Börja 2020 med stil – ropa in en Formel 1-bil
En svart Lotus eller röd Ferrari, valet är ditt. Två Formel 1-bilar går nu på auktion, båda för evigt inskrivna i historieböckerna. Men inte för några segrar…
Den 12 januari faller klubban hos BH Auction i Tokyo och bland objekten som ska få nya ägare märks två Formel 1-bilar från 1980-talet. Kör du hellre än mekar ska du rikta in dig på en Lotus 88 från 1981 – en bil med en kort tävlingshistorik.
Det handlar om Colin Chapmans bannlysta konstruktion med dubbla chassin som inte kom längre än till de fria träningspassen under deltävlingarna i Long Beach, Rio de Janeiro, Buenos Aires och Silverstone i händerna på Elio de Angelis.
Konstruktionen må ha varit nyskapande för sin tid men kraftkällan är den välkända DFV-motorn från Cosworth/Ford som debuterade redan 1967. Bilen är en av endast två byggda.
LÄS MER: Fler bilar till salu
Efter att ha blivit bannlyst stod bilen hos familjen Chapman under många år innan samlaren och föraren Katsuaki Kubota tog över ägandet. 2008 började han köra bilen i historisk racing och den kunde också ses köra på Suzuka-banan av Takuma Sato 2015 inför Japans Grand Prix.
Bil två att ropa in är en Ferrari F187 från 1987 och kördes av Gerard Berger under Storbritanniens, Frankrikes och Ungerns Grand Prix. Dock med tveksamt resultat – han kom aldrig i mål. Precis som Lotusen har dock bilen sin plats i historieboken. Eller V6-motorn på 1,5 liter rättare sagt. Med sina 963 hästkrafter i kvalifikationsutförande är den nämligen den starkaste motorn från den så kallade turboeran.
Bilen, med chassinummer 099, är nummer fem av sju tillverkade och har stått länge i en samling. Till skillnad från Lotusen är den inte redo för historisk racing, vare sig ur pappers- eller tekniskt perspektiv.
Några förväntade priser för bilarna har auktionsfirman inte nämnt. Sugen ändå? Klicka här för att komma till auktionen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se