F1-bloggen: Har inte ägarna hört talas om inflation?

På söndag körs säsongens sista Formel 1-lopp i Abu Dhabi – här är Fredrik af Petersens F1-blogg om det och mycket annat.

Lewis Hamilton har redan vunnit sin sjätte titel och Mercedes konstruktörs-VM. Stallkamraten Valtteri Bottas är också klar vice mästare så för duon är loppet inte särskilt spännande. Handlar bara om prestige. Men för några andra team är loppet mycket viktigt. Det gäller nämligen placeringen i konstruktörstabellen. Kan ett team förbättra sig en placering betyder det många miljoner dollar extra ur prisfonden. Man får betalt per poäng. Och lika stor förlust om stallet trillar ner.

Ferraris, Red Bulls och McLarens andra, tredje resp fjärde plats är ohotade. Dessto tuffare är det mellan Renault, Toro Rosso, Racing Point och Alfa Romeo. Haas har en teoretisk chans att gå om både Racing Point om deras två förare bryter och Alfa Romeo om samma dystra öde drabbar Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi. Men då måste Kevin Magnussen och Romain Grosjean vinna dubbelt. Är helt övertygad om att inte ens teamchefen Gunter Steiner drömmer om det.

Tippar att kampen i mittfältet kommer att bli tuff.

Daimlers svenske chef Ola Källenius har tagit i med hårdhandskarna och sagt att man måste spara många miljoner de närmaste åren. Sedan ett par månader har ryktet cirkulerat att F1-teamet skall säljas och det fick ny fart när teamchefen Toto Wolff för första gången inte var närvarande vid ett lopp. När stallet var i Brasilien var han i Europa. Förklaringen var att eftersom man redan vunnit allt som gick att vinna kunde österrikaren ägna sig åt något annat. Kanske ett möte med Källenius och en diskusion om framtiden. Wolff äger nämligen en del av teamet.

I depån har man också tagit fram ett namn som en eventuell köpare. Amerikanen Roger Penske. En legend inom amerikansk racing. För ett par veckor sedan köpte han Indianapolis Motor Speedway där klassikern Indy 500 körs och IndyCar serien. USA:s GP körde också där i några år.

– Stämmer absolut inte att jag skulle vara intresserad, förklarar Penske.

– Jag har tillräckligt att göra.

Mellan Penske och Daimler finns det dock sedan länge ett samarbete.

Före detta F1-bossen Bernie Ecclestone är sig lik och kan naturligtvis inte låta bli att blanda sig i diskussionen.

– Skulle inte förvåna mig om Mercedes försvinner, säger han i en intervju med Daily Mail.

–Det har blivit en ändring i toppen av ledningen och de nya är inte lika entusiastiska när det gäller F1 som den gamla.

Mr E tippar också att teamet kommer att vinna sin sjunde titel nästa år.

– Och då kanske de tänker att varför skall vi fortsätta?

Enligt egen uppgift säger Mercedes att värdet för märket är enormt och annonsvärdet ligger på runt en miljard euro per år. Och att man 2018 bara betalade in 70 miljoner i teambudgeten.

Apropå Lewis. Ni som ser loppen på tv kanske undrar varför man hör Lewis så dåligt när han pratar. Beror det på att man lagt in ett ”filter” så att de andra teamen inte skall höra klart och tydligt vad han och hans raceringenjör pratar om? Fel. Det beror helt enkelt på att hans mikrofon sitter på sidan i hjälmen. Han vill inte ha den rakt framför munnen för han säger att det hindrar honom från att dricka.

Under helgen blir det också en auktion. Och det som drar åt sig det största intresset är en Ferrari F2002. Inte vilken Ferrari som helst utan det är den legendariska i negativ betydelse. Den som Michael Schumacher vann Österrikes GP 2002 med och som blev en av hans mest omstridda seger. Med den här bilen vann tysken också i Imola och Magny Cours.

– Ingen rolig seger. Skoj lopp utom de sista 100 m, sa Michael då.

– Det var teamet som tog beslutet och det var först i  slutet som jag fick besked att Rubens skulle flytta på sig. Jag vet att det inte var något populärt beslut men förställ er att jag hade förlort vm med exakt de här poängen. Då skulle teamet se ut som idioter.

Rubens Barrichellos var den lojala teamplayern.

– De bad mig att köra åt sidan. Det var en team order och jag måste respektera den. Jag gjorde vad jag var tillsagd att göra även om jag hade föredragit att inte bli ombedd.

Ett par dagar senare kunde man köpa en dekal i Tyskland med texten ”Jag bromsar för Schumi” blev utsåld inom ett par veckor.

Det lopp där alla hörde hur dåvarande teamchefen Jean Todt gav Rubens Barrichello en sträng order som inte gick att missförstå var året innan. Brasilianaren hade blivit tillsagd sju gånger men hade vägrat. Sista gången var inte en vädjan utan en direkt order. Rubens lydde men flyttade inte på sig förrän det var 200 m kvar till målet.

– Let Michael pass for the championship.

Loppet vanns av David Coulthard före Michael och Rubens.

– Jag vann nästan loppet men är den stora förloraren, sa han.

Priset på dyrgripen kommer att ligga på mellan fem till sju miljoner dollar och en stor del av pengarna kommer att gå till stiftelsen Keep Fighting, som är inspirrad av Michael. En annan bil, som kommer att bli dyr, är en Ferrari F40 från 1990 signerad av Sebastian Vettel.

Apropå Ferrari.

Enligt en kommentar råder det frid och fröjd i teamet och mellan Sebastian Vettel och Charles Leclerc. De två krockade ju i Brasilien och fick bryta. Reaktionen i italiensk media var massiv. Till och med högsta Fiat-chefen John Elkann sa att han var förbannad. Använde ett litet finare ord men andemeningen är den samma.

Teamchefen Mattia Binotto hade enskilda samtal med förarna när man kom tillbaka till Maranello och har sagt att man skyller inte på någon. Officiellt nej. Inofficiellt? Tror att Binotto slog näven i bordet och sa att må den lede ta den som gör samma sak igen.

Loppet i Abu Dhabi är säsongens 21:a. Nästa år blir det 22. De kommersiella ägarna Liberty Media vill utöka till 25. Har de inte hört talas om inflation? Och ofta har de sagt att man lyssnar på vad fansen vill och att man vill göra helgen mer spännande. Det sista låter bra men lyssna då också på fansen. I alla omröstningar som gjorts på nätet vill en stor majoritet ha mellan 18-20.