Volkswagen lägger ner motorsport med förbränningsmotorer
Volkswagen slutar med all form av motorsport som har med bensin- och dieseldrivna bilar att göra. Det betyder bland annat att den mer eller mindre färdigutvecklade tävlingsbilen för WTCR tvingas stanna i garaget. Volkswagen ska i stället satsa på motorsport med eldrivna bilar.
Precis som Volkswagen tidigare hoppat av rally-VM och rallycross-VM kommer nu beskedet att Volkswagen även slutar alla form av motorsport med förbränningsmotorer. För att följa hela märkets omställning till elektrifierade bilar stoppas satsningen på WTCR. I stället ska Volkswagen vidareutveckla sin tävlingsbil ID.R och elbilsplattformen MEB.
ID.R har tidigare slagit rekord i backtävlingen Pikes Peak Hill Climb i Colorado Springs, satt varvrekord på klassiska Nürburgring, på Goodwood-banan och i kinesiska Tianmen. Det är samma teknik och samma team av ingenjörer och tekniker som nu ska utveckla olika former av tävlingsbilar som drivs med elmotorer och energi från batterier.
– Vi bröt ny mark med ID.R och med sina rekord runtom i världen har bilen visat vilken enorm potential eldrift har. Nu är det dags för nästa steg mot framtiden: inom motorsport satsar vi beslutsamt på elektrisk mobilitet och säger adjö till fabriksstödda åtaganden med tävlingsbilar som drivs av förbränningsmotorer. Förutom ID.R som en teknisk pionjär kommer MEB i framtiden att bli den andra produktionsrelaterade pelaren i Volkswagens motorsportprogram, säger Frank Welsch, utvecklingschef för Volkswagen, i ett pressmeddelande.
– Elektrisk rörlighet erbjuder en enorm utvecklingspotential och i detta avseende kan motorsport vara en vägvisare: å ena sidan som ett laboratorium för utveckling av framtida produktionsbilar och å andra sidan som en övertygande marknadsföringsplattform för att inspirera människor ännu mer att välja eldrift, förklarar Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
Precis som Volkswagen tidigare utvecklat tävlingsbilar som gått att köpa ska elbilarna byggas för så kallade privatteam. Volkswagen ska också fortsätta att stötta de team som finns i dag, för bilar med förbränningsmotorer, med reservdelar.
Den första omedelbara följden blir att nya Volkswagen Golf TCR-bilen som utvecklats för säsongen 2020 inte kommer att byggas klart. Volkswagen väljer dock att fortsätta bygga rallybilen Polo GTI R5 men det blir inget fabriksstöd till rallyteam. Det framgår inte hur övriga märken inom Volkswagen-koncernen ska göra med sina motorsportsatsningar. Såväl Audi som Seat har omfattande motorsportprogram.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se