Racing

Lundqvist satsar på USA

Tyresö-föraren jagar den amerikanska drömmen, klar för mästarteam i Formula Regional Americas. Avancemang till Indy Lights i potten.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication & Global Racing Group.

Linus Lundqvist kommer att inleda en ny fas i sin racingkarriär under 2020 när han beger sig över Atlanten och går för guld i den amerikanska formelbilsserien Formula Regional Americas – med en fullt finansierad Indy Lights-styrning i potten.

21-årige Lundqvist har skrivit kontrakt med det framgångsrika teamet Global Racing Group, de regerande mästarna i den serie som fram till och med i fjol gick under namnet F3 Americas.

Lundqvist – som 2018 tog hem det brittiska Formel 3-mästerskapet – axlar därmed en helt ny utmaning på en för honom ny kontinent, och får också chansen att slåss om det åtråvärda pris som motorleverantören Honda nyligen utannonserade till årets Formula Regional Americas-mästare: ett avancemang till IndyCar-seriens främsta supportklass Indy Lights under 2021.

– Jag ser verkligen fram emot det här steget till USA och att tävla i Formula Regional Americas med Global Racing Group, säger Linus Lundqvist. Det har varit en lång vinter, där vi har fokuserat kanske mer än någonsin på att verkligen utvärdera den bästa vägen framåt i min karriär. Jag känner mig mycket tillfreds med det här beslutet. Amerikansk racing är verkligen på frammarsch just nu, inte minst här i Sverige tack vare våra två IndyCar-förare. Med Indy Lights-styrningen i potten är det här en drömchans som faktiskt kan leda till något väldigt konkret och bra.

Lundqvist kommer närmast från två säsonger på likvärdig nivå i Europa, där han efter titeltriumfen i brittiska Formel 3 2018 genomförde en satsning på Euroformula Open (där han slutade femma) i fjol.

I Formula Regional Americas används dock en helt annan biltyp – Ligier JS F3 – än de chassin som Lundqvist kört i Europa, och dessutom väntar nu både turbomotor (Honda, 303 hk) och enhetsdäck från Hankook.

– Jag kommer ha en del att lära mig den här säsongen, med ny bil, nya däck, nya banor och en ny racingkultur, fortsätter Linus Lundqvist. Jag har inte kört bilen än – testerna har ställts in på grund av coronaläget – men jag hoppas och tror att jag har tillräckligt med erfarenhet för att hitta rätt från start. Det kommer inte bli lätt, men jag går in i det här för att slåss i toppen och för att vinna mästerskapet.

Global Racing Group slutade etta och tvåa i mästerskapet förra året med Dakota Dickerson och Benjamin Pedersen, och kommer att mönstra minst två bilar igen under 2020. Förutom Linus Lundqvist har teamet även signerat den återvändande irländaren James Roe, som slutade femma totalt i fjol.

– Vi är extremt glada att ha knutit till oss Linus i Formula Regional Americas den här säsongen, kommenterar Christian Pedersen, teamchef och ägare. Jag har hållit ögonen på honom sedan han vann brittiska Formel 3 2018 och har velat ha honom i en av våra bilar sedan dess. Vårt mål för 2020 är tydligt: vi vill vinna både team- och förarmästerskapet, och nu har vi skaffat de förare som krävs. Vi kommer att se Linus på pallen många gånger i år, och vi kan knappt vänta på att få dra igång den här säsongen!

Årets Formula Regional Americas-kalender omfattar sju deltävlingar, med tre 35-minutersrace under varje helg. På grund av den rådande coronaviruspandemin har den initialt inplanerade premiären på Road Atlanta den 9-11 april dock tills vidare skjutits upp, och istället väntas säsongen preliminärt dra igång på Circuit of the Americas i Texas den 5-7 juni.

Därefter följer race på Virginia International Raceway, Barber Motorsports Park, Trois-Rivières i Kanada och Sebring-banan i Florida innan fältet återvänder till Circuit of the Americas för en spektakulär final i samband med USA:s Grand Prix för Formel 1 i oktober.