F1-bloggen: Nya föraren i teamet – ”ett överraskande val”

Red Bull har ändrat sin laguppställning för resten av säsongen. Fredrik af Petersens skriver om nykomlingen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Formel 1 har sommarlov i två veckor. Att det är i augusti beror på att då har de flesta engelska skolor också lov och de flesta teamen är ju baserade på ön. Den som drog igenom det var den före detta teamägaren Eddie Jordan. 2001 enades man inofficiellt och sedan 2009 är det inskrivet i reglerna.

Men det innebär inte att ingen arbetar. Men inte med bilen eller utvecklingar. Det vill säga allt som rör bilen är förbjudet. Inte ens delar får produceras eller tas emot från externa leverantörer. Vindtunneln är också tabu. De som inte har semester är de som arbetar på kontoret. Och jag skulle också gissa ingenjörerna. Även om de enligt reglerna inte får vara på sin arbetsplats är det ju inget som hindrar dem från att ligga på en strand med sin Ipad och fundera och skriva ner eller rita uppdateringar. Tanken är ju fri.

Men Fia gör ingen kontroll utan man litar på att alla rättar sig efter reglerna. Man kan kalla det för en gentlemanna överenskommelse.

De som tvivlar säger att team har trots det kommit tillbaka bättre efter pausen. Men det kan också bero på att man arbetade på lösningar innan förbudet trädde i kraft. Och hittills har ingen åkt fast för att man gjort något som är förbjudet.

Red Bull har ändrat sin laguppställning för resten av säsongen. Inte helt överraskande men däremot valet.

Pierre Gasly flyttas ner till Toro Rosso och Alexander Albon flyttas upp. Man var inte nöjd med vad fransmannen presterat, trots att han är sexa i tabellen med 63 poäng, och vill se om Alexander är tillräckligt bra för att få stanna kvar även nästa säsong. Många trodde dock att Daniil Kvyat skulle få chansen igen. Ryssen har åkt lite upp och ner mellan Red Bull och juniorteamet inklusive ett års paus. Dessutom har han kört in 27 poäng, nia, mot stallkamratens 16, 15:e plats.

När Alexander Albon inte fick stanna kvar som RB junior 2012 funderade han på att sluta. 2018 kunde han köra f2-serien enbart tack vare hjälp från sitt stall DAMS. Han vann fyra lopp och det blev en tredjeplats i mästerskapet. För den här säsongen hade han ett kontrakt med Nissan att tävla i formel E men kontraktet hade en utväg. Om han fick ett anbud från f1 kunde han bryta kontraktet utan straff. Klokt tänkt. Erbjudandet kom ju.

– Vid den tidpunkten när vi inte behöll honom som junior var det stora svårigheter i hans privata omgivning och det påverkade både hans prestation och psyke, förklarar Helmut Marko, Red Bulls motorsportchef.

– Det har nu ändrats. På det sätt som han körde om många konkurrenter övertygade mig om att han är mogen för f1.

Lite tur hade dock Albon för det fanns inte en annan kandidat i juniorgänget, som hade tillräckligt många poäng för att få den superlicens man behöver för att få tävla i f1.

– Jag vägrade att ge upp och jag var övertygad om att en dag skulle jag köra f1.

Och på något sätt lyckades han övertyga Marko att ge honom chansen igen.

– Men det var inte lätt.

När fick han reda på det?

– Mobilen ringde när jag stod i en affär och skulle köpa nya skor. Det var ögonblicket som jag drömt om sedan jag var sex år.

Alexander, som är född i England, är den första f1-föraren sedan 1956 som kör med en licens från Thailand. Pappan är engelsman och mamman från Thailand.

Mellan 1950 och 1956 tävlade en viss mister Birabongse Bhanudej. Bättre känd som den festliga prins Bira. Han körde 19 lopp för Maserati, Gordini och Connaught och blev tvåa två gånger.

Vad tycker Max Verstappen om bytet?

– För mig spelar det ingen roll vem som är min stallkamrat och slösar inte bort någon tid på att tänka på det. Jag kan ju ändå inte ändra något. Men det är lite synd om Pierre.

För ett år sedan hette stallkompisen Daniel Ricciardo. Australiensaren hoppade av och skrev på för Renault. Ersattes av Gasly men han blev bara en halv säsong gammal.

– Det är en fördel för teamet när de bägge förarna kör på nästan samma höga nivå, förklarar Max i en intervju med Publikation Formule 1.

Max har kört in 181 poäng och är trea i mästerskapet efter Lewis Hamilton och Valtteri Bottas. Marko och de andra cheferna hos RB tyckte inte att Gaslys 63 poäng var tillräckligt bra eftersom man förväntat sig fler och att fransmannen därmed inte nådde upp till de förutsättningar man hade.

Liberty Media har presenterat några intressanta siffror. F1 omsatte med sju lopp i andra kvartalet, april till juni, 553 miljoner dollar. En ökning med 31 miljoner och vinsten steg från 12,5 till 23,22 miljoner jämfört med samma period 2018. Och utdelningen till teamen var 299 miljoner. En ökning med 25 miljoner.

Liberty har tjänat mer på tv- och radiorättigheter samt inkomster från reklam och nya sponsorer. Däremot har betalningen från arrangörer minskat men det beror på att det var inte samma lopp i samma kvartal förra året som den här säsongen.