt rally har sin plantskola. Vad månde bliva av dessa två unga fartfantomer?

Nu är vi igång med hösten och flera spännande tävlingar väntar. Vi tackar Kils MK Bil för en väl genomförd tävling och blickar framåt mot nästa deltävling i Eskilstuna sista helgen denna månad. Väl mött till dess.