F1-bloggen: ”Finska sisun är Bottas bonus”

På söndag körs Mexikos GP och Lewis Hamilton kan utan större besvär vinna sin sjätte titel. Bara en titel från Michael Schumacher. Den ende som kan hota Lewis är stallkamraten Valtteri Bottas, som rent matematiskt har en chans att vinna sin första. Men då ska engelsmannen drabbas av maximal otur i de fyra sista loppen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Lewis har 338 poäng. Valtteri 274. En skillnad på 64 poäng. För att vinna titeln behöver Lewis 14 poäng mer än Valtteri på söndag.

Det finns många varianter som helst på hur engelsmannen kan försvara sin titel. Den enklaste är att han är topp tre och Valtteri inte är det. Så ser några varianter ut.

Lewis vinner och klockas för snabbaste varvet, en extra poäng, och Valtteri är bäst fyra. Lewis vinner men utan snabbaste varv måste finländaren bli som bäst femma. Blir Lewis bara tvåa får Valtteri inte komma i mål som åtta eller bättre. Lewis trea betyder som bäst en tiondeplats för stallkamraten.

– Jag tar inte ut någon seger i förskott, säger Lewis.

– Valtteri har kört mycket bra och kommer också att göra det i de sista fyra loppen. Så vår kamp kanske varar ett par tävlingar till.

Och det tror också Valtteri.

– Jag ger inte upp så länge jag har den minsta chans.

Hans bonus är kanske den berömda finska sisun. Och den visade han i Japan. Han startade som trea och vann och slog inte bara Ferrari-duon Sebastian Vettel och Charles Leclerc utan också Lewis.

– Det visar att allt är möjligt. Men är också realist och vet att jag behöver massor av tur och vinna de sista loppen om jag skall bli världsmästare.

Tittar man bakåt har dock ingen förare lyckats vända ett hotande nederlag och kört in 64 poäng på fyra tävlingar.

Lewis är trots allt lite pessimistisk och är inte helt säker på att han kan vinna varken loppet eller titeln.

– Inte en chans att köra om Ferrari på den långa rakan. Den här banan har varje år visat sig vara vår sämsta.

Delvis men bara delvis har Lewis rätt. Förra året vann varken han eller Vallteri utan det gjorde Max Verstappen före Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen. Lewis vann ändå mästerskapet tack vare sin fjärdeplats. Valtteri kom i mål som femma.

Vad säger teamchefen Toto Wolff?

– Å en sidan vill vi att Lewis och Valtteri, som är en outsider, får köra mot varandra men det är ibland svårt. Vi vill vara schyssta mot bägge förarna och vi kommer att ge dem samma chans.

Bägge vet dock att det finns en gräns för vad som är tillåtet.

Förslaget om att köra ett kvallopp har slängts. Alla team var emot det av många olika anledningar. En anledning var: vad händer om en förare kraschar. Hinner man reparera bilen i tid? En annan var att risken var mycket stor att man skulle tappa tv-tittare. Enligt en teamchef finns det nog ingen som skulle offra en hel dag framför tv för att först se kvalet och ett par timmar senare loppet.

Det var det enda man kunde enas om vid mötet mellan Liberty Media, Fia och teamcheferna. Man diskuterade också de nya reglerna som ska gälla från 2021 men än har man inte kunnat komma överens. De kommersiella ägarna och Fia kom med vissa förslag som motparten inte gillade och de har själva föreslagit andra. De tre topp-teamen gillar inte förslaget med så många standardiserade delar. De tycker att tekniken tack vare klyftiga ingenjörer måste vara skillnaden mellan stallen. Det är Ross Brawn som ligger bakom förslaget för han vill försöka dra ihop fältet med enkla tekniska lösningar. Man har också diskuterat aerodynamiken och ändra den för att göra det lättare att ligga bakom och kunna köra om.

Ross har flera gånger sagt att han vill ha ändringar så att även en förare från de mindre teamen ska ha en sportslig chans att vinna ett lopp eller åtminstone komma på pallen.

Den 31 oktober har Fia och Liberty Media sagt att de skall presentera de nya reglerna för 2021. Och i värsta fall bestämmer man själva utan teamens godkännande.

–Jag tror att Boris Johnsson är närmare ett avtal med EU om Brexit än vad vi är, säger Christian Horner, som är Red Bulls teamchef.

Den stora frågan är också om Mattia Binotto kommer att använda den vetorätt som Ferrari har. De andra stallen har sagt att den är förlegad och måste tas bort. Men vem vet. Den här gången tycker de kanske i stället att den är bra.

– Det är inte vår avsikt att använda den, har Binotto sagt.

En vädjan från kollegorna kanske gör att han ändrar sig.

En ny serie gör debut 2021. Extreme E. En offroad-serie med elektriska SUV. Four-wheel drive och med två motorer, bak och fram och 12 bilar ska vara klara nästa sommar. Första loppet ska köras i februari 2021 och man ska tävla på mycket extrema platser.

Man har kört den första fyradagars-testen i Frankrike och det med tre svenska förare. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som i vanliga fall kör TRC Skandinavien, och bröderna Timmy och Kevin Hansen, som tillhör den absoluta världseliten i rallycross.

– Första gången jag körde en sådan bil och det tog bara två varv och sedan kunde jag verkligen gasa. Märkte inte hur stor bilen var, sa Timmy.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är också däcksleverantörens testförare.

– Äntligen kan vi testa däcken offroad till max för att se var gränsen ligger och vad som behöver förbättras. De ska ju köras på många olika underlag i olika miljöer och måste hålla.

Bilen, ODYSSEY 21, väger 1 650 kilo, är 2,3 m bredd och har en effekt på 400kw (550 hästkrafter) och accellerar från 0-100 på 4,5 sekunder.

Bilarna kommer att transporteras med båten RMS St. Helena, som också kommer att vara depå och garage, tjäna som kommandobrygga för stallen, sovrum för förarna och gäster. Fartyget har genomgått en stor renovering och modernisering med så kallad Green Emisson-teknologi och är klimatneutral. Med hjälp av enbart ett stort segel skall man uppnå sju knop och det sänker förbrukningen av drivmedel med ca 50 procent. Serien organiseras av Alejandro Agag, som startade Formel E, och Gil de Ferran, som vunnit IndyCar-serien två gånger och är McLarens sportchef. Tillsammans med lokala miljöorganisationer ska man också hjälpa till att sanera och återställa skadade ekosystem.

2021 kommer man att köra fem fyradagars-tävlingar. Arktis på grund av isen som smälter, Himalaya där glaciärerna försvinner, Sahara, öknen håller på att ta över allt, regnskogen i Amazonas, som håller på att försvinna på grund av bränder och kalhuggning samt på en ö i Indiska Oceanen, plastnedsmutsning i havet och en stigande havsnivå.

De 12 bilarna delas upp i två grupper. De fyra bästa i grundserien fortsätter till en utslagsrond där två bilar kör mot varandra. Vinnaren är klar för nästa omgång till han blir utslagen eller vinner. Etapperna är mellan sex och tio kilometer lång och för att inte i onödan behöva påverka naturen måste förarna köra genom en rad virtuella mål, fem till sex på varje sträcka.

I serien med formel-bilar och med enbart kvinnliga förare finns en norska och en finländska men tyvärr ingen svenska.