F1-bloggen: Om Ferrari inte tillåts tävla ställs loppet in

Nu drabbar coronaviruset all sport inklusive motorsporten hårt.

  • I Bahrain har man nu bestämt att köra F1-loppet den 22/3 utan publik men det kommer dock att sändas i tv.
  • MotoGP-loppen i Qatar och Thailand har ställts in. Om tävlingen körs i Austin den 5/4 är oklart. Den 15/3 skall man bestämma.
  • Många andra tävlingar, Formel e till exempel och tester har skjutits upp. Om man kan hitta ett annat datum är osäkert. Fia har bildat en grupp som varannan dag skall kontrollera utvecklingen.

Det kanske riktiga dråpslaget är att den italienska regeringen har ställt en stor del av norra Italien under karantän till den 4 april och det drabbar Ferrari och Pirelli samt andra leverantörer, men inte Alpha Tauri, före detta Toro Rosso, som har sitt högkvarter i Faenza som ligger i provinsen Ravenna. Sammanlagt drabbas inte mindre än 16 miljoner människor, alltså fler än hela Sveriges befolkning, och man behöver en speciell tillåtelse för att kunna resa in och ut. Städer som drabbas är bland andra Milano och Venedig. De som bryter mot de hårda bestämmelserna hotas av fängelsestraff upp till tre månader.

Så vad skall Ferrari göra?

Om teamet flyger hem efter loppet i Bahrain får man inte lämna Modena för att åka till Vietnam. Så den enda lösningen är nog att alla stannar kvar och flyger sedan direkt till Hanoi. Egentligen råder där 14 dagars karantän för bland annat alla som kommer från Italien men eftersom Scuderia inte varit hemma så behöver de inte isoleras.

Men hur skall de lösa problemet om de behöver reservdelar?

Enligt uppgift skall det finnas undantag för de som av särskilda eller affärsmässiga skäl måste resa, men blir de som reser till Vietnam insläppta? Och klassas F1 verkligen in som ett särskilt skäl?

Än så länge är det inga problem för alla italienare som finns i Formel 1 att bli insläppta i Australien. Men skulle myndigheterna skärpa reglerna kan det bli problem för utan Ferrari blir det inget lopp. Är ingen eftergift åt det mest klassiska teamet av alla utan helt enkelt enligt reglerna. Alla måste ha samma möjlighet att vara med. Det finns ett undantag. Om ett stall självmant säger att man inte ställer upp kan loppet ändå köras och full poäng delas ut.

När det gäller Ferrari-gate så har de sju teamen, som skrev ett brev till Fia, enligt BBC ställt flera frågor som man till ett visst datum, okänt vilket, vill ha svar på. Man vill veta hur undersökningen av Ferraris motor gick till och vad överenskommelsen innebär.

Fia förklarar att de misstänkte att Ferraris motor inte alltid var laglig under hela säsongen 2019 men kunde inte bevisa det. Man var inte heller helt nöjd med Scuderias hårdnackade påstående att motorn alltid var enligt reglerna. Trots det beslöt man att inte fullfölja en undersökning för den skulle inte med full säkerhet komma fram till ett slutgiltigt resultat på grund av att det var svårt och komplext. Det handlar om att mer bensin sprutades in i motorn, det vill säga mer kraft, än vad reglerna tillåter.

Men det är en av de frågor som de sju vill ha ett tydligt svar på. Varför kunde man inte bevisa det?

Andra frågor är varför allt är hemligt och om VM-tabellerna för säsongen 2019 skall ifrågasättas.

Och den kanske tuffaste frågan. Vad betyder det att Fias misslyckades med att hitta alla fakta, angående motorn om den var laglig eller ej, för organisationens egna möjlighet att själv kolla sportens tekniska regler.

Fia säger att enligt de regler som finns så har man allt rätt att hemlighålla överenskommelsen med Scuderia.

Om ett team samarbetar med god vilja och utan inskränkningar samt talar om hela sanningen behöver man inte offentliggöra något.

Men den förklaringen räcker inte för de sju stallen. De vill ha svar på sina frågor.

– Det är en skandal som Fia uppträder, säger Red Bulls motorsportschef Helmut Marko.

– Vi skulle egentligen sagt till Red Bulls teamchef Christian Horner att stämma dom så att vi får de 24 miljoner dollar som är prissumman för andraplatsen i konstruktörs-VM.

Ferrari blev tvåa och Red Bull trea 2019.

Det finns en annan och synnerligen viktig vinkling som gäller sportens framtid. Fia, de kommersiella ägarna Liberty Media och teamen håller fortfarande på att diskutera det så kallade Concorde-kontraktet, som skall gälla från 2021 och de närmaste fem åren och som reglerar allt mellan de inblandade. Inget team har än så länge skrivit på och de kan kanske använda det som påtryckning i förhandlingarna och eventuella ändringar om hur Fia styrs.

Det är inte första gången stallen är på ”kollisionskurs” med Fia. För många år sedan hotade FOCA, teamens egen organisation, med en egen serie och gick så långt att man hade skrivit tekniska regler och förhandlade med arrangörer. Till sist enades man.

Bernie Ecclestone var den som då drog i trådarna och han kan inte låta bli att kommentera den senaste utvecklingen.

– Teamen måste stämma Fia. Det handlar ju om miljoner. Om Ferrari verkligen är oskyldig varför gick man med på en överenskommelse med Jean Todt?, frågar 89-åringen.

Todt är Fias president och var i många år Scuderias teamchef.