F1-bloggen: Båda fick Årets person – båda är saknade

Fia har haft sin stora gala och prisutdelning där alla världsmästare fick sin välförtjänta pokal. En av dem var Timmy Hansen som blev mästare i rallycross och mycket sämre gick det inte för brodern Kevin, som blev trea.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Oliver Eriksson fortsätter att dominera instegsklassen RX2 och vann det mästerskapet.

Men det fanns en utmärkelse som slog alla andra. Årets person. Niki Lauda. Österrikaren gick bort tidigare i höstas och är en legend. I England fick Charlie Whiting samma utmärkelse vid en gala. Charlie var tävlings-ledare i många år och gick bort i Australien ett par dagar innan loppet. Bägge var verkligen personligheter.

Niki inte bara för att han vann VM-titeln tre gånger utan minst lika mycket för att alltid säga vad han tänkte. Tvivlar på att han visste vad politisk korrekthet betyder. Och det var något som vi journalister verkligen uppskattade för de svar man fick på frågor var fria från allt struntsnack och helt ärliga. Även om han visste att han skulle reta upp några. Niki var sin egen man och ingen kunde styra honom.

Charlie var otroligt uppskattad av förarna. Var alltid neutral i diskussionerna även om han förstod dem och ibland ändrade han något om han tyckte de hade rätt.

En sak har Niki och Charlie gemensamt. Man kan inte säga ett ont ord om dem. Och bägge är saknade.

Max Verstappen fick två priser. Av Fia för Action of the Year och det för fighten mellan honom och Charles Leclerc på Silverstone. Efter varje lopp har man på social media kunnat rösta fram loppets förare och Max vann sju gånger och blev vad till den mest populära föraren i en omröstning bland fansen. Tvåa blev Charles Leclerc.

Världsmästaren Lewis Hamilton blev inte vald till loppets förare en enda gång under säsongen 2019.

Rookie of the Year blev Alexander Albon.

Ryktena om Mercedes framtid i formel 1 har inte tystats. Stannar man kvar efter 2020 eller ej? Hittills har man inte skrivit under det s.k. Concorde-avtalet som reglerar mer eller mindre allt mellan Fia, den kommersiella ägaren Liberty Media och teamen.

– Vi kommer att fortsätta, säger teamchefen Toto Wolff.

Stämmer nog men som team eller bara motorleverantör? För att man skall stanna kvar säger insiders att kostnaderna för stallet och motorfabriken måste sänkas. Kanske hjälper Fia indirekt till genom förslaget om en max budget från 2021. Man pratar om 175 miljoner dollar per säsong. Exklusive bl.a. alla löner.

– Vi måste bli mer effektiva och dra ner på stödet från Daimler. Om vi lyckas med det kommer vi att vara med länge.

2018 subventionerade Daimler teamet med 75,8 miljoner euro men 29,8 betalade Williams och Racing Point för motorerna plus några andra inkomster så netto handlar det om 46 miljoner.

– F1 är en av de bästa investeringarna inom hela Daimlerkoncernen. Det handlar om märket och vi sysslar med både underhållning och teknologi. Vi kör med den mest effektiva hybridmotorn och ger märket en sportslig image.

Det som har fått alarmklockarna att ringa är att den nya chefen Ola Källenius har lagt fram ett mycket drastiskt sparprogram på 1,4 miljarder euro.

– När det gäller F1 så som det ser ut idag är vi förpliktigade. Det har varit en aktivitet som har lönat sig för vår marketing- och märkesstrategi, sa han om F1-teamet.

– Oavsett om man är F1-fan eller ej måste man bedöma investeringen rationellt. Vi värderar alla våra marketing- och mediainvesteringar efter deras räckvidd, verkan och de kostnader som uppstår. Mediavärdet överstiger en miljard euro per år så vi skapar alltså en extrem räckvidd och verkan. Kostnaderna vill jag inte diskutera men de är överraskande små för man får inte glömma att F1 är inte bara en kostnad utan också en inkomst.

Som t.ex. prispengar och vad sponsorerna betalar.

2020 är man med. 2021 också?

Den tyska tidningen Handelsblatt skriver att Källenius har en svår uppgift och behöver tid för att sanera Daimler.

Trots det tuffa sparprogrammet får han kritik från bl.a. analytiker, investerare och facket. De anser att han har inte gått tillräckligt långt.

Men enligt tidningen bortser man från det svåra läget som Källenius sitter i och hur begränsade hans möjligheter är. Man lovordar hans föregångare Dieter Zetsche för att han lyckades rädda företaget efter den katastrofala sammanslagningen med Chrysler. Men nu visar det sig vad som gått snett. Zetsche gjorde Mercedes till en bilkoncern plus att han skapade F1 teamet men missade totalt trenden mot elektriska bilar. Volkswagen utnyttjade dieselskandalen till att börja om på nytt men Mercedes höll fast vid bilar utrustade med motorer med kompressions-tändning och bensin.

Zetsche kunde inte eller ville inte föreställa sig hur stramt EU skulle agera mot bilindustrin.

Källenius kan inte vara nöjd med hur det ser ut men det är absolut inte hans skuld. Tvärtom. Han måste nu städa upp det som hans föregångare lämnat efter sig.

Insiders tror att man kommer att sälja teamet. Amerikanen Roger Penske nämndes som köpare men han förnekar det och säger att han har tillräckligt att göra. För ett par månader sedan köpte han Indiana Speedway och IndyCar serien. Nu går ryktet att den ryska oligarken Dmitri Mazepin är intresserad. Sonen Nikita tävlade 2019 i F2.

Även om man skulle sälja kommer man att stanna kvar i F1 och det är Red Bull övertygade om. Man har blivit erbjuden att köra med den tyska motorn från säsongen 2021. Klart är redan att McLaren, Racing Point och Williams kommer att göra det.