F1 har diskuterat ett smått revolutionerande förslag

0:59 min

Hollands och Spaniens GP har skjutits upp medan det 78:e klassiska loppet i Monaco har definitivt strukits från årets kalender.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Den tävlingen står heller inte högst upp på Liberty Medias önskelista för Automobile Club de Monaco betalar i motsats till nästan alla andra inte en dollar för att få arrangera loppet. Det andra undantaget är Brasilien.

Man hade redan börjat sätta upp räcken runt gatorna och det hindrar trafiken samt bygga läktarna och allt det arbetet vill man inte göra en gång till för det tar ungefär två månader. Det historiska GP-loppet, som skulle körts den 8-10 maj, har också ställts in. Att furstendömet ligger mellan Italien och Frankrike, som har mycket hårda utegångsregler, gjorde inte situationen bättre.

Dessutom har fursten Albert blivit smittad av coronaviruset.

Och idén att köra lopp inför tomma läktare är ju inte särskilt klok för då uppstår ju frågan om arrangörerna, vars största inkomst är biljettförsäljningen, skall betala de kommersiella ägarna eller ej.

Enligt Red Bulls motorsportschef Helmut Marko har alla inblandade diskuterat ett smått revolutionerande förslag. Sommaruppehållet har ju flyttas fram till mars och april och österrikaren säger nu att i augusti kan man genomföra ett intensivt program.

– Två lopp varje helg på vissa banor och på andra stryker man träningen på fredagen. På det sättet kan man köra 18 lopp och det sista i december.

Men förutsättningen är nog att säsongen börjar i Baku den 7 juni som man hoppas.

Alla teamen har gått med på att Liberty Media, som äger de kommersiella rättigheterna, får fria händer och kan själva bestämma vad som skall hända med kalendern.

– Vi gör allt vad vi kan för att så snabbt som möjligt starta säsongen, säger F1-chefen Chase Carey.

– Tack vare att vi inte behöver alla teamens eller Fias godkännande är vi mer flexibla när det gäller ändringar.

På grund av att lopp skjuts upp eller ställs in (som Australien, Bahrain, Vietnam och Kina) drabbas stallen, framförallt de mindre, finansiellt hårt. Därför vill man försöka köra så många lopp som möjligt. Även om det kan bli mycket stressigt för alla.

– Det handlar om stallens ekonomi. De överlever tack vare prispengar. Men om loppen blir inställda får de ju inte betalt, förklarar Ross Brawn.

Sedan är också frågan vad som står i kontrakten mellan teamen och deras sponsorer. Har man betalt en klumpsumma för året eller betalar man bara en viss summa för varje kört lopp?

Även Liberty Media blir drabbat för man får inte betalt av arrangörerna och inte heller några inkomster från tv-bolagen eller sponsorer.

Finns det en risk att ett av de mindre stallen inte klarar tvångspausen utan måste stänga helt och hållet? Vore kanske ingen dum idé att de förare som tjänar miljoner avstår från en del av sin lön så att ingen anställd behöver riskera att bli avskedad. Andra högt betalda idrottare har redan gjort det

Det är också helt klart att alla tekniska och sportsliga ändringar som skulle genomförts för säsongen 2021 skjuts upp ett år. Med ett undantag. Budgettaket. Det kommer att införas från nästa år.

Representanter från alla 10 teamen, Chase Carey från Liberty Media och Fia-presidenten Jean Todt hade en telefonkonferens, som varade i nästan fyra timmar. När det gällde förslaget att skjuta upp de nya reglerna till 2022 och köra säsongen 2021 med modifierade bilar lär diskussionen mellan Ferraris teamchef Mattia Binotto, som inte gillade det, och Christian Horner, Red Bull, och Zak Brown, McLaren, ha varit ganska högljudd. Spekulationen varför Binotto motsatte sig det beror kanske på, om skall döma efter vintertesterna, så har Scuderia inte gjort så stora framsteg med årets bil som man hade hoppats. Och stämmer det så skulle det ju vara en mardröm att köra två säsonger med en bil som vet att man inte kan slå Mercedes eller Red Bull med. Men Binotto fick ge sig.

Sommaruppehållet, som i vanliga fall är i augusti, har nu blivit ett våruppehåll. Alla team måste hålla stängt 21 dagar i rad under mars och april.

För att det inte skall bli alltför långtråkigt för fans och förare startar Liberty Media en ny visuell serie, F1 Esports Virtual Grand Prix Series. Det första så kallade sim-loppet blir på söndag den 22 mars Virtual Bahrain Grand Prix. Sedan följer varje helg ett uppskjutet lopp. Det är inte bara F1-förare som ställer upp utan också Formel E-förare och andra idrottare. Start är det på söndag och man skall köra 28 varv på den 5,412 km långa Sakhi banan.

Men det finns konkurrens.

Veloce Esports “kör“ också Not the Bah GP på söndag. Det första loppet, Australien, hade man totalt 2 miljoner som tittade och 170 000 som följde det på Youtubes livestream.

BMW arrangerar Super Sim Söndag med tre lopp. Långdistansloppet med 50 bilar på Nürburgring, IMSA Sebring SuperSaturday och THE RACE All-Stars Esports Battle med 60 professionella förare.

Blir en jäktig helg för alla motorsportfans trots att det är tyst på alla banor.