Här är den eldrivna rallycrossbilen
Eldrift och motorsport kommer allt närmare varandra. Här är bilen för den nya supportklassen till rallycross, Project E, som startar redan nästa säsong.
Elektrifieringen har nått motorsporten men inte i den takt som det först spåddes. Formel E må ha nått sin sjätte säsong men när det gäller andra klasser går det trögare. Racingserien E TCR är på gång och när det gäller rallycross ryktades serien helt eldrivet säsongen 2020 men projektet fick skjutas fram.
Klart är i alla fall att eldrivna bilar får en supportklass till nästa års rallycross-VM. Serien går ännu under namnet Projekt E och en första bil för serien har nu presenterats i Riga, Lettland.
Bilarna kommer ha tre motorer, en fram och två bak, på totalt 612 hästkrafter och 1 100 newtonmeter vilka ger bilen en topphastighet på 240 km/h.
Österrikiska STARD (Stohl Advanced Research and Development) står för den tekniken som monteras i en befintlig bilmodell – i detta fall en Ford Fiesta. I centrum finns en kontrollenhet som är kompatibel med olika drivlinor hämtade från serietillverkade gatbilar. Stallen kan köpa ett färdigt paket för 194 000 euro, cirka 2,07 miljoner kronor.
– Vårt mål med 2020-års format med Project E är att erbjuda rallycrossfans såväl traditionella förbränningsmotorer som en försmak på vad framtiden har att erbjuda, säger Paul Bellamy på IMG som har varit med att ta fram bilen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se