Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Satsningen: Race på Grönlands-glaciären

Att köra race på glaciärer, i en regnskog eller på en sjunkande ö kan för många låta som en omöjlighet.

För Mikaela Åhlin-Kottulinsky är det en dröm – som snart kan bli verklighet.

– Det är jättespännande, säger hon.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Foto: Shiv Gohil / Spacesuit Media
Foto: Shiv Gohil / Spacesuit Media
En av glaciärerna på Grönland.
Foto: Ian Joughin / Ap

Om två år lanseras racingserien Extreme E. De kommer att tävla med el-SUV:ar, och målet med serien är både att utveckla tekniken för elbilar och att öka medvetenheten kring klimatförändringarnas globala påverkan.

Mycket kring upplägget av serien är fortfarande oklart. Bland det som är fastställt är att ett av loppen ska gå på Russell-glaciären på Grönland, och man har även planer på att köra i en öken, i en regnskog och på en ö som snart är under havsytan.

En person som siktar på att vara med och köra är Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Jag ser den här möjligheten ur två perspektiv. Det ena är som förare, det är något helt nytt och utmaningar som man absolut inte ställts inför på racingbanor eller i rally. Och sedan kommer aspekten som är varför man gör det här projektet. Vi i Skandinavien är ledande när det kommer till arbetet mot klimatpåverkningar, vi är medvetna om våra val och många företag väljer att göra mer miljövänliga produkter, dels för att de tar sitt ansvar, dels för att vi som konsumenter önskar det. Men fallet är väl inte riktigt så i många andra stora delar av världen, säger Åhlin-Kottulinsky.

Hon fortsätter:

– Många är ju så att de undrar vad det spelar för roll vad man gör som enskild person. Men om den här serien väcker uppmärksamhet i hela världen och alla gör någonting så kommer det bli en stor skillnad globalt.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky: ”En stor fördel”

26-åriga Åhlin-Kottulinsky blev under fjolåret den första kvinnan att vinna ett lopp i STCC (Scandinavian Touring Car Championship) och vann dessutom årets första TCR-lopp (Scandinavia Touring Car Championship) på Knutstorp.

I somras blev hon officiell testförare för Continentals nya däck, som utvecklas speciellt just för Extreme E-serien, och hon menar att det aldrig var någon tvekan om att tacka ja.

– Direkt när jag fick reda på projektet så sa jag att jag vill jättegärna vara inblandad. Jag tror verkligen på hela paketet, säger hon.

Foto: Shiv Gohil / Spacesuit Media / Shiv Gohil / Spacesuit Media

I veckan blev det dessutom klart att Mikaela Åhlin-Kottulinsky är en av elva förare i Extreme E:s ”Drivers programme”, där även formel E-mästaren Lucas di Grassi och den flerfaldige världsmästaren i rally Sebastien Ogier återfinns. Förarna kommer att få tid både att testköra bilarna i serien samt att använda simulator.

– Det har varit hemligt tills nu, så det är jättekul att få dela med sig av hemligheten eller vad man ska säga, säger Åhlin-Kottulinsky.

Teamen kommer dock ha möjlighet att välja förare utanför förarprogrammet om de vill.

– Men om de väljer någon av oss så får teamen ekonomiskt stöd. Så med tanke på att det är en helt ny bil, där jag också kommer vara med och utveckla däcken och därmed får mycket gratis erfarenhet typ exklusivt jämfört med många andra. Även jämfört med alla andra som är med i programmet så får jag extra tid. Så med tanke på att det är en ny bil är det en stor fördel.

Aldrig lockad av W Series

I Extreme E:s program finns även 21-åriga brittiskan Jamie Chadwick. Hon vann årets säsong av W Series – som dessutom var den första upplagan av serien, där endast kvinnliga förare får delta.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky har dock själv aldrig varit lockad av att köra i W Series.

– Jag kör inte formelbil och mina tidigare erfarenheter har varit touringbilar och rallycross, så det är ganska olikt. Och i formelbil om man ska slå igenom och köra till exempel formel e så krävs det att man slår igenom när man är rätt ung och har mycket erfarenhet. Så för mig är det inget alternativ.

Hon fortsätter:

– Här i Sverige så är jag ju med och gör topplaceringar i TCR Skandinavien mot killarna. Så därför kan jag väl tycka att... Vad ska man säga. Här får jag den support som krävs och det tror jag att jag skulle få även utomlands om jag skulle tävla. Så i och med att det är en av få sporter där män och kvinnor kan tävla mot varandra på lika villkor så kan jag tycka att det är onödigt dela upp det, eftersom det inte behövs.

Hon säger samtidigt att hon kan se det positiva med serien.

– Jag var väldigt orolig först att man inte skulle ta deltagarna seriöst och för hur media skulle framställa det, men jag måste säga att de har gjort ett bra jobb. Det har blivit en jätteskjuts för Jamie och jag hoppas verkligen nu att det fortsätter med den här positiva andan.

Själv blickar hon nu fram mot nästa steg i lanseringen av Extreme E, där ett test i Frankrike i mitten av oktober står som nästa punkt på kalendern.

– Det blir tre dagars körning på offroadbana. Det ska bli jättekul!

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.