Racing

Joel Eriksson sjua i GT-VM 2019

Joel Eriksson slutade på sjunde plats i sin debut i FIA GT World Cup, VM för GT-bilar, vid klassiska Macau Grand Prix i Kina på söndagsmorgonen svensk tid.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication & BMW.

Eriksson, som till vardags tävlar som fabriksförare för BMW i DTM, införlivades i år i den tyska biltillverkarens satsning på GT-kategorin vid det anrika gatloppet utanför Hong Kong.

Eriksson har tidigare tävlat framgångsrikt i Macaus berömda Formel 3-lopp, där han slutade tvåa förra året, men ställdes den här gången inför utmaningen att tygla en helt annan typ av bil i form av BMW:s M6 GT3 i ett av världens viktigaste GT-race.

Den 21-årige skåningen, ensam svensk i VM-fältet, hittade dock snabbt rätt på den trånga stadsbanan och lyckades med bedriften att kvala in före fjolårsvinnaren och teamkamraten Augusto Farfus (Brasilien) som bästa BMW-förare.

BMW-bilarna hade denna gång dock inte farten för att utmana den yttersta toppen, och Eriksson och Farfus fick nöja sig med positioner i mitten av fältet – 11:a respektive 12:a – på gridden till lördagens så kallade Kvalificeringsrace.

Väl där drabbades Erikssons bil dessvärre av ett fallerat ABS-system, som innebar att han tvingades bromsa betydligt tidigare än vanligt och inte kunde avancera som han hoppats. Han tog dock ändå målflagg som nia, två placeringar upp från var han startat, och inledde därmed söndagens 18 varv långa final från just nionde plats.

Eriksson fortsatte där att hålla ett tempo väl i paritet med teamkamraten Farfus – Erikssons bästa varvtid var en tiondel snabbare än den erfarne brasilianarens – och korsade till slut mållinjen som sjua. Farfus klassificerades som fyra efter en något enklare resa framför allt i Kvalificeringsracet.

Eriksson, som tävlade för det kinesiska stallet FIST-Team AAI, tog målflagg två sekunder efter Farfus och precis bakom flerfaldige Macau-vinnaren Edoardo Mortara (Mercedes). Bakom sig i resultatlistan hade Eriksson bland andra en annan tidigare vinnare av FIA GT World Cup, tyske Maro Engel (Mercedes).

– Jag tycker att jag får vara ganska nöjd med den här debuten i GT-bil här i Macau, säger Joel Eriksson. Jag har bara kört F3 här tidigare och det är stor skillnad, framför allt uppe i bergssektionen där det blir ännu mer trångt i en stor GT-bil. Jag höll jämna steg med Augusto, som är erkänt snabb här och som vann i fjol, och att jag lyckades vara före honom i kvalet överträffade faktiskt både mina och teamets förväntningar.

2019 års upplaga av FIA GT World Cup vanns av den italienske Mercedes-föraren Raffaele Marciello före Porsche-duon Laurens Vanthoor (Belgien) och Earl Bamber (Nya Zeeland).

– Tyvärr hade vi inte farten för att slåss mot de allra snabbaste i helgen, avrundar Joel Eriksson. Vi var för långsamma uppe i berget, men på det stora hela är jag absolut nöjd med min egen insats och vill verkligen tacka BMW och FIST-Team AAI för den här möjligheten. Det har varit otroligt kul och jag hoppas verkligen att jag kan komma tillbaka till Macau igen nästa år också. Det är verkligen ett helt fantastiskt race.

Joel Eriksson reser nu direkt vidare till Shanghai där han kommande helg ska tävla i samma BMW M6 GT3 han körde i Macau, då i det asiatiska sportbilsmästerskapet Asian Le Mans Series.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication & BMW.