Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Elbilar i rallycross skjuts på framtiden

Redan i år skulle elbilarna ha gjort sitt intåg i rallycross, men det sköts fram till 2021. Nu står det klart att det skjuts fram än en gång, nu till 2022. Anledningen stavas coronaviruset.

Foto: Tom Banks

Motorsporten är för tillfället död, bortsett från att det körs i den virtuella världen. Det är pandemin med coronaviruset som sätter käppar i hjulen, och ännu en käpp har nu placerats i den elektriska satsning som rallycross-sporten har sett framför sig de senaste åren. Först var det sagt att 2020 var säsongen då elektriska rallycrossbilar skulle börja tävla, men man sköt fram på det till 2021 då Internationella bilsportförbundet, FIA, ville ge biltillverkarna längre betänketid i sin eventuella satsning.

Nu står det klart att det inte blir 2021 utan 2022. Det meddelar FIA som har haft möte med IMG, som har sändningsrättigheterna till rallycross, och Kreisel Electric som ska förse de kommande elektriska rallybilarna med bland annat drivlinekomponenter.

– Med tanke på det rådande världsläget måste vi skjuta på elektrifieringen. VM-teamen måste få tid och möjlighet att investera och utveckla, säger FIA-ordföranden Jean Todt.

Foto: Tom Banks

Regerande rallycross-världsmästare är svenske Timmy Hansen. Hans bror Kevin slutade i fjol som totaltrea.

Sverige har en fin tradition att kunna kora mästare i rallycross-VM. Under de sex år som VM:et har körts har majoriteten år haft en svensk längst upp på pallen, nämligen de fyra senaste åren. 2016 vann Mattias Ekström, 2017 och 2018 vann Johan Kristoffersson, och 2019 vann alltså Timmy Hansen.

På bilderna här ses den elektriska rallycrossbil, med Ford Fiesta som grund, som presenterades i höstas. Den har tre elmotorer som driver samtliga hjul. 612 hästkrafter och 1 100 newtonmeter.