Idrotten och corona

F1-bloggen: ”Det är rena vansinnet”

0:46 min

Festprissen Kimi Räikkönen har verkligen ändrat sig. Förr var han känd eller ökänd för sina ibland vilda eskapader.

Idag är han en stillsam tvåbarnspappa som läser godnattsagor för Robin och Rianna. Iceman är med och stöder "Save the Children". Under hashtag #SaveWithStories läser kändisar sagor för att samla in pengar till skolor och för att kunna hjälpa utsatta barn.

Kimi valde att läsa ur ”Gissa hur mycket jag älskar dig”, som var hans favoritbok från sin barndom.

Jag har alltid gillat optimister men är inte Fia-presidenten Jean Todt och sportchefen Ross Brawn lite väl optimistiska när de pratar om att säsongen kan börja i juli och det blir 19 lopp. Todt säger att man kan köra tre lopp per månad och kanske till och med med publik på läktarna och att säsongen förlängs till nästa år.

– Om vi börjar i juni kan vi köra 19 lopp. Tre lopp i rad och sedan en veckas paus. Tre lopp och paus, säger Brawn i en intervju med Sky Sport.

Undrar hur länge alla mekaniker orkar med den stressen?

Det räcker med åtta lopp för att det skall räknas som ett VM.

Ett stort problem är resorna. Hur skall det fungera?

– Jag tror det blir enklare när vi väl börjar. Vi skulle kunna ha en sluten grupp och teamen åker skyddat till banan och blir dessutom testade.

Och med vilken medicinsk personal? Skall den tas från lokala sjukhus? Kan ni se bilden framför er? Alla som flugit står i en lång kö på flygplatsen för att testas. Var skall de som kört lastbilarna testas? Vid gränsen? Hur skall det fungera med hotell?

– Det är inte idealt men bättre än inga lopp alls. Man får självklart inte utsätta någon för en risk men man skall kunna underhålla de som är isolerade.

Jag skulle vilja kalla det för rent önsketänkande.

Belgien är det senaste loppet som skjuts upp. Skulle ha körts den 30/8 men regeringen har förbjudit alla stora evenemang till och med 31/8. Frankrike den 28/6 ligger också illa till. Den franska presidenten Macron har sagt att det blir inga offentliga evenemang tills mitten av juli. Den klassiska cykeltävlingen Tour de France, som skulle ha genomförts i juli, har flyttats till hösten så varför skulle man göra ett undantag med F1. Hittills har nio lopp skjutits upp och ett, Monaco, definitivt strukits från årets kalander.

I kristider brukar fantasin blomma ut och ett gammat ordspråk säger att nöden är uppfinningens moder. Tycks även gälla motorsport.

Nu talas det om att säsongen skall starta i Österrike med ett lopp den 5/7 och ett andra en vecka senare. Bägge loppen skall tv-sändas men ingen publik eller press. Men hur skall det fungera? Först rent finansiellt.

Arrangörerna betalar en stor summa till de kommersiella ägarna Liberty Media, som i sin tur betalar teamen för att de ställer upp. Banägarnas störta inkomstkälla ur biljettförsäljning men utan publik noll inkomster. Skall de ändå betala Liberty? Om inte kan det bli riktigt dyrt för det amerikanska företaget som måste betala teamen för de kommer absolut inte att köra gratis.

För det andra, och det är mycket viktigare, hur stor är risken för alla som kommer att vara i depån att bli smittade? Visserligen har Österrike lättat på restriktionerna de sista dagarna men det gäller inte för många andra länder i Europa. Nästan alla team kommer från England, som är mycket hårt drabbat. Ferrari och AlphaTauris från Italien. Plus anställda som kommer från andra länder. Visserligen säger man att det skall vara obligatoriskt att ha munskydd och att man måste hålla ett visst avstånd. Men hur skall det fungera i garagen? Under loppen då det kan bli mycket hektiskt? Och kommer t.ex. Österrike att släppa in hundratals människor från länder där det kanske fortfarande råder mycket skärpta regler? Vad skall alla syssla med under de dagar som de har fritt?

Samma plan gäller för Silverstone med två lopp. Men det skulle innebära fyra lopp på tre veckor. Man hoppas att den varma sommaren skall minska risken för att bli smittad av viruset. Sorry. England och varm sommar? Jag tvivlar på att Ferrari, Alpha Tauri, f.d. Toro Rosso, Pirelli och Alfa Romeo är så pigga på att åka till England, som är hårt drabbat. Om de tre teamen gör det, får de komma hem igen utan att sitta i karantän om det fortfarande råder inreseförbud? Och vad som också kan stoppa det hela är att de team som är baserade i England måste köra genom tre länder innan de kommer till Österrike. Släpps de genom?

Enligt min uppfattning rena vansinnet att samla F1-gänget och köra fyra lopp i rad i två länder. Och inte bara F1 utan också alla andra klasser, som F2, F3 och Porsche Cup.

Hur många människor pratar vi om?

Låt oss räkna med en låg summa. 100 personer per team. Ingenjörer, mekaniker, förare, catering och chefer. Plus alla funktionärer och alla andra som arbetar på banan samt tv-bolagen samt alla de i de andra klasserna. Det blir lätt över 2.500.

När det gäller tv så står det i kontrakten att säsongen måste bestå av minst 15 lopp för att de skall betala hela fullt ut.

Jag har tidigare skrivit om hur de inställda loppen drabbar teamen finansiellt. Nu finns det konkreta siffror.

Franz Tost, AlphaTauris teamchef, säger att varje lopp som inte körs innebär en förlust på maximalt två miljoner euro. Antagligen mer för de större teamen som har fler anställda. Men även de drabbas och har tvingats permittera.

– Inga pengar från Liberty Media men inte heller från sponsorerna. Kontrakten är så skrivna att summan minskas om lopp inte körs.

En liten fotnot. Mario Isola, som är tävlingschef hos Pirelli, kör på sin fritid ambulans i Milano och har gjort det i 15 år.

F.d. F1 chefen Bernie Ecclestone och hans gamla vapendragare f.d. Fia presidenten Max Mosley säger bägge att det bästa är glömma den här säsongen och starta om 2021.

– Vi vill ha lopp. Vi behöver lopp, säger Fia presidenten Jean Todt.

Det vill vi alla men inte till vilket pris som helst.