F1-bloggen: Fuskar Renault?

Har Renault kört de sista loppen med en bil som inte är helt enligt reglerna? Dessutom: ”Iceman” Kimi Räikkönen firar 40 år.

Racing Point-stallet lämnade direkt efter loppet i Japan in en protest, tolv sidor lång, som handlar om ett i förväg inställt software-bromssystem som automatiskt förskjuter kraften mellan fram- och bakhjul.

Racing Point skriver att systemet styrs via software från GPS-systemet och automatiskt ändrar fördelningen för de olika avsnitten på banan. Detta är strängt förbjudet då det räknas som hjälp utifrån enligt paragraf 11.1.3 i det tekniska reglementet och paragraf 27.1 i det sportsliga. Det är tillåtet att göra det men föraren måste själv manuellt justera det och köra bilen utan hjälp från utomstående.

Racing Point stöder sin anmälan med uppgifter från en före detta Renault-anställd som flyttat till det engelska stallet. Fia kommer att undersöka inte bara hårdvaran utan också software och all data.

Fia har nu beslagtagit rattarna från Daniel Ricciardos och Nico Hulkenbergs bilar och undersöker dem mycket noggrant. Det hela påminner lite om när Benetton hade ett antihjulspinn-system djupt begraven i datorn, och Fia kallade en experter från atomindustrin som till sist hittade det. Dåvarande teamchefen Flavio Briatore förklarade det med att man glömt ta bort det och att man absolut inte aktiverat eller använt det.

Renault kommer att lämna in ett långt skriftligt försvar.

Ross Brawn, sportchef för F1, säger att det är ett mycket komplicerat tema och att det var helt rätt av de tre domarna, bland dem dansken Tom Christensen, att inte ta ett beslut i Suzuka utan i stället låta Fia:s experter i lugn och ro göra en grundlig undersökning så att man inte gör något fel i bedömningen.

Och precis som utanför depån gäller också i F1 den juridiska regeln att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. McLaren, som kör med den franska motorn, är inte anklagat.


Tillägg 24 oktober: 

Fia har diskat Daniel Ricciardo och Nico Hulkenberg och bägge samt Renault förlorar sina poäng från Japans GP.

I ett meddelande från stallet skriver man att Fia kommit fram till att bromssystemet var lagligt enligt de tekniska reglerna men inte de sportsliga för att de ansågs vara en otillåten hjälp. Renault kommer eventuellt att överklaga.


Kimi Räikkönen firar sin 40-årsdag den 17 oktober. 2007 blev han världsmästare med Ferrari och har vunnit 21 lopp. I dag kör han för Alfa Romeo. Kontraktet gäller till och med 2020. Den finske föraren har sagt flera gånger att han verkligen gillar att köra och tävla. Kommer han att fortsätta 2021 och en 18:e säsong? Det kan han bara själv svara på.

– Så länge jag har skoj och har intrycket att jag hänger med, säger Räikkönen.

– Jag skulle dock inte vilja börja om från början igen och gå igenom allt, men ångrar ändå inget, förklarar ”Iceman” i en intervju med Sky Sports.

– Och jag är inte avundsjuk på de nya killarna. Jag är glad över att jag är i slutet av min karriär och inte i början.

Kimi är till exempel dubbelt så gammal som McLarens debutant Lando Norris men kör absolut inte som en gammal gubbe.

– I mina tankar är jag fortfarande ung och det är det enda som räknas.

Kimi var 21 år och hade bara kört 23 lopp i Formel Renault serien när han gjorde debut i F1 med Sauber. Hans licens var bara tillfällig för man ville kolla om han verkligen kunde behärska en F1-bil. I Melbourne, som var hans första lopp, stod experter som Fia skickat ut för att se hur han körde och om han hindrade de andra. I kontrollrummet satt domarna och kollade hur snabb han var. I loppet blev han sexa och licensen kom direkt.

Kimi har nu kört 309 lopp och det är bara Rubens Barrichello, 323, och Fernando Alonso, 312, som ligger före honom i den tabellen.

Om du tittar tillbaka, hur ser du på Kimi Räikkönen årgång 2001?

– Jag hade inte pratat med honom för jag hade inte haft något att säga, säger Räikkönen.

Prata är nog nyckelordet för honom. Kimi är känd för att prata, åtminstone med utomstående, så lite som möjligt. En av hans klassiska repliker är att han gillar fotografer bättre än journalister för de ställer inga frågor.

Och din karriär?

– Tittar man bakåt hade man kunnat göra vissa saker bättre men också sämre. Det viktigaste är dock att jag inte har dåligt samvete för annars hade jag inte varit kvar.

– Jag går alltid mina egna vägar och har gjort vad jag velat även om det var rätt eller fel. Då visste jag också att bara jag själv hade ansvaret för följderna. Om jag anser att något är meningslöst gör jag det inte.

– Och även om livet och sporten har ändrats under åren så finns det en sak som inte ändrats. Själva tävlandet och man försöker alltid köra så snabbt som möjligt, oavsett vilken bil du sitter i. Självklart är det roligast när du har den snabbaste och det blir bra resultat.

– Men det hör också till sporten att ibland har du bra dagar och ibland dåliga och det retar dig. Världen går dock inte under för det är ju bara motorsport.

Du har kört mot många bra förare under din långa karriär. Vilka var de bästa?

– Det fanns så många. Hade turen att tävla mot Mika Häkkinen och Michael Schumacher.

Alla Räikkönen-fans, och de är många spridda över hela världen, kallar honom bara för Iceman men var kommer smeknamnet från?

McLaren-chefen Ron Dennis la snabbt märkte till den nya talangen hos Sauber och löste ut honom från kontraktet. Dennis tyckte att hans nya förare var så iskall och inte visade några känslor att han snabbt började kalla honom för Icekid.

Han ändrade det snabbt till Iceman när han såg hur snabbt Kimi utvecklades som människa. 2008 tatuerade han in det på vänster underarm och Iceman står det också på baksidan av hans hjälm.

Under en viss period var han också känd eller ökänd för sitt ganska vilda festande och en firma började sälja en dryck med alkohol med det namnet. De äventyren kan man läsa om i hans memoarer The Unknown Kimi Raikkonen.

Kimi är inte den äldste som kört F1.

Italienaren Giuseppe Farina var 44 år när han blev den första världsmästaren. Femfaldige mästaren Juan Manuel Fangio var 47 när han vann sitt sista lopp. Louis Chiron var 55 när han körde Monacos GP 1955. Tre år senare ställde han upp igen men missade i kvalet.

Många av hans före detta kolleger är numera tv-experter. Kimi? Knappast. Kanske kommer han i stället att vara rådgivare och manager åt sin son Robin som börjat köra gocart.