Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Wow, vilken laddad final i Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia!

Porsche Center Danderyd tömdes på bilar och fylldes på med eliten av svensk simulator-racing för avgörandet av det första Esports Carrera Cup-mästerskapet. Och det ska sägas redan nu – det här är riktigt fränt!

Foto: Linus Pröjtz

Två veckor efter att Lukas Sundahl säkrat titeln i 2019 års Porsche Carrera Cup Scandinavia började Esports Carrera Cup-säsongen. Det har inte varit några begränsningar på vem som kan vara med, det räcker att ha spelet installerat på sin dator. Utan tvekan en av anledningarna till att serien lockat totalt 2 891 deltagare, varav 650 från Sverige, som har kämpat för att kvala in till de olika loppen. För det har inte räckt att kvala en gång för att vara med i serien – varje lopp har haft sin egen kvalomgång.

Efter de bägge racen på Knutstorp följde ytterligare tre tävlingshelger där totalt 2 891 deltagare har gjort vad de kunnat för att kvala in till tävling samt att plocka poäng. Allt för att till slut bli en av de tolv som bevisat sig värdiga en plats vid finalerna.

Janne Blomqvist och Björn Wirdheim på scen inför finalerna av Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia.
Janne Blomqvist och Björn Wirdheim på scen inför finalerna av Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia. Foto: Linus Pröjtz

Och det är nog vid första kvalet, inför finaltävlingarna på virtuella Knutstorp, som jag förstår att det här är på riktigt. Varför? För att det känns på riktigt. Och då står jag bara vid sidan och betraktar spektaklet.

De tolv deltagande finalförarna sitter och kämpar bakom rattarna i sina så kallade riggar. Det vill säga den kompletta utrustningen med pedaler, ratt, stol skärm – allt monterat i ett stadigt byggt chassi. Kommentatorerna Robin Nilssons och Björn Wirdheims röster öser på ut ur högtalarna och uppe på den gigantiska skärmen visas kvalet i sin helhet och lokalen är full till sista plats och mer därtill av åskådare.

Allt detta sänds live på Viasat Motor och via Youtube, vilket är kul bara det. Men det är de inklippta bilderna i sändningen på förarna som gör det hela så verkligt. Mattias Stahre, som kommer att ta pole position, visar sig vara totalt fokuserad och visar på en extremt säker insats.

Robin Östlund håller fullt fokus när han är på väg ner för backen med NGK-krönet i ryggen på Ring Knutstorp.
Robin Östlund håller fullt fokus när han är på väg ner för backen med NGK-krönet i ryggen på Ring Knutstorp. Foto: Linus Pröjtz

Första finalloppet på Ring Knutstorp blir en tät historia där Stahre tar hem segern. Under senare delen av loppet står jag alldeles intill honom där han sitter i sin rigg och det är en imponerande insats. Hur han placerar bilen på banan, med vilken precision. Kurva efter kurva, varv efter varv. Jag är riktigt imponerad, på samma sätt som jag blir när jag ser samma sak på en riktig racerbana. Att detta inte är en självklarhet att utföra visar vissa av konkurrenterna. Samtidigt visar det även på vilken nivå de snabbaste befinner sig på.

Sedan märks en smått sjuk grej som inte riktigt går att replikera inom vanlig motorsport. För så snart Mattias tagit sin seger, reser han sig och går bort till Janne Blomqvist på scenen för segerintervjun. Vilket sker innan alla har gått i mål.

Mästaren Mattias Stahre siktar in och går fint genom Kvällsposten-kurvan på Ring Knutstorp.
Mästaren Mattias Stahre siktar in och går fint genom Kvällsposten-kurvan på Ring Knutstorp. Foto: Linus Pröjtz

Alldeles efter segern frågar jag den enkla frågan, hur känns det?

– Det känns lite för bra faktiskt. Vilket flyt, så jäkla kul, säger Mattias Stahre.

På scen sitter de tolv finaldeltagarna i de fina riggarna. Publiken fyller lokalen.
På scen sitter de tolv finaldeltagarna i de fina riggarna. Publiken fyller lokalen. Foto: Linus Pröjtz

Det har pratats en hel del om hur bra utrustning ni har här vid finalen, hur mycket skiljer det från grejerna du har hemma?

– Det här är det bästa vi kan ha, det här är de bästa riggarna i världen och att alla har samma utrustning – det är så imponerande. Hemma kör jag ju med grejer för kanske tre, fyra tusen kronor, berättar segraren Stahre.

Möjligheten att få se förare som kämpar mot varandra i bild intill händelserna på banan är ett bra inslag.
Möjligheten att få se förare som kämpar mot varandra i bild intill händelserna på banan är ett bra inslag. Foto: Linus Pröjtz

Kvalet till andra finalloppet på Gelleråsen blir extremt tight, det skiljer till slut sju tusendelar av en sekund mellan Stahre och Tobias Olsson – fördel Olsson. Tobias tar starten i loppet, men missar ut ur Trösen och Stahre sticker förbi direkt. I Ejes tappar Olsson ytterligare vilket ger en magisk kamp med bilarna runt om resten av varvet och vidare. Samtidigt sticker Stahre iväg och har efter två varv en lucka på drygt 2,5 sekunder. Men fighten där bakom är grymt bra och när jag tittar bort mot Olsson så ser han pressad ut, han suckar där han sitter bakom ratten. Förståeligt då Stahre plockar hem ännu en seger.

Mattias Stahre behöll lugnet genom alla de tre finalloppen och kom att stå som segrare i alla tre.
Mattias Stahre behöll lugnet genom alla de tre finalloppen och kom att stå som segrare i alla tre. Foto: Linus Pröjtz

Tredje och sista finalloppet körs på Mantorp och kvalet blir återigen en extremt tight historia där Tobias Olsson tar pole position före Stahre. I starten behåller Olsson lugnet och håller ledningen före Stahre och Kimmy Larsson. Det är bitvis riktigt tätt mellan Stahre och Larsson, men Stahre behåller sin placering och kan sakta men säkert arbeta sig närmare Olsson.

En mästarbil är alltid en mästarbil. Det kanske inte var någon händelse att Mattias Stahre körde just regerande Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahls bil.
En mästarbil är alltid en mästarbil. Det kanske inte var någon händelse att Mattias Stahre körde just regerande Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahls bil. Foto: Linus Pröjtz

Loppet och mästerskapet kom att avgöras alldeles innan inbromsningen inför F2-kurvan på näst sista varvet. Tobias Olsson låter bilen flyta lite för långt ut åt höger, bakhjulet hamnar utanför banan och Olsson snurrar obönhörligen av och Stahre hamnar i ledningen i tredje loppet av tre. Då Kimmy Larsson tappat tätkänningen så är det bara Stahre själv som kan sätta käppar i sina egna hjul – men det gör han aldrig. Han tar seger nummer tre och är därmed en extremt värdig första Esports Carrera Cup Scandinavia-mästare.

Starten har precis gått vid tredje finalloppet på Mantorp. Tobias Olsson har tagit ledningen och alldeles bakom syns Mattias Stahre och Kimmy Larsson i kampen om andraplatsen.
Starten har precis gått vid tredje finalloppet på Mantorp. Tobias Olsson har tagit ledningen och alldeles bakom syns Mattias Stahre och Kimmy Larsson i kampen om andraplatsen. Foto: Linus Pröjtz

– Det känns fortfarande overkligt! Det har varit ett sådant engagemang från alla inblandade och att få göra det här inför publiken är så fränt.

– Ett tag kändes det som att Tobias drog ifrån och då var fortfarande Kimmy alldeles bakom. Men jag kom ikapp, berättar Mattias Stahre alldeles efter loppet som fortsätter:

– När han åkte av alldeles framför mig, det gjorde mig extremt stressad och jag började köra väldigt långsamt. Det sista varvet blev det längsta och nervigaste under hela finalen!

Efter att ledaren Tobias Olsson snurrat av på eget bevåg tog Mattias Stahre sin tredje seger av tre möjliga på Mantorp Park.
Efter att ledaren Tobias Olsson snurrat av på eget bevåg tog Mattias Stahre sin tredje seger av tre möjliga på Mantorp Park. Foto: Linus Pröjtz

Men det höll hela vägen och vi kan bara gratulera till segern i mästerskapet samt till prispotten på 60 000 kronor.

Tre lyckliga pristagare. Till vänster tvåan Tobias Olsson, till höger trean Kimmy Larsson och i mitten segraren Mattias Stahre.
Tre lyckliga pristagare. Till vänster tvåan Tobias Olsson, till höger trean Kimmy Larsson och i mitten segraren Mattias Stahre. Foto: Linus Pröjtz