Motorföreningarna i Örebro vill utveckla Örebro motorstadion Foto: Förstudie Täby motorstadion, Studio Arenram AB, Arkitekt Andreas Nordström

Så kan Örebro motorstadion förändras – om pengarna räcker

Publicerad

Underhållet av Örebro motorstadion är eftersatt. För att få liv i föreningarna som håller till ute i vid flygplatsen vill man utveckla området. Nu finns en förstudie som visar hur området kan utvecklas. Men frågan är om pengarna finns.

2015 uppmärksammade Thomas Pettersson, ordförande för Örebro motorstadion, och Bengt Bronner, ordförande i Örebro motorsportscentrum, Örebros politiker på att Örebro motorstadion var eftersatt och behövde utvecklas.

De fick gehör och 2016 beställde kommunen en förstudie av hur området skulle kunna byggas om.

Nu är förstudien klar och i den finns flera konkreta förslag på hur anläggningen kan utvecklas. Förstudien är överlämnad till politikerna, men vad som händer nu är oklart.

– Vi vet inte vad kommunen gör med den. I dagsläget har de inga pengar så tyvärr kommer det inte hända så mycket, det kan vi konstatera. Men det är viktigt att den finns, för när det händer och pengar strömmar in igen är allt jobb redan gjort, säger Thomas Pettersson.

Moment 22 i kostnaden

Kostnaden för att genomföra alla förslag i förstudien är ungefär 27 miljoner kronor.

– Men vi kan välja att genomföra vissa delar från förstudien och vissa saker kan göras på andra sätt. Allt behöver inte heller vara kommunens pengar, vi kan göra lite saker själva med hjälp av sponsorpengar.

– Och skulle kommunen lägga alla pengarna skulle arrendet skjuta i höjden och det är inte säkert att klubbarna skulle klara det. Det blir ett moment 22 för innan vi utvecklat banorna kan vi inte bli fler och föreningarna kan inte utvecklas, fortsätter Thomas Pettersson.

Bilder från förstudien som visar på det bristande underhållet. Foto: Förstudie Täby motorstadion, Studio Arenram AB, Arkitekt Andreas Nordström

Vill bygga endurobana

Thomas Pettersson lyfter vissa prioriterade områden från förstudien. Bland annat kan gokartbanan breddas och förlängas med 200 meter, vilket skulle innebära att man kan arrangera SM-tävlingar på den.

Ett annat förslag är att bygga en endurobana i skogsområdet söder om motorstadion.

– Enduro är en klass som bara växer bland gamla, barn och kvinnor som tycker det är kul att åka motorcykel i skogen för att motionera.

Även motocrossbanan finns det planer för.

– Vi vill minska den och göra den mer som en amerikansk stadiumbana så publiken ser hela banan, det blir även bättre mediamässigt och då kan vi webbsända tävlingar.

Potential för musikkonserter

En åtgärd som föreningarna själva tänker att de kan genomföra är att bygga garage av containrar som man kan meka i.

– Om barn vill köra till exempel gokart, men har föräldrar bor i lägenhet blir det svårt, men då kan vi hyra ut garageplatser.

Förstudien föreslår även en stor asfaltsyta som dels kan användas som depå vid tävlingar, dels som övningsplats för körskolor och Trafikverket. Men Thomas Pettersson ser en större potential.

– En sådan yta kan även användas vid evenemang som bilutställningar, marknader men även musikevenemang eftersom hela området är inhägnat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.