Racing

DTM firar 500 race

Efter utsvävningar till både Nederländerna och Storbritannien återvänder DTM nu till Tyskland för den avslutande delen av säsongen. I helgen väntar ett besök på Lausitzring inte långt från Berlin – och det blir en festlig tillställning för Joel Eriksson och co. när mästerskapet firar sitt 500:e race.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

– Det känns kul att få vara en del av en så här stor händelse i DTM-historien, säger Joel Eriksson. Jag har gått sida vid sida med det här mästerskapet i formelbil i flera år innan jag själv fick chansen att tävla här, och jag vet vad det betyder för biltillverkarna och oss förare. 500 race är verkligen värt att fira – själv hoppas jag göra det från det översta steget på pallen!

Milstolpen nås i det andra och avslutande av helgens två race, som körs på söndag. Det första DTM-loppet i historien kördes 1984 och vanns av Harald Grohs i en BMW 635 CSi. Platsen var Zolder-banan i Belgien, där Joel Eriksson för övrigt beträdde pallen tidigare i år i DTM-cirkusens återkomst till den tekniska banan.

Eriksson ser fram emot helgen på Lausitzring, fast besluten att vända blad efter några tunga helger präglade av tekniska problem. Skåningens BMW M4 DTM drabbades av ett motorras vid tävlingarna på Assen (NED), vilket sedan följdes upp av en mörk helg på Brands Hatch (GBR) – där Eriksson inte ens kunde starta det första loppet och sedan tvingades bryta det andra.

En motig period, förvisso, men inget som får 21-åringen att bedarra inför visiten i Lausitz.

– Jag gillar verkligen Lausitzring, fortsätter Joel Eriksson. Vi testade där inför säsongen och jag har gjort några av mina bästa race där tidigare i karriären. Jag är optimistisk och tror att vi, efter allt oflyt som drabbat oss den senaste tiden, kan gå vidare nu. Vi har jobbat hårt för att komma tillrätta med problemen och jag har själv varit nere hos teamet för att gå igenom allt i detalj. Vi måste bara fortsätta borra ner huvudet och fortsätta kämpa.

Helgens tävlingar på Lausitzring inleds med fri träning på fredag, följt av – som vanligt – två gånger kval och race på lördag och söndag.