F1-bloggen om nya förslaget som möter skarp kritik

Det är ingen som tvivlar på att Lewis Hamilton inte vinner sig sjätte titel i Austin, Texas, på söndag.

Han behöver bara fyra poäng mer än Valtteri Bottas. Om Valtteri skulle vinna räcker det med en åttonde plats för stallkamraten för att försvara sin krona som världsmästare.

Fia och Liberty Media åkte på ett nederlag förra veckan. Inga kvallopp.

– Teamen tänker för mycket på sig själva och det är det klassiska problemet i F1, säger Ross Brawn, managing manager of motorsport.

Han ligger bakom förslaget att testa ett nytt system med kvallopp och omvänd grid i tre lopp nästa år, Frankrike, Belgien och Ryssland, för man vill se om det var något för framtiden. Ross la ner mycket tid och energi för att försöka övertala teamen men två sa nej och eftersom det måste vara en absolut majoritet, alla stall, förkastades idéen. De var rädda för att om de skulle starta i de bakre leden skulle det innebära för mycket arbete under hela helgen.

– Jag tyckte att det skulle kunna bli en fascinerande tävling. Förarna var nervösa och det jag kan jag också förstå. Men vi bad bara om att få testa något nytt i de i tre loppen.

– Om det inte hade fungerat hade vi gett upp och om det hade gjort det hade det varit bra. Och om det hade varit något mitt i mellan hade vi kunnar arbeta ihop för att utveckla det. Tyvärr kan vi inte göra det nu.

Toto Wolff, Mercedes, säger att han var en av de som röstade nej.

– Det hade varit fel för sporten. Det kändes fel. Inte för att behålla en fördel för det hade kanske varit bra för oss eftersom Ferrari hade stått bakom oss när man tittar på hur snabba de är i kvalet. Jag sa nej för vi har ansvaret att behålla sportens DNA

– Jag röstade emot det. Titta på 100 m finalen i olympiska spelen. Man tvingar inte Usain Bolt att starta fem meter bakom de andra bara för att få en spännande slut.

2020 kommer alltså inget att hända men kanske 2021 om alla teamen kan gå med på förslaget och rösta ja.

Lewis Hamilton var hård i sin kritik mot förslaget och de nya reglerna för 2021.

– Det var bara en ursäkt för att man inte gjort ett tillräckligt bra arbete.

Det finns en regel som retar alla förarna. De får bara byta design på sina hjälmar en gång per år. Som med alla regler finns det undantag. Föraren får ha en ny hjälm i sitt lands GP och i Monaco. De flesta förarna tycker att det känns som en alltför trång kostym. Fia säger att anledningen är att man skall känna igen föraren när han kör.

– Tycker inte ni också att det är synnerligen dumt?, skriver han på Instagram.

Daniil Kvyat hade en ny hjälm med de ryska färgerna till loppet i Sotji men fick en tillsägelse att han bara fick använda den gamla hjälmen. Anledningen var att han fick inte använda den inne på det området som var del av de olympiska spelen och man tyckte att färgerna var för markanta.

Ryssen hade också haft en annan hjälm i Monza med de italienska färgerna eftersom han har bott i Rom i många år och den största delen av sin karriär har han kört i Italien.

Daniil tog av sin hjälm men skrev på sociala media vad som hänt. Reaktionerna blev snabba och många skrev tillbaka och ansåg att det var bra att Fia bekymrar sig om så stora och allvarliga problem.

Lewis har bytt design flera gånger. På Silverstone var hjälmen lackerad i de engelska färgerna, i Brasilien till Ayrtons Sennas ära eller med Jesus som ett tecken på sin tro.

– Att Fia bara tillåter oss att ändra en gång per år är dumt. Det är ju det enda sätt för en förare att visa sin kreativitet. Och de stoppar oss. Vad tycker ni? frågade Lewis på sina sociala konton.

Svaren kom snabbt och en stor majoritet ansåg att förarna skulle få ha mer frihet.