Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Marcus Ericsson

”Jag var eftertraktad – det känns förstås kul”

Marcus Ericsson fortsätter sin Indycar-karriär även 2020.

Svensken blir lagkamrat med Felix Rosenqvist i Chip Ganassi Racing.

– Det ska bli kul att vara i samma team, att fajtas mot varandra och pusha varandra, säger Ericsson.

Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

Det blir ingen fortsättning för Marcus Ericsson i Schmidt Peterson Motorsports – men svensken lämnar inte Indycar.

För en vecka sedan spekulerades det i att svensken kan komma att få chansen i meriterade stallet Chip Ganassi Racing.

– Jag känner mig hyfsat säker på att jag kommer vara på griden i Indycar nästa år, även om inget är klart förrän avtalet är påskrivet, sa Ericsson till NA då.

Och nu kan vi sätta punkt för spekulationerna.

Marcus Ericsson fortsätter i Indycar 2020

Under tisdagskvällen svensk tid presenterades Ericsson som ny förare i stallet. 

– Jag är otroligt glad och stolt över att få chansen i Chip Ganassi Racing. Det är stall med vinnare och deras historia talar för sig själv. Jag är väldigt tacksam för att de tror på mig och kommer att göra allt för att 2020 ska bli ännu framgångsrikt år för stallet, säger Ericsson till stallets hemsida. 

Han blir därmed stallkamrat med femfaldiga mästaren Scott Dixon och säsongens rookie – Felix Rosenqvist.

– Jag är väldigt entusiastisk över att få arbeta med två av de bästa förarna i form av Scott och Felix. Jag ser fram emot att dra nytta av allt jag har lärt mig under första året, säger Ericsson.

När SportExpressen når Ericsson utvecklar han hur tankarna har gått under säsongen.

– Jag har förstått ända sedan i somras, då McLaren kom in i stallet, att det var oklart hur det skulle blir för mig i Schmidt Peterson Motorsport. Så vi har pratat med flera stall och tittat på flera olika alternativ, säger han.

– När det sedan kom intresse från Chip Ganassi så var det självklart intressant. Jag menar, detta är otrolig möjlighet. Chip Ganassi är ett av de mest framgångsrika stallen i racingvärlden som alltid kör för att vinna, och som alltid är med och kämpar om vinster, fortsätter han.

”Vi blir ett riktigt häftigt team”

Under sin rookiesäsong i Indycar knep Marcus Ericsson en pallplats när han tog andraplatsen i Detroit. Nu ansluter han till Chip Ganassi, som inför förra säsongen krympte sitt stall från fyra till två förare.

Nu utökar man det till en tredje förare.

– Det finns konkurrenter som har fem förare, eller tre förare och Chip Ganassi kände att man ville ha mer slagstryka med tre förare, säger Ericsson.

– Vi blir ett riktigt häftigt team med två svenskar och legendaren Scott Dixon som blivit mästare flera gånger. Vi kommer trigga varandra och pusha varandra framåt.

Varför ville teamet ha just dig?

– De ser min erfarenhet och att jag verkligen kan tillföra något. Mina resultat har inte varit som jag velat den här säsongen, men jag har visat vad jag kan. Folk i depån har koll på mer än resultat.

– Jag hade många stall som var intresserade av mig och som sett min potential i kombination med min erfarenhet. Jag var eftertraktad och det känns förstås kul.

Vad sa Felix Rosenqvist när han fick beskedet?

– Jag fick ett mess av honom härmdagen. Jan skrev: ”Grattis”, ”Det här blir skitkul”

Kul att vara två svenska lagkompisar?

– Ja, verkligen. Och vi är bra polare, vi har hängt ihop mycket under det här året och bott i samma lägenhetshus i Indianapolis. Det ska bli kul att vara i samma team, att fajtas mot varandra och pusha varandra.

Uppgift: Finansieras av egna sponsorer

Enligt tidningen Bilsports uppgifter står Marcus Ericssons personliga finansiärer bakom kostnaderna för svenskens bil i stallet, vilket inte är fallet med Felix Rosenqvist och Scott Dixon, som finansieras direkt av teamet och dess egna sponsorer. Enligt tidningen är kostnaden för att driva en IndyCar-bil kostar runt 60-70 miljoner kronor per år. 

Ägaren Chip Ganassi:

– Marcus ansluter till stallet med stor erfarenhet då han har tävlat i flera stora tävlingar runtom i världen. Vi ser fram emot vad Marcus kan göra bredvid Scott och Felix, säger han.

Sedan tidigare har Marcus Ericsson gjort fem tävlingsår i formel 1. 

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.