Ferrari-fusk i årets sista F1-lopp?

Lewis Hamilton vann årets sista lopp. Loppets förare var dock Valtteri Bottas. Han startade sist efter ett motorbyte och var fyra i mål. Och det var bara en bil som bröt.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Men finalen överskuggades av att besiktningschefen Jo Bauer hade upptäckt att något inte stämde med Charles Leclerc. Har Ferrari fuskat?

Innan monegasken lämnade depån gjorde besiktningen ytterligare en rutinkoll. Man vägde bilen och tömde tanken och vägde den igen. På det sättet upptäcker man hur mycket bensin det finns i tanken. Resultatet blev att det fanns mer bensin i tanken än vad Scuderia hade uppgett. Max 110 kg är tillåtet. Det finns dock en tolerans på mellan 10 och 15 för föraren skall ju köra paradvarvet och det måste finnas ett par kg kvar i tanken efter loppet så att Fia kan ta ett prov.

Enligt reglerna riskerar Charles, som var trea i mål, att bli diskad. Direkt efter loppet började domarnas möte.

Ett par teamchefer räknar med att Leclerc kommer att bli diskad.

– Det intressanta i Bauers rapport är att det var en tydlig skillnad. De tekniska reglerna är helt klara och för mig är det en fråga om svart eller vitt. Antingen är en bil olaglig eller så den det inte. Och om har hittat något som verkar vara ett stort fel varför låter man Charles starta?

Av samma anledning som i en civil rätt. Man är oskyldig tills man är överbevisad. Och kontrollen genomfördes 50 minuter innan starten och man hann inte gå igenom alla detaljer så därför fick han starta.

Ferraris teamchef Mattia Binotto säger att man är lugn.

– Så vitt jag vet handlar det om en lite skillnad och jag vet att vi har följt samma procedur som vi alltid gjort.

Tillbaka till loppet som såg ut att vara som engelsmännen säger a drive in the park för världsmästaren. Men enligt hans före detta stallkamrat Nico Rosberg är det inte lika enkelt som det ser ut.

– Man måste hela tiden var 100% koncentrerad, förklarar Nico Rosberg.

– Så det är inte lika lätt som det ser ut.

Ett passande ord för att beskriva Lewis körning är att hans 250:e F1-lopp var utan tvekan en maktdemonstration. Det var hans 84:e seger och 50:e från pole position. En demonstration som måste ha gjort inte bara de andra förarna utan också deras chefer förtvivlade. Hur skall man kunna slå kombinationen Lewis Hamilton och Mercedes 2020?

– En perfekt slutpunkt på den här säsongen men under loppet kunde jag se vad som hände bakom mig och skall jag vara helt ärlig hade jag velat ha ett par närkamper.

En kommentar kom snabbt från tvåan Max.

– Du hade bara behövt köra lite saktare och jag hade gärna ställt upp.

Vad gör du nu?

– Först middag med familjen och sedan hem till England. Därifrån till Malaysia för en sponsorträff. Jag kommer också att stoppa i mig så många pannkakor som möjligt och bli fet, säger han med ett hjärtligt skratt.

Och så går det vidare. Inte en enda ledig dag fram till jul.

Efter sista loppet försvinner också den osämja som finns mellan ett par förare. Lewis och Max Verstappen har växlat ett par hårda ord under säsongen. Nu klappade man om varandra och allt ”bråk” var glömt. Lewis visade också vilken sportsman han är. När många mekanikerna från Ferrari och Red Bull kom ut på gridden för att ta hand om respektive bilar gick Lewis runt och skakade hand med alla. Förra året förlorade Sebastian Vettel mot Lewis men gick ändå till Mercedes och gratulerade alla som fanns i garaget.

Sebastian har alla år gett sin bil ett namn. Det har Lewis inte gjort, men sa något annat.

– Min bil är ett konstverk.

Bara att lägga till med en mästare bakom ratten.

En fråga uppstår.

Lewis vann. Tvåa Max Verstappen och trea Charles Leclerc, om han inte blir diskad. Trenden är dock tydlig för Charles som kom som nykomling till Ferrari men var bättre än Sebastian. Så frågan är om det gamla gardet håller på att bli frånkörda av den nya generationen och att de är de två som kommer att försöka förhindra Lewis att vinna sin sjunde titel. Plus självklart Valtteri Bottas.

– Det finns fler bland de 10 bästa.

Ge de två engelsmännen Alex Albon, Red Bull, och McLaren duon Lando Norris och Carlos Sainz en säsong till och de kan vara med i absoluta toppen. Men som vi alla vet hänger ju också mycket på den bil de får.

– Jag ser verkligen fram emot att köra mot dem. Och helst riktigt hårda men justa närkamper.

Max erkände sig utan tvekan slagen.

– Lewis var alldeles för snabb och även om jag inte haft mina problem, inget riktigt drag i motorn på låga varv, hade jag inte kunnat utmana honom,

– Men det kommer jag att göra nästa år.

Hur ser du på den här säsongen?

– I konstruktörs-VM är vi trea men i förartabellen är vi bättre.

Valtteri Bottas var nöjd med sitt lopp.

– Bra sätt att avsluta säsongen. Tog ut max ur bilen och hade riktigt skoj när jag körde om den ene efter den andre. Synd att jag inte hann ifatt Charles.

Säsongen?

– Min bästa i Formel 1.

För Kimi Räikkönen blev det inga poäng, 13:e, och det var väl inte precis hans bästa säsong.

– Jag gjorde vad jag kunde så vi kan vara stolta. Hade ett par intressanta fighter där vi körde om poäng men till sista räckte det inte.

Michael Schumachers Ferrari från 2002 såldes på en auktion för 5,9 miljoner dollar. Det är den sista bilen med en V10-motor och som ritades av designern Rory Byrne. En del av summan går till familjen Schumachers stiftelse. Keep Fighting.

Inte den dyraste av alla de bilar som den sjufaldige mästaren kört. 2017 köpte en samlare en Ferrari F2001 och betalade 7,504 miljoner dollar. Ett pris som även fick luttrade experter att häpna.

Men det var inte den dyraste bilen i auktionen i Abu Dhabi. Det var en Pagani Zonda Aether som kostade smått otroliga 6,05 miljoner. En Ferrari årgång 1982 chassi 061, som både Mario Andretti och Patrick Tambay tävlade med, gick bort för 1,9 miljoner och en Ferrari 126 C2 klubbades bort för lika mycket.

En Benetton B 192, som Michael också kört, blev i jämförelse billig. Den nye ägaren betalade ”bara” 725 000 dollar.

Den absolut dyraste bil som någonsin sålts på en auktion är en Ferrari GTO Berlinetta årgång 1962 och den kostade sin nye ägare 38 115 miljoner dollar år 2014. Den förste ägaren var Fabrizio Violati och han betalde två miljoner lira och det är ungefär omräknat till dagens 35 000 euro.