Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

24-timmarsloppen på Le Mans och Nürburgring skjuts fram

Rader av motorsportserier har meddelat om inställda och senarelagda tävlingar och nu kommer två storsmockor – de bägge långloppsklassikerna i Frankrike och Tyskland senareläggs.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Grundplanen var att den 88:e upplagan av 24-timmarsloppet på Le Mans skulle ha körts 13-14 juni, men coronaviruset sätter käppar i de hjulen. Nytt datum är satt till 19-20 september. Grunden till flytten av datum är både tydlig och självklar, allting handlar om att minska smittspridningen av coronaviruset. Med tanke på att tävlingen vid Le Mans normalt samlar drygt 250 000 åskådare så kommer det inte som en chock att arrangören Automobile Club de l’Ouest, i samråd med internationella bilsportförbundet FIA och World Endurance Championship WEC, tagit beslut om att senarelägga tävlingen. Exakt hur detta kommer att påverka resten av säsongen i WEC med eventuella extratävlingar finns ingen information om ännu. Klart är i alla fall att entrébiljetter som är sålda till arrangemanget 13-14 juni även är giltiga 19-20 september. Det går även att få pengar tillbaka på redan köpta entrébiljetter via serviceclients@lemans.org, eller genom att fylla i ett formulär som ligger på lemans.org.

Första 24-timmarsloppet på Le Mans kördes förvisso i maj 1923, med sedan året därpå har alla lopp förutom tre körts i just juni. Det första undantaget skedde 1956, året efter den tragiska dödsolyckan då Pierre Bouillins (som tävlade under namnet Levegh) Mercedes 300 SLR voltade ut i folkhavet mitt emot depån och tog 83 åskådare med sig i döden. Åtgärder på banan inför 1956 års lopp drog ut på tiden och därför senarelades starten till slutet av juli.

Tävlingen 1968 skulle egentligen ha körts i mitten av juni, men fick liksom i år skjutas upp till slutet av september på grund av uppror och massiva strejker i Frankrike. Tredje undantaget är egentligen inget riktigt undantag, loppet startade 31 maj och gick i mål förste juni. Den 31 maj rullade även fotbolls-VM igång i Mexiko, vilket hade inneburit att med ett normalt tävlingsdatum i mitten av juni hade Le Mans kolliderat med slutspelet. Vilket hade varit lite struligt – Frankrike tog ju hem bronsmedaljen i Mexiko.

24-timmars på världens mest krävande bana, Nürburgring, senareläggs också.
24-timmars på världens mest krävande bana, Nürburgring, senareläggs också. Foto: Mibro

Även årets 24-timmars på Nürburgring påverkas på samma sätt som tävlingarna vid Le Mans. Den 48:e upplagan av den tyska långloppsklassikern skulle ha körts 21-24 maj, men loppet (som heter ADAC Total 24H Race) flyttas nu fram till sista veckoslutet i september (24-27/9). Detta enligt arrangören, som även meddelar att redan köpta biljetter till arrangemanget kommer att gälla även vid de nya datumen. Vilket innebär att de två största 24-timmarsloppen körs helgerna efter varandra. Sjukt fränt om planen håller!

Samtidigt innebär flytten av 24-timmars på Nürburgring att WTCR-loppet, som har körts som supportrace till 24-timmarsloppet sedan 2015, nu ställs in helt och hållet då seriens schema i övrigt omöjliggör en annan lösning. Detta enligt WTCR-promotorn Eurosport Events. Lösningen nu är att köra ett extra lopp vardera vid tävlingshelgerna på Vila Real-banan i Portugal samt på Salzburgring i Österrike.

Utöver datumflytten för 24-timmars på Ringen så har de två första loppen för säsongen i Nürburgring Endurance Series ställts in, liksom det sex timmar långa kvalificeringsloppet inför 24-timmarsloppet.