Startsida / Inlägg

Mercedes F1-team ställer om – tillverkar material till sjukhus

av Anna Andersson

Väntar du på  Formel 1?

Du lär  få vänta. F1 har förlängt sin shut down från 21 till 35 dagar. Lite beroende på när fabrikerna stängde kommer de nu att hålla stängt ännu längre. Detta gäller även motortillverkarna.

Mercedes nya satsning (TT)

Det finns dock undantag, Mercedes har valt en annan väg. Teamet håller motorfabriken i Brixworth öppen och har ställt om hela sin produktion för att hjälpa sjukvården. Man har gått från F1 till att man nu producerar andningshjälpmedel.

Medarbetare från motoravdelningen har arbetat tillsammans med medarbetare på Londons universitet för att ta fram CPAP-maskiner. De godkändes av hälsomyndigheterna förra veckan och nu har den brittiska regeringen beställt 10 000 andningshjälpmedel. Varje dag tillverkas 1000 stycken i Mercedes fabrik. Projektet går under namnet Project Pitlane och teamet har även offentlig en beskrivning till hur maskinerna ska byggas.

Varje lopp kostar teamen 20 miljoner kronor

Coronakrisen drabbar många hårt, även Formel 1. Enligt motorsporttotal har Alpha Tauri och Haas bekräftat att de tappar två miljoner dollar per uteblivet lopp. Det handlar i runda slängar om 20 miljoner kronor per inställt lopp och frågan är hur många lopp det blir i år? Det krävs åtta för en hel VM-säsong, Liberty Media och F1 har pratat om mellan 15 och 18 och en start i sommar, men ju längre tid det går innan denna pandemi är under kontroll ju större är risken att hela säsongen ställs in.

Problem för F1 och all annan sport (TT)

Den enda som är positiv är förarföreningens Alexander Wurz, som tror att motorsporten kan starta om innan andra idrottsgrenar gör det.

– Kanske med lopp utan åskådare, motorsport är en individuell gren utan fysisk kontakt, säger han till Österrikes tv-kanal ORF.

– Alla har handskar, alla bär hjälm. Även i garaget. Det finns ingen fysisk kontakt där.

Han föreslår att man gör en läkartest, när medarbetarna anländer till racen och när de åker, lite som en dopningskontroll.

– Men det dröjer nog ett par veckor eller månader innan sjukhusen har möjlighet att ta hand om andra människor än de som har drabbats av COVID-19, säger han.

Stora förändringar i F1 och IndyCar

För att lindra de ekonomiska förlusterna pratar man nu även om att minska det budgettak som är planerat till nästa år, från 175 till 150 miljoner dollar. Ytterligare förändringar som sker nu är att Liberty Media, som äger F1, har permiterat sina anställda. Det har även Racing Point, Williams och McLaren.

I går kväll kom beskedet at ytterligare ett F1-lopp skjuts upp. Kanadas GP. Det blir som väntat ingen premiär i Montreal i mitten av juni, deltävlingen är uppskjuten och det är inte klart om eller när det blir något lopp.

– De senaste veckorna har vi haft en tät kontakt med våra vänner i Kanada och vi stöttar detta nädvändiga beslut för att garantera fansens säkerhet, säger F1:s chef Chase Carey i en kommentar.

– Vi ser alltid fram emot att resa till Montreal som är en fantastisk stad, men nu kommer det dröja lite längre. Vi är övertygade om att det vid ett senare tillfälle i år blir en reejäl show när det väl är dags för race .

Detta betyder att det i nuläget är Frankrikes GP som är ärets säsongspremiär. Det ska enlgit planen avgöras den 27 juni, men det kan naturligtvis ske ytterligare förändringar. Under de 70 år som F1 har tävlat har F1-premiären aldrig avgjorts senare än den 27 maj, 1951 avgördes premiären i Schweiz vid det datumet, men i år lär det bli betydligt senare.

Om det blir av.

I går skrev jag om att IndyCar kalendern har förändrats. Du hittar inlägget här.

Och hela den reviderade kalendern här.

Letar du efter en F1-kalender finnas den här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB