F1-bloggen: Verstappens perfekta lopp

Radiosportens Formel 1-expert Fredrik af Petersens om säsongens näst sista lopp.

Brasiliens GP var som en god drink. 2/3 av något och 1/3 av något annat. 2/3 normalt lopp och 1/3 dramatik på högsta nivå. En icke helt otippad förare vinner. En helt otippad blev tvåa. Den nykorade världsmästaren får ett straff. De två Ferrari krockar.

Innan loppet hade Red Bulls motorsportschef Helmut Marko tippat att det kommer att bli ett tufft lopp. Allt kan hända här sa Sebastian Vettel och bägge fick helt rätt.

Max Verstappen körde ett perfekt lopp och ledde nästan från start till mål. På vägen dit körde han om Lewis Hamilton inte mindre än två gånger.

En gång när han kom ut bakom engelsmannen efter ett däcksbyte men blev hindrad av Robert Kubica och förlorade närkontakten men körde ifatt och om världsmästaren.

Den snyggaste omkörningen kom efter säkerhetsbilen kom in. Den skickades ut efter Valtteri hade stannat på banan.

Lewis ledde men när man kom uppför backen mot linjen körde han långsamt och det blev kö bakom honom. När det var fritt gasade han men det gjorde också Max  som var beredd. Han låg jämnsides på utsidan i första kurvan och håll emot och tog över ledningen.

– Jag har ju tidigare sagt att Max är som en magnet som dras till krascher så den här gången lämnade jag tillräckligt med plats, sa Lewis.

– Vilket lopp och jag gjorde allt rätt, förklarade Max.

– Och det var gottgörelse för förra året.

Då blev han hindrad av Esteban Ocon och förlorade mot Lewis.

– Han var snabb och jag var tvungen att verkligen koncentrera mig. Omkörningen var riktigt bra. När det gällde taktiken var det en knepig situation men vi gjorde allt rätt.

Och den som är ansvarig för den är Hanna Smith, som gjorde Max sällskap på pallen. En gest från stallchefen Christian Horner som tack för mycket bra arbete.

Det var holländarens tredje seger i år. Pierre Gasly, som i mitten av säsongen blev nerflyttad från Red Bull till juniorteamet Toro Rosso, blev tvåa och står för första gången i sin F1-karriär på pallen.

Han fick den gratis när Lewis Hamilton och Alexander Albon krockade i jakten på andra platsen. Lewis fick kliva upp och ställa sig ett trappsteg ner. Men efter drygt två timmar var domarna färdiga med sin undersökning.

Lewis var skyldig till att ha orsakat en krasch med Alexander på näst sista varvet. Fem sekunders tidstillägg och nerflyttad till sjunde plats. Thailänarens andra plas blev istället en 14:e. Lewis erkände direkt att det var hans fel.

– Synd men jag är inte sur på Lewis för han gjorde det inte med avsikt, sa Alex.

– Men jag hade inte räknat med att han skulle attackera mig där för i backspegeln såg det ut som gapet mellan oss var för stort. Sedan märkte jag trots allt att han försökte men jag hade inte intrycket att han verkligen hade bestämt sig.

-Sedan låg han i den döda vinkeln och jag såg honom inte längre. Man lämnar lite plats men du vet inte exakt var han är. Man kan bara styra och hoppas att där finns ingen.

Den här gången var dock Lewis där och de krockade. Lewis kunde fortsätte utan att förlora en plats mens Alex fick vänta tills nästan alla andra hade passerat.

– Jag ber om ursäkt för jag vill inte krocka med något, sa Lewis och var ganska sur på sig själv.

– Tog en risk och försökte en manöver på innern för där fanns en lucka men han stängde den.

Ny trea blev Carlos Sainz, McLaren, som startade sist efter inte ha kört ett enda varv i kvalet. Tillsammans med Gasly är de utan tvekan loppets förare.Stallkamraten Valtteri Bottas fick bryta när motorn tröttnade.

Kimi Räikkönen däremot kunde fira en liten comeback i topp tio. Plats 4. Och stallkamraten Antonio Giovinazzi femma och det var Alfa Romeo bästa resultat den här säsongen.

Lite i skuggan kom en annan förare som kört ett mycket bra lopp och blir sexa. Daniel Ricciardo. På första varvet hade han kört ihop med Kevin Magnussen och var tvungen att komma in för att få en ny framvinge. Plus att han fick en påbackning med fem sekunder och är sist.

Den senaste tiden har några sagt att Ferrari fuskat men efter ett direktiv från Fia går det inte lika fort längre. Med glimten i ögat sa Vettel efter kvalet att han var förvånad över att Honda motorn plötsligt var så stark och Red Bull så snabba. Och det var alla som körde med den japanska motorn i Interlagos.

Lewis blev lätt förgrymmad när han märkte att han inte kunde hänga med Max. Så man försökte ytterligare en gång med undercut. Det vill säga den som kommer ut med nya däck kör snabbare på det första vavet än den som fortfarande inte varit inne utan kör med slitna. Hjälpte inte. Inget eller ingen kunde slå Max. Inte ens en sexfaldig mästare.

Internt blev de självrannsakan hos Mercedes.

-Det var dumt att ge Lewis möjligheten att byta däck när säkerhetsbilen kom ut i slutet av loppet. Ett nybörjarfel, sa James Alison, som är teamets tekniska chef.

– Och det var dumt att låta Lewis bestämma om han ville speciellt som vi gav honom fel information om hur många platser han skulle förlora om han kom in. Vi trodde han skulle kunna köra om segern.

Mästaren var tvåa när de två Ferrari krockade och säkerhetsbilen kom ut. Hans raceingenjör frågade om han ville ha nya däck och föklarade att han skulle bara tappa en plats. Lewis bestämde sig för att komma in och förlorade två. Alex Albon och Pierre Gasly kom förbi.

– Sedan tog det längre tid innan loppet släppte loss igen än vi räknat med och därmed för få varv kvar. Vi gjorde ett misstag och inte Lewis. Vi skulle aldrig ha gett honom valet.

Något som Mercedes gör ytterst sällan.

– När Lewis kom ut bakom Gasly tänkte vi varför gjorde vi det.

För motorleverantören var det en mäktig dag. Den 17 november 1906 föddes Soichiro Honda, som grundade företaget.

Pierre Gasly skrek nej vrålade så högt han kunde när han korsade linjen 0.062 sekunder före Hamilton. Men sedan var fransmannen tyst.

– Jag vet inte vad jag skall säga. Otroligt, var den första kommentaren.

Sedan han kom till Toro Rosso har det gått bättre än när han var hos Red Bull. Skillnaden är nog att han trivs mycket bättre för hos juniorteamet för där får han allt han vill mens hos RB var Max den som fick allt och Pierre fick det som blev över.

– Jag såg att Lewis kom närmare men det här var min dag för alla vet ju att det har inte varit en lätt säsong för mig.

Och han försvarade sig så hårt det gick. Inklusive risken att det skulle smälla. Toro Rossos bästa resultat sedan Sebastian Vettel helt överaskande vann i Italen 2008.

– Första gången på pallen i F1 och jag hade nästan glömt den obegripligt sköna känslan att stå där uppe. Den här dagen kommer jag aldrig att glömma.

Så till loppets mest dramatiska ögonblick.

I början av säsongen inga interna problem. Sebastian Vettel var ju nr 1. Men Charles Leclerc var tuffare och mer äregirig än vad man räknat med. Efter några lopp blev det hårda interna stridigheter på banan.

Teamchefen Mattia Binotta fick medla och utåt rådde fred. Kanske bättre sagt vapenvila. Tills Brasilien. Tur för bägge och teamet att det bara är ett lopp kvar och alla kan dra sig tillbaka och lugna ner sig.

Det blev ett tråkigt jubileum för Sebastian. Det var hans 100:e lopp med Ferrari. Vem är den skyldige? Egentligen bägge. Vettel inledde det hela och Leclerc vägade att flytta på sig. De körde om fjärde platsen.

Behövs det klara regler? Vad säger de två envisa tjurskallarna?

– Skulle vi inte behöva men vi kommer att diskutera vad och varför vad som hände internt, säger Vettel.

Charles tror att det räcker med ett samtal.

– Jag är säker på att vi är tillräckligt vuxna för att snabbt lämna det här bakom oss. Trots allt kommer vi även i fortsättningen att arbeta tillsammans.

Så lät det inte när de krockade.

– Vad i h-e, skrek Charles.

När han lugnat ner sig berättade han hur han upplevde de hela.

– Jag lämnade tillräckligt med plats för Sebastian.

Monegasken hade kört om sin stallkamrat och visste han skulle kontra.

– I slutet på rakan började Seb att trycka in mig mot insidan. Vi låg mycket nära varandra och allt hände så snabbt. Så fort han fortsatte att dra ner på innern körde vi ihop och framvingen skadades och dessutom jag fick en punktering.

Fick tysken också.

Seb drog också till med samma svavel osande ord.

– Vad sysslar han med?

Plus ytterligare ett par kraftord.

– Jag trodde att jag hade kommit om.

På frågan om han ändrade riktning när han körde om Charles svarar han nej.

– Jag körde rakt fram. Vi är alla här för att tävla och då kan sådant hända. Men egentligen får det inte ske.

Trots det bittra nederlaget behöll sig teamchefen Mattia Binotto lugn. Men hans min avslöjade vad han tänkte.

– Bägge har en liten skuld. De får köra mot varandra men vet också att de måste undvika att göra något dumt som drabbar teamet. Och så dumma fel måste man undvika. Vi måste diskutera vad som hände men inte förrän senare.

– Det handlar inte om att hitta någon skyldig. Jag har pratat med bägge men vill inte fälla någon dom. Kommer en tid för det och då gör vi det tillsammans. De lider nog själva rejält för det handlar ju också om deras placeringar i vm tabellen.

Domarna ville också prata med dem och kalla upp dem till ett förhör. De kom fram till att ingen skulle straffas.