Formel 1-bloggen

Fredrik af Petersens: Följetongen kring Lewis Hamiltons monsterlön

Radiosportens expert inför säsongstarten 2020. Bilarna. lönerna, stallen.

Alla bilar är presenterade och på torsdag börjar Formel 1-säsongen 2020 med den första testen i Barcelona. En sak måste man dock komma ihåg. De bilar som vi kommer att se är inte de som står på gridden i första loppet som körs i Australien den 15 mars.

Det finns alltid små men kanske ack så viktiga och avgörande detaljer som kommer att ändras. Något som teamen kanske testat i vindtunneln och inte vill visa konkurrenterna för tidigt.

Så testerna är lite av ett tjuv- och rackarspel. Ingenjörerna kommer att kolla så gott det går vad de andra utvecklat under vintern.

Vad som är nytt är att man kan följa testerna alla tre dagar på social media. En plats att marknadsföra sporten som f.d. chefen Bernie Ecclestone inte förstod och vägrade att släppa in för där tjänade man ju inga pengar. De kommersiella ägarna Liberty Media är en mediakoncern så inte undra på att man tänker på ett helt annat sätt. Ett modernare som följer trender.

En följetong på nätet den senaste tiden har varit Lewis Hamilton och hans förhandlingar med Mercedes om ett nytt kontrakt. Enligt en uppgift vill han ha 90 miljoner dollar, ungefär 875 miljoner kr för en säsong.

Grundlön på 60 miljoner dollar, ca 583 miljoner kr, resten är premier för segrar och en sjunde titel. Jag undrar in mitt stilla sinne om den summan verkligen stämmer för de enda, och de är mycket få, som vet den rätta avslöjar den absolut inte.

Lewis lär ha sagt att han anser sig vara värd den här förmögenheten. Antagligen inte bara för att han kört hem VM-titlar på löpande band utan är också mycket viktig för Mercedes image och marknadsföring.

Håller tydligen teamchefen Toto Wolff med om och säger att den sexfaldige mästaren förtjänar en super lön.

– Lewis är en superstar och det måste man respektera. Han är värd varje cent.

Påminner om vad som hände i Fords högkvarter i Detroit för många år sedan. Vid ett möte frågade dåvarande högsta chefen vem katten är Eddie Irvine, som då körde för Jaguar som ägdes av Ford, för den för honom helt okände mannen var firmans högst betalade anställde.

Är Lewis värd den eventuella monsterlön? Nog många som håller med men kanske inte de 15.000 som högste Mercedes chefen Ola Källenius tyvärr kommer att bli tvungen att avskeda. Plus de som han redan i höstas sa skulle förlora sina arbeten. Förra veckan var han tvungen att meddela att vinsten hade rasat dramatiskt 2019 och man måste spara.

När det gäller teamet så har Niki Laudas familj har gett tillbaka hans andel av F1-stallet till Mercedes, som nu har 70%. Resterande 30% äger Toto Wolff.

Dessutom vill Lewis ha mycket fritid för att kunna ägna sig åt sina andra intressen i mode- och musikbranschen.

Handlar inte bara om Lewis nya kontrakt utan också om Wolffs. Lewis lär ha satt som ett villkor för att stanna kvar är att också österrikaren finns med 2021.

Finns en annan sida av de här förhandlingarna. Mellan Fia, Liberty Media och teamen finns det en överenskommelse, Concorde-Agreement, som reglerar allt.

Mercedes har inte skrivit under den som gäller från 2021. Finns de som sedan länge spekulerat att tyskarna kommer att sälja stallet och bara vara med som motorleverantör. Än så länge förnekar alla inblandade att den tanken diskuteras.

– Bara dumt snack, säger Wolff.

– Vi har skrivit kontrakt med tre team som kommer att tävla med vår motor och vi kommer inte att vara i F1 bara som leverantör. Antingen är vi med helt och hållet eller inte alls. Dessutom har vår chef Källenius förnekat alla rykten om en försäljning.

Vad som också pratar emot en försäljning är att man skrivit ett kontrakt med en ny sponsor

Skulle det dock vara sant finns det säkert några miljardärer som har råd att köpa teamet. Lawrence Stroll köpte ju tillsammans med några kompanjoner det som förr hette Force India och döpte om det till Racing Point.

För några veckor sedan köpte man 20%-del av Aston Martin och är antagligen den största enskilda ägaren. Teamet kommer att byta namn igen och 2021 gör den engelska sportvagnsmärket comeback i F1.

Om det råder frid och fröjd hos Mercedes och alla vet sina platser är det inte lika säkert hos Ferrari.

Sedan många år jagar man en titel. Den sista vann Kimi Räikkönen 2007. Sedan dess har allt gått käpprakt åt pipan för Scuderia. Man försökte med Fernando Alonso men det gick inte. 2015 ersattes spanjoren av Sebastian Vettel, som vunnit fyra titlar med Red Bull.

Tysken vill upprepa vad Michael Schumacher lyckades med. Bli mästare med det legendariska teamet och dessutom köra hem konstruktörstiteln till Scuderia. Hittills har det gått helt snett.

Seb hade länge statusen som nr 1 i teamet men inte nu längre. Charles Leclerc visade sig vara en mycket svårare och bättre förare än vad alla hade trott. För Seb var förra säsongen en chock. Och nu har teamchefen Mattia Binotto blivit tvungen att reagera.

Finns ingen nr 1 eller nr 2 längre utan bägge börjar säsongen på absolut samma villkor. Oavsett vad alla inblandade säger är risken ganska stor att det blir ett inbördeskrig mellan dem. Finns många anledningar men är en viktigare än någon annan. Ser nämligen ut som om Seb kör för att få ett nytt kontrakt.

Hans går ut efter den här säsongen och Charles har redan förlängt sitt med fem år. Utan tvekan en fingervisning om vem man satsar på för framtiden. Dessutom är monegasken tifosis nya favorit efter segern på hemmaplan i Monza.

Så säsongen 2020 kommer att bli både svår och kanske avgörande för Vettels framtida karriär i F1. Ett par insiders har viskat att för att försöka vara på den säkra sidan lär han redan ha tagit kontakt med McLaren, som från nästa år kör med en Mercedes motor. Och Seb, som alla andra vet, att det är den bästa motorn.

Hans bil i år heter SF1000. Sedan 1950 har Scuderia kört 991 f1 lopp så under den här säsongen kommer man att fira ett jubileum med det 1.000:e i Frankrike. Om inte Vietnam också stryks på grund av Corona viruset. Kina har ju redan plockats bort.

Så Sebastian har det inte lätt och har fyra motståndare. Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Max Verstappen. Men för att citera Lewis.

– Men man får aldrig räkna bort Sebastian.

Red Bull inte mycket att orda om. Rollerna mellan Max och Alexander Alborn är helt klara och Honda har gjort stora framsteg.

Ett par dagar innan den första testen höjde man minivikten från den nya 745 med ett kg till 746. Anledningen är att alla team har en ny obligatorisk del. För att undvika alla misstankar om mygel och stoppa ingenjörerna från att utnyttja eventuella luckor i reglerna och fixa så att bensinen rinner in snabbare i motorn än vad reglerna tillåter måste alla bilar ha ytterligare en sensor som mäter flödet.